#2 af Kirsten P (slettet)
Cykling som transport og motion
Du læser en tråd i debat > motionKirsten P (slettet)
#2
re: Cykling som transport og motion
Der er også nogle der ikke kan komme til at parkere deres bil tæt nok på døren indtil fitnesscenteret. Så er det lige meget hvor meget gene det er til for andre.
16 år18. maj 2008 kl. 13:22
Calle (slettet)
#3
re: Cykling som transport og motion
Jeg har cyklet på arbejde de sidste 7 år - de første 5½ år 11 km hver vej - nu 25 km hver vej. Jeg ser sådan på det: det er "gratis motion" - vi skal jo frem og tilbage alligevel og den ekstra tid man bruger er meget mindre end den tid man skal bruge på at køre i bil hjem - derefter pakke grej - køre til træning og derefter træne. Så alt i alt falder tidsregnskabet ud til min fordel.
16 år19. maj 2008 kl. 23:12
KarinaHadsten (slettet)
#4
re: Cykling som transport og motion
Calle: hold da op - hatten af for dig. Det var lidt af en tur. Så hjælper det jo ikke at jeg piver over de 22 km jeg har hver vej ..... og så alligevel. Jeg har en datter som skal hentes i børnehave og jeg har to drenge mere som jo også skal ha lidt glæde af deres mor, så jeg synes at planlægningen går lidt fløjten. Men jeg kan da godt se at 22 km burde faktisk være muligt på cykel. Måske man skulle planlægge sig ud af at tage sådan en dag på et tidspunkt. Meeeeen jeg tror nu at jeg måske skulle overveje en ny cykel først, for den 12-13 år gamle bilka-model har vist set bedre dage. Den klarer fint de små ture, men jeg ville foretrække noget af lidt nyere dato inden de lange ture.
16 år20. maj 2008 kl. 10:08
iakob
#5
re: Cykling som transport og motion
Ny cykel er vel et must, hvis man vil starte med noget alvorlig cykling :-)
Hvor lang tid bruger du på transport til og fra arbejde, når du er i bil?
Når du er kommet lidt i træning på cyklen så kan du holde et tempo på omkring 19-21 km i timen. Så det er mellem 60 og 70 minutter hver vej. Men så slipper du også for løbebåndet :-)
Men jeg kan sandelig godt forstå at du prioriterer tiden så der går så lidt som muligt fra børnene.
Jeg cykler på arbejde (7 km hver vej) på cirka 20 minutter ud og cirka 25 minutter hjem (stejl bakke). Jeg regner med at træne mig selv en del ved at cykle så det kommer til at gå lidt hurtigere. Og når de så åbner den nye motorvej nede i Lisbjerg til sommer og trafikken går helt i kaos, ja så bliver det nok hurtigere at cykle end at tage bilen :-D
Calle: Flot at cykle 25 km hver vej. Cykler du i al slags vejr? Hele året? Hvad gør du hvis det står ned i stænger? Jeg har nemlig ledt efter et fornuftigt sæt cykel-regntøj (har et normalt sæt som er aldeles u-åndbart og i en rap, lilla farve).
Hvor lang tid bruger du på transport til og fra arbejde, når du er i bil?
Når du er kommet lidt i træning på cyklen så kan du holde et tempo på omkring 19-21 km i timen. Så det er mellem 60 og 70 minutter hver vej. Men så slipper du også for løbebåndet :-)
Men jeg kan sandelig godt forstå at du prioriterer tiden så der går så lidt som muligt fra børnene.
Jeg cykler på arbejde (7 km hver vej) på cirka 20 minutter ud og cirka 25 minutter hjem (stejl bakke). Jeg regner med at træne mig selv en del ved at cykle så det kommer til at gå lidt hurtigere. Og når de så åbner den nye motorvej nede i Lisbjerg til sommer og trafikken går helt i kaos, ja så bliver det nok hurtigere at cykle end at tage bilen :-D
Calle: Flot at cykle 25 km hver vej. Cykler du i al slags vejr? Hele året? Hvad gør du hvis det står ned i stænger? Jeg har nemlig ledt efter et fornuftigt sæt cykel-regntøj (har et normalt sæt som er aldeles u-åndbart og i en rap, lilla farve).
16 år20. maj 2008 kl. 12:42
Calle (slettet)
#6
re: Cykling som transport og motion
@KarineHadsten: Jeg har det privilegie, at jeg ikke skal hente børn - det gør det lidt nemmere - det er klart. Så har jeg også en rimelig god racer - det hjælper jo også.
@iakob: Indtil jeg skiftede arbejdsted cyklede jeg året rundt - med mindre sne gjorde det umuligt - det skyldtes at jeg cyklede ind til Odense centrum ad oplyste veje og cykelsti det meste af vejen. Det er rimeligt sikkert - også selv om det er mørkt og det regner.
Nu arbejder jeg nede på vestfyn, og skal køre enten ad Assensvej der er meget trafikeret, eller ad nogle små biveje. Begge dele er for farligt når det er mørkt og især hvis det også regner - de små veje er vildt dårlge i stand og landevejen er for trafikeret. Derfor cykler jeg ikke fra nov - sidst i februar. Så er det igen lyst nok til at køre om morgenen.
Begge arbejdssteder har/havde bad, så jeg cykler i cykeltøj, og hvis det pisser ned bruger jeg en regnjakke, der er bygetæt, men ikke 100 vandtæt - det er tilstrækkeligt i 90% af regnvejrsdagene - de andre dage bliver man bare våd, men kommer jo i et varmt bad og får tørt tøj på. Det er klart at det er nemmere at bruge cyklen på de vilkår.
Når jeg cykler på arbejde er der mest modvind og gns-farten er da ikke mere end ca. 28 km/t (jeg kører aldrig godt tidligt) - og på hjemturen er farten som regel 34 km/t i snit. Det gør jo at turen ikke tager så lang tid. Da jeg arbejdede i Odense cyklede jeg på et tidspunkt hjem sammen med en kvindelig kollega, og efter et halvt års tid kunne hun sagtens holde 25 km/t i snit - på en cykel med barnestol. Så 19-21 km/t kan du sagtens nå, Karina.
Inden jeg blir for hellig: Der er da dage hvor man ikke lige orker, dette hjælpes på vej af ekstremt regnvejr, men som regel lader jeg ikke vejret være en undskyldning - på nær torden - DET hader jeg efter en tur for nogle år siden hvor jeg blev fanget i en tordenstorm og lynene slog ned rundt om ørene på mig. Sidste sommer havde vi meget ekstremt regnvejr, så jeg snød nok lidt mere end ellers. Desværre arbejder jeg pt. 3 dage om ugen i Kbh, så cyklen er ikke så meget fremme som normalt.
@iakob: Indtil jeg skiftede arbejdsted cyklede jeg året rundt - med mindre sne gjorde det umuligt - det skyldtes at jeg cyklede ind til Odense centrum ad oplyste veje og cykelsti det meste af vejen. Det er rimeligt sikkert - også selv om det er mørkt og det regner.
Nu arbejder jeg nede på vestfyn, og skal køre enten ad Assensvej der er meget trafikeret, eller ad nogle små biveje. Begge dele er for farligt når det er mørkt og især hvis det også regner - de små veje er vildt dårlge i stand og landevejen er for trafikeret. Derfor cykler jeg ikke fra nov - sidst i februar. Så er det igen lyst nok til at køre om morgenen.
Begge arbejdssteder har/havde bad, så jeg cykler i cykeltøj, og hvis det pisser ned bruger jeg en regnjakke, der er bygetæt, men ikke 100 vandtæt - det er tilstrækkeligt i 90% af regnvejrsdagene - de andre dage bliver man bare våd, men kommer jo i et varmt bad og får tørt tøj på. Det er klart at det er nemmere at bruge cyklen på de vilkår.
Når jeg cykler på arbejde er der mest modvind og gns-farten er da ikke mere end ca. 28 km/t (jeg kører aldrig godt tidligt) - og på hjemturen er farten som regel 34 km/t i snit. Det gør jo at turen ikke tager så lang tid. Da jeg arbejdede i Odense cyklede jeg på et tidspunkt hjem sammen med en kvindelig kollega, og efter et halvt års tid kunne hun sagtens holde 25 km/t i snit - på en cykel med barnestol. Så 19-21 km/t kan du sagtens nå, Karina.
Inden jeg blir for hellig: Der er da dage hvor man ikke lige orker, dette hjælpes på vej af ekstremt regnvejr, men som regel lader jeg ikke vejret være en undskyldning - på nær torden - DET hader jeg efter en tur for nogle år siden hvor jeg blev fanget i en tordenstorm og lynene slog ned rundt om ørene på mig. Sidste sommer havde vi meget ekstremt regnvejr, så jeg snød nok lidt mere end ellers. Desværre arbejder jeg pt. 3 dage om ugen i Kbh, så cyklen er ikke så meget fremme som normalt.
16 år20. maj 2008 kl. 23:14
iakob
#7
re: Cykling som transport og motion
Wow.. 34 km/h.. Jeg arbejder på at nå 20 km/h
Jeg skal op af en meget stejl bakke hjemad. Men fordi jeg udad skal krydse en trafikeret vej (eller vente på grønt i et lyskryds) og fordi vejen flyder med grus og fordi der er placeret cirka 12 kloakdæksler - nogen af dem lige ved siden af hinanden men lidt forskudt, så kommer jeg ikke op i topfart nedad bakken.
Men cykler jeg ligeud så ligger min fart mellem 20 og 24 km/h alt efter vind og vejr. Op af den stejle bakke ligger jeg mellem 9 og 11 km/h :-D
Så 34 km/h i gennemsnit på en strækning på 25 km, det er altså imponerende!
Jeg skal op af en meget stejl bakke hjemad. Men fordi jeg udad skal krydse en trafikeret vej (eller vente på grønt i et lyskryds) og fordi vejen flyder med grus og fordi der er placeret cirka 12 kloakdæksler - nogen af dem lige ved siden af hinanden men lidt forskudt, så kommer jeg ikke op i topfart nedad bakken.
Men cykler jeg ligeud så ligger min fart mellem 20 og 24 km/h alt efter vind og vejr. Op af den stejle bakke ligger jeg mellem 9 og 11 km/h :-D
Så 34 km/h i gennemsnit på en strækning på 25 km, det er altså imponerende!
16 år21. maj 2008 kl. 07:24
Calle (slettet)
#8
re: Cykling som transport og motion
Tak, men som sagt - så er det som oftest i medvind hvilket hjælper - og så skal det med at jeg jo har kørt nogle år - og typisk når op på 10.000 km + på et år. Hvis du sammenligner min fart med andre der cykler lige så meget, så ligger jeg ikke specielt højt - min "normale" gns.fart når jeg kører alene og tager en "rundtur" dvs. ud i modvind/hjem i medvind så ligger jeg typisk på 30-32 km/t på en god dag. Til sammenligning (selvom det er langt ude) så cykler profferne på en normal enkeltstart med ca. 47-50 km/t på en enkeltstart over 50 km. Så selv mit måske lyder meget for folk på en havelåge med to barnestole, kurv og cykeltrailer, så er det nu ikke skræmmende hurtigt. Du ville hurtigt - på den rigtige cykel - kunne træne dig op til at køre mellem 25 og 30 km/t - selvfølgelig afhængigt af ens udgangspunkt. Da jeg tog cyklingen op igen for ca. 10 år siden skrev jeg i en træningsdagbog om en tur på 22 km med en gns.fart på 26, at det havde været vildt hårdt og at jeg havde været presset undervejs - he he lidt sjovt at læse i dag - og derfor også en god ide at føre en træningsdagbog: Så kan man sidde og godte sig over hvor god man er blevet - det motiverer jo til mere.
16 år21. maj 2008 kl. 15:19
iakob
#9
re: Cykling som transport og motion
Jeg skriver min tid op næsten hver gang jeg har cyklet - netop for at kunne følge min forbedring, men også for at have en grund mere til at presse mig selv.
16 år21. maj 2008 kl. 19:28
KarinaHadsten (slettet)
#10
re: Cykling som transport og motion
Hmmm jeg må overveje sådan en cykeltur. Jeg kan jo godt se det. Hvis jeg kan køre herned på ca 60-70 minutter. Min transporttid er normalt 20-25 minutter og så bruger jeg nogle dage 35 minutter på løbebåndet. Så er det jo næsten den samme tid. MEN så er der liiiiige den detalje at jeg jo skal hjem igen.
Men det skal da prøves på et tidspunkt. Jeg har jo også en mand som henter barnet hver onsdag og hveranden fredag. Så det kunne jo lade sig gøre at bruge lidt ekstra transporttid de dage. Tror dog stadig godt jeg vil ha en ny cykel inden. Hmmmm
Men det skal da prøves på et tidspunkt. Jeg har jo også en mand som henter barnet hver onsdag og hveranden fredag. Så det kunne jo lade sig gøre at bruge lidt ekstra transporttid de dage. Tror dog stadig godt jeg vil ha en ny cykel inden. Hmmmm
16 år22. maj 2008 kl. 09:25
jp.dk
Den handler om at færre danskere (incl børn) tager cyklen når de skal transporteres - og at det er skadelig for folkesundheden.
Jeg *er* begyndt at tage cyklen på arbejde :-D
Gad vide hvor mange som betaler for at gå i fitnescenter og derefter tager bilen på arbejde? Nå.. ja, hvis tiden/planlægning er et problem kan jeg sådan set godt forstå hvorfor.