Forbrænding kontra kondition

Du læser en tråd i debat > motion

Forbrænding kontra kondition
Hejsa

Der er en ting, jeg har spekuleret over, men som jeg ikke kan finde et svar på. Er forbrændingen for at yde en bestemt indsats uafhængig af, hvor god form, man er i?

Et eksempel: Jeg har lige cyklet 9 km på 40 minutter. Alle muskler er ømme og tungen hænger ud af halsen på mig - efter en halv time er pulsen stadig ikke normal. En mand i god form, der cyklede samme rute på samme tid ville dårligt nok blive forpustet.

Kan det så virkelig passe, at det vi forbrænder, er det samme? Min logiske sans siger både ja og nej - det stykke arbejde, der bliver udført er jo ens, men omvendt bliver min krop så meget mere belastet af det.

Er der nogen, der ved noget om, hvordan det hænger sammen? Bruger folk i dårlig form mere energi på at udføre det samme stykke arbejde? Og i så fald, hvor stor er forskellen?
16 år9. marts 2008 kl. 11:58
re: Forbrænding kontra kondition

Hm....jeg tror, at der er flere faktorer, der spiller ind...og som påvirker både kondition og forbrænding.

Når jeg går i træningscentret, er der flere af maskinerne, hvor jeg ud over indstillingen af program & modstand kan taste min alder og vægt ind. Når jeg så træner/bruger maskinerne, kan jeg bl.a. aflæse, hvor lang distance jeg har tilbagelagt, hvor mange kalorier jeg forbrænder i minuttet (afhængigt af træningsintensiteten), gennemsnitlig puls og min. og maks. puls. Efterhånden som jeg har forbedret min kondition, kan jeg klare stadig mere krævende programmer OG forbrænde flere kalorier på kortere tid - set i forhold til da jeg startede for snart et halvt år siden. ...

Mit gæt? Jeg tror, at konditionen betyder meget for forbrændingen - jo bedre kondition man har, jo færre kræfter bruger man på at yde et bestemt stykke fysisk arbejde (fx cykle en bestemt strækning)...til gengæld: jo større muskelmasse man har, jo længere "efterforbrænding" er der efter arbejdet, og jo større hvileforbrænding er der også...

Men du skal nok spørge fagfolk, fx en fysioterapeut og/eller en diætist, hvis du vil have en fyldestgørende forklaring. Du må meget gerne melde tilbage her i forummet, hvis du få en faglig forklaring :-)

Fortsat god forbrænding - og med tiden en lavere hvilepuls :-)
Futura
16 år9. marts 2008 kl. 21:26
Ja, gætværk - dét er det.
Her kommer nogle fakta:
Hvis to personer udfører det samme stykke arbejde i samme tidsrum vil de forbrænde samme mængde energi - uanset hvilken form de er i. Det er jo meget logisk - du kan regne alt arbejde ud i hvor mange watt det forbruger at lave et bestemt stykke arbejde. Men forudsætningen er, at man laver det SAMME stykke arbejde.
I det eksempel du nævner er der mange faktorer, der gør at I ikke udfører det samme arbejde:
For det første så kan der være forskel på jeres vægt - det kræver mere energi at flytte 100 kilo 9 km end det kræver at flytte 50 kg. Det skyldes faktorer som friktion i lejer og dækkenes rullemodstand på vejen - en modstand, der alt andet lige er større ved tungere vægte. Desuden er der tyngdekraften og luftmodstanden.
Tyngdekraften betyder at det kræver mere energi af den tunge at cykle opad bakke end den lette. Man kan så sige at hvis man kører en rundstrækningen så kører man ligeså meget op som ned. Det er også rigtigt, men energiforbruget er ikke så forskelligt ved nedkørsler som ved opkørsler, så regnskabet er i den lettes favør her.
Luftmodstanden spiller også ind. Ved små hastigheder bruger man ikke så stor en mængde af sin energi på at flytte luft som ved store hastigheder. Rent matematisk siger man at luftmodstanden øges med kvadratet af hastighedsforøgelsen (altså eksponentielt). Det betyder at hvis man øger farten fra 10 til 20 km/t - altså en fordobling - så firedobles luftmodstanden. Jeg har engang læst et sted, at ved 30 km/t bruges over 75% af energien på luftmodstand.
Hvis vi antager at personen i god form cykler meget stærkere end personen i dårlig form, så vil han bruge mere energi end personen dårlig form på at flytte luft - til gengæld cykler han ikke så længe.

Pointen med ovenstående er at der i praksis er så mange faktorer der kan være til forskel, at der også vil være forskel på den forbrænding du kan aflæse på pulsuret.

Når vi taler om pulsure, så skal du være MEGET forbeholden over for deres udregning af energiforbrug. Pulsure regner forbruget ud ud fra vægt, antal pulsslag og træningslængde. Nogle pulsure taster man vægten ind i - andre ikke - nogle kan man opgive alder i - andre andre - og igen andre kan man angive hvilken type træning man laver, da alle ikke er lige belastende (bare se de faktorer der er på motionen herinde) - og igen er der forskel på de forskellige mærker.
Man kan derfor ikke bare stille sig ved siden af sin træningsmakker som man har kørt side om side med og så regne med at man har nøjagtigt samme forbrænding. Det kan bla. også skyldes at hvis man har forskellig kondition så vil personen med den gode form have kørt med at lavere pulsslag, og uret "tror" derfor at han har lavet et mindre arbejde. Men det er der ikke tale om - den i den gode form optager bare ilt mere effektivt og får den nødvendige ilt med færre pulsslag.

Sammenfattende kan jeg altså sige at samme arbejde kræver samme energi - uanset personen, men at der i praksis er mange faktorer der gør at man ikke udfører helt samme mængde arbejde - selvom det måtte se sådan ud.

Men fortsæt på cyklen - det er god motion, der kan dyrkes af alle på alle niveauer - man kan træne blødt - mellem og hårdt - alt efter humør - og man får sjældent skader hvis udstyr og indstilling er nogenlunde OK.
Nu skriver du at du er ødelagt af 9 km cykling. Skriv al din træning ned i en dagbog: Skriv hvornår du har kørt - din vægt - hvor langt du har kørt - hvilken rute - skriv lidt om vejret (blæst osv.) og skriv din tid eller gennemsnitsfart hvis du har en cykelcomputer. Og skriv også kort om hvordan du oplevede turen. Pointen er at det er meget motiverende at læse når man bliver lidt bedre.
Jeg cykler meget nu - ca. 11.000 km om året - sidste år kørte jeg Sjælland rundt - 300 km på 10 timer og 34 minutter. Det er jeg ret stolt af - og så er det jo ekstra sjovt at læse i min træningsdagbog for 1999 hvor jeg tog cyklingen op igen efter længere tids pause - at jeg var komplet smadret efter ture på 20-25 km. Så giver det lige lidt til grineren, men samtidig er det meget tilfredsstillende at se at det nytter at bestille noget.
16 år10. marts 2008 kl. 08:48
Lige en ekstra kommentar til Claus:
Har læst din profil: Du skriver at du har dyrket en del sport, men at knæene har sagt stop. CYKLING er svaret - i Odense hvor jeg bor har vi en atletikklub/løbeklub (OGF) som har en relativ stor cykelafdeling. Den er meget besøgt af tidligere eltieatleter, der har ødelagt deres knæ - men cykle - det kan de fleste alligevel. Bare et bevis på hvorfor cykling er så godt. Ved godt at man forbrænder hurtigere ved løb - skal normalt cykle længere tid for at nå den samme forbrænding som løb - til gengæld er det en sport der er utrolig god for kredsløbet - så tag og gør noget ved det. Du vil ret hurtigt forbedre din tid på 9 km.
16 år10. marts 2008 kl. 08:53
Tak for svaret, Calle - du bekræfter jo bare min logiske sans - hvis andre forhold i øvrigt er lige vil den samme tur kræve samme arbejde. Også selvom det er hårdere for ham i dårlig form.

Og ja, jeg har også fundet ud af, at cykling er vejen frem med mine knæ - jeg har også prøvet med lidt svømning, men det kræver for meget planlægning. En cykel eller motionscykel, den kræver ikke så meget andet end at man sætter sig op og kører...
16 år10. marts 2008 kl. 17:52
Ja, det er bla. også derfor cykling passer godt til mig - cyklen står der altid - og den har aldrig nogen dumme undskyldninger, den skal aldrig noget andet og man kan tage den lige når man har tid og lyst.
16 år11. marts 2008 kl. 00:23
Og i morgen kommer den kondicykel, jeg har bestilt, så kan det også lade sig gøre selv om vejret er skidt - jeg bor i Vestjylland, så når det blæser, så er det ofte nærmest farligt at bevæge sig ud i ;-)
16 år11. marts 2008 kl. 18:10
He he - ja - har selv boet på de kanter hvor (som Gnags synger): "vinden ka´ blie vred, så selv en eg må bøje sig"
Men det kan nu også blæse på Fyn - som i dag hvor jeg nærmest blev blæst baglæns tilbage ind i byen, lige så snart jeg kom ud fra husenes skærmende læ. Kørte en rute hvor mit vendepunkt er ved en rundkørsel ca 21 km ude - og herfra er der 19 km hjem. Modvind ud - medvind hjem. Ud tog omkring en time - hvilket er langsomt når man normalt ligger og kører med + 30 i snit - men hjem blev klaret på 35 minutter - så der var blæs på idag. Men sol :o)
16 år11. marts 2008 kl. 19:20
Jeg boede selv de første 22 år af mit liv på Fyn, men det var først da jeg oplevede efteråret herovre, at jeg forstod, hvad blæsevejr var ;-)

Men det er nu lidt af et problem, når vinden er så hård - og samtidig er der voldsomt kuperet terræn heromkring. Når man er i dårlig form, så slår de der skift hårdere end ellers, så bakker og modvind kan virkelig knække mig endnu. Så jeg glæder mig til der er mulighed for lidt indendørs cykling også. Selv om det da er sjovere at komme udenfor, når vejret ikke er for vildt...
16 år11. marts 2008 kl. 19:29
Claus: Læste dit indlæg her efter det andet i den anden tråd - men jeg er enig - vindstød kan være farlige på cykel - har prøvet sidste år med ekstrem hård sidevind nær at vælte med 50 km/t ned ad bakke da en stor lastbil passerede - ikke sjovt.
Uanset hvad så er motionscyklen bedre end sofaen - også selv om man allerhelst ville ud.
16 år12. marts 2008 kl. 10:32

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });