Hm....jeg tror, at der er flere faktorer, der spiller ind...og som påvirker både kondition og forbrænding.
Når jeg går i træningscentret, er der flere af maskinerne, hvor jeg ud over indstillingen af program & modstand kan taste min alder og vægt ind. Når jeg så træner/bruger maskinerne, kan jeg bl.a. aflæse, hvor lang distance jeg har tilbagelagt, hvor mange kalorier jeg forbrænder i minuttet (afhængigt af træningsintensiteten), gennemsnitlig puls og min. og maks. puls. Efterhånden som jeg har forbedret min kondition, kan jeg klare stadig mere krævende programmer OG forbrænde flere kalorier på kortere tid - set i forhold til da jeg startede for snart et halvt år siden. ...
Mit gæt? Jeg tror, at konditionen betyder meget for forbrændingen - jo bedre kondition man har, jo færre kræfter bruger man på at yde et bestemt stykke fysisk arbejde (fx cykle en bestemt strækning)...til gengæld: jo større muskelmasse man har, jo længere "efterforbrænding" er der efter arbejdet, og jo større hvileforbrænding er der også...
Men du skal nok spørge fagfolk, fx en fysioterapeut og/eller en diætist, hvis du vil have en fyldestgørende forklaring. Du må meget gerne melde tilbage her i forummet, hvis du få en faglig forklaring :-)
Fortsat god forbrænding - og med tiden en lavere hvilepuls :-)
Futura
#2 af Futura (slettet)
Der er en ting, jeg har spekuleret over, men som jeg ikke kan finde et svar på. Er forbrændingen for at yde en bestemt indsats uafhængig af, hvor god form, man er i?
Et eksempel: Jeg har lige cyklet 9 km på 40 minutter. Alle muskler er ømme og tungen hænger ud af halsen på mig - efter en halv time er pulsen stadig ikke normal. En mand i god form, der cyklede samme rute på samme tid ville dårligt nok blive forpustet.
Kan det så virkelig passe, at det vi forbrænder, er det samme? Min logiske sans siger både ja og nej - det stykke arbejde, der bliver udført er jo ens, men omvendt bliver min krop så meget mere belastet af det.
Er der nogen, der ved noget om, hvordan det hænger sammen? Bruger folk i dårlig form mere energi på at udføre det samme stykke arbejde? Og i så fald, hvor stor er forskellen?