Træning og mad

Du læser en tråd i debat > motion

Træning og mad
Hej alle

Jeg behøver lidt hjælp.

Jeg er lige startet på styrketræning i et motionscenter. Jeg bruger ca. 1 time med ca 10-15 minutters opvarmning og så stille og rolige øvelser både på maskiner og på gulvet.

Kan normalt godt holde mig inden for 1600 kcal om dagen når jeg bare går min normale gåtur ca 2 km.

De tre dage, hvor jeg har trænet indtil videre, er jeg gået amok i mad resten af dagen. Jeg kan slet ikke styre mit madindtag. Har bare sådan brug for energi. Kan nemt indtage det dobbelte af det jeg forbrænder på en dag. Det er jo ikke så smart. Men der er kun tale om de dage hvor jeg kommer op i motionscenteret.

Lige nu er jeg ved at tabe motivationen vedr. vægttab samt kontrol af kalorier. Har dog meget motiveret til at styrketræne.

Er der nogle der har nogle tips til hvordan jeg styrer min madlyst de dage hvor jeg træner?

Venlig hilsen Kaso der nu har tabt 5,5 kg siden nytår.
16 år18. februar 2008 kl. 17:25
re: Træning og mad
Samme problem- hjælp!
16 år18. februar 2008 kl. 17:29
Ja det er IKKE godt, så rykker vægten sig ikke i den rigtige retning - jeg taler af bitter erfaring.
Der er nok ikke andet at gøre end at gøre sit bedste for at beherske sig, og nøjes med at gnaske en bid ost, et par skiver skinke el.lign. med et stykke knækbrød el. Minimun-kiks når du kommer hjem.
Og så finde på noget at lave indtil du skal spise et normalt måltid. Drik rigeligt med vand, evt. med sukkerfri saft. Gerne noget der smager, så du føler at du får noget.
Det kan også være træthed, der gør at du føler dig sulten og med behov for at få sukkerenergi. Men pas på, kroppen har brug for en lille smule protein efter træning, ikke sukker!

Men det er da super at du er startet på træning! Jeg er også ved at snøvle mig igang efter en meget lang pause (et halvt år), med det resultat at min fedtprocent er tilbage på niveau som før jeg begyndte at træne... øv.
16 år18. februar 2008 kl. 22:53
Har kigget lidt i din kost fra idag, og kan se at du stort set ikke får noget protein. Det er meget vigtigt når du træner. Og det mætter på en helt anden måde end al det kulhydrat, som du tilsyneladende får en del af.

Spis en rugbrød med 4-5 skiver hamburgerryg inden du træner, og måske igen efter.Drik evt et glas mælk til.
Udskift halvdelen af cheasy med græsk youghurt.
Spis ½-1 rugbrød med et blødkogt æg.
Få kyllingebryster fra frost, løsfrosne og nemme at tilberede.

Det var noget af det jeg gjorde da jeg selv trænede. Kroppen har brug for ekstra protein til at hjælpe med at genopbygge musklerne, så kroppen ikke skriger på energi straks du har trænet.
16 år19. februar 2008 kl. 01:10
Man kan købe pakker med tilberedt kyllingebryst fra køledisk - de ligger normalt i nærheden af de færdiglavede frikadeller. Den med tomat og chili er rigtig god. En salat og et par skiver tomat eller agurk og så kyllingebrystet skåret i skiver og lagt på et stykke rugbrød - det er godt.

Er din kostfiber-smiley tilfreds? Hvis ikke, så kan du også sætte ind her. Et stykke rugbrød, som Kami siger, kan gøre underværker.
16 år19. februar 2008 kl. 08:35
hej alle

Til kami13. Fint at du kigger i min dagbog. Dagen i går er ikke repesentativt. Det var nemlig en rigtig dårlig dag, hvor jeg fik spist alt for meget forkert.

Jeg kan se at jeg over en længere periode får ca 65 gr. protein i gennemsnit. Det har jeg læst mig til er for lidt. Nogle siger at man skal have op til 1,7 gr pr kropsvægt. I form havde en test hvor man kan taste sine data ind og den så vil fortælle hvor meget protein man skal have. Det gjorde jeg og jeg skulle op på 92 gr. Så kan jeg godt forstå at jeg ikke har energi nok.

Sjovt jeg slet ikke har tænkt på det. Har ellers været så fokuseret på min kost.

Nå men nu vil jeg prøve at spise meget mere protein. Også selv om det koster nogle flere kalorier, bare jeg holder det lidt under det jeg forbrænder. Bare jeg får mere energi. Nogle sagde at man endda skulle op på 2 gr pr kropsvægt, dvs jeg godt må indtage ca. 160 gr. Hvilket er helt vildt i mine øjne.

Min strategi er at jeg nu skal have kød eller æg til alle måltider.

Hilsen Kaso
16 år19. februar 2008 kl. 12:40
Min fitnessinstruktør siger: lidt kulhydrat før træning for energiens skyld, lidt protein efter for muskelopbygningens skyld. Men pas på for man når nemt spist mere end man har behov for, især hvis man bliver lidt træt og kuldskær efter at have givet den en ordentlig skalle!

Du kan også spise fisk, bønner/linser, ost, yoghurt osv - det behøver ikke udelukkende være kød eller æg som din proteinkilde.
16 år19. februar 2008 kl. 12:52
Når man gerne vil tabe sig skal man have mellem 0,8 - 1,7 gr. protein pr. kg kropsvægt. For normalaktive er 1,0 gr fint. Er du meget aktiv skal du højere op.
Ved vægttab prioriteres energifordelingen således:
protein
Fedt
Kulhydrater - sidst men ikke mindst
16 år19. februar 2008 kl. 13:01
Til milo
Ost og yougurt spiser jeg rigeligt af. Bønner får vi måske en gang om ugen og linser har jeg ingen er faring med.

Til Frede123 så har jeg i gennemsnit kun fået 0,75 gr pr kg Så jeg kan sagtens øge mit proteinindhold kraftigt.

Hilsen Kaso
16 år19. februar 2008 kl. 13:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });