hjælp til vægttab
Du læser en tråd i debat > motioniakob
re: hjælp til vægttab
Jeg er 165 cm, er lige kommet under 64 kg og jeg spiser noget mere end dig :
Morgenmad: Omkring 50 gr havregryn med 150-170 skummetmælk og omkring 15-20 gram forskellige nødder og kerner og frø og rosiner.
Frokost: Mindst ½ skive rugbrød (oftest med fiskepålæg) og ca 2 dl grøntsager. Og et lille stykke frugt som f.eks. en stor blomme eller en mandarin.
Eftermiddag: Oftest 2 stykker større frugt (som regel banan og æble). I weekenden brød - og een gang om ugen et lille stykke kage.
Aften: Mindst 100 gram grøntsager, ris/pasta/kartofler/brød cirka 70 gram og cirka lige så meget kød af en mager slags. Ofte lidt på siden som f.eks. 10 gram mango chutney, rødbede ol. I weekenden står den på desert en enkelt gang.
"Aftenskaffe": Fra intet til 2 stykker frugt
Jeg drikker også kun vand (og en del kaffe).
Og jeg motionerer noget mindre (cirka 2 timer om ugen - og jeg har stillesiddende arbejde).
Jeg tror din forbrænding er gået lidt i stå - du spiser ikke ret meget og næsten ingenting din mave kan arbejde med. Hvor er blomkålen, broccolien, porrerne, løget, sellerien? Og hvorfor spiser du ikke kød - det har din krop også brug for? Og især umættede fedtsyrer mangler du i din diet.
Morgenmad: Omkring 50 gr havregryn med 150-170 skummetmælk og omkring 15-20 gram forskellige nødder og kerner og frø og rosiner.
Frokost: Mindst ½ skive rugbrød (oftest med fiskepålæg) og ca 2 dl grøntsager. Og et lille stykke frugt som f.eks. en stor blomme eller en mandarin.
Eftermiddag: Oftest 2 stykker større frugt (som regel banan og æble). I weekenden brød - og een gang om ugen et lille stykke kage.
Aften: Mindst 100 gram grøntsager, ris/pasta/kartofler/brød cirka 70 gram og cirka lige så meget kød af en mager slags. Ofte lidt på siden som f.eks. 10 gram mango chutney, rødbede ol. I weekenden står den på desert en enkelt gang.
"Aftenskaffe": Fra intet til 2 stykker frugt
Jeg drikker også kun vand (og en del kaffe).
Og jeg motionerer noget mindre (cirka 2 timer om ugen - og jeg har stillesiddende arbejde).
Jeg tror din forbrænding er gået lidt i stå - du spiser ikke ret meget og næsten ingenting din mave kan arbejde med. Hvor er blomkålen, broccolien, porrerne, løget, sellerien? Og hvorfor spiser du ikke kød - det har din krop også brug for? Og især umættede fedtsyrer mangler du i din diet.
16 år5. februar 2008 kl. 19:31
slank2008 (slettet)
Jeg kan se der er alt for lidt fiber, fedt og protein.
Protein fåes også fra linser, nødder og tofu hvis du ikke spiser kød.
Linser skal ikke lægges i blød og de skal koges 15-30 minutter så det er ligesom kogetiden for ris.
Fiber fåes fra groft brød og grove grøntsager.
Kroppen skal bruge fedt ellers tror kroppen du sulter og forbrændingen går stort set i stå. Og så taber du dig ikke.
Kaloriemæssigt får du også alt for lidt.
Du taber dig ikke fordi din krop tror der er hungersnød. Din krop beskytter dig mod at dø af sult.
Jeg vil anbefale dig at prøve at spise som iakob. Hun har styr på det og har tabt sig en hel del på en sund og fornuftig måde.
Det normale ved et vægttab er at vægten svinger men går mere ned end op. Så bliv ikke forskrækket hvis vægten af og til stiger. Hemmeligheden er at fortsætte på rigtig vis og ikke gøre noget drastigt.
Protein fåes også fra linser, nødder og tofu hvis du ikke spiser kød.
Linser skal ikke lægges i blød og de skal koges 15-30 minutter så det er ligesom kogetiden for ris.
Fiber fåes fra groft brød og grove grøntsager.
Kroppen skal bruge fedt ellers tror kroppen du sulter og forbrændingen går stort set i stå. Og så taber du dig ikke.
Kaloriemæssigt får du også alt for lidt.
Du taber dig ikke fordi din krop tror der er hungersnød. Din krop beskytter dig mod at dø af sult.
Jeg vil anbefale dig at prøve at spise som iakob. Hun har styr på det og har tabt sig en hel del på en sund og fornuftig måde.
Det normale ved et vægttab er at vægten svinger men går mere ned end op. Så bliv ikke forskrækket hvis vægten af og til stiger. Hemmeligheden er at fortsætte på rigtig vis og ikke gøre noget drastigt.
16 år5. februar 2008 kl. 21:43
Mayflower (slettet)
Mange tak for begge jeres svar.. Ja Jeg kan godt se hvad i mener med at jeg spiser for lidt.. Jeg tror jeg vil prøve og følge din plan Jacob.. Jeg blev faktisk lidt overrasket over hvor lidt mad med fibre og energi jeg fik.. lægger ikke rigtig selv mærke til det selvom det måske lyder mærkeligt..
Jeg har førhen spist kød men stoppede med det da jeg flyttede hjemmefra da jeg synes det var spild af tid at stå og lave mad til kun en person...
men jeg tror jeg den næste stykke tid vil prøve og spise noget mere hen af Jacobs plan som jo lyder lækkert...
har i nogen gode ideer til hvorfra man får umættede fedtsyre... jeg har aldrig kunne finde ud af forskellen på mættede og umættede fedtsyre..
Jeg har førhen spist kød men stoppede med det da jeg flyttede hjemmefra da jeg synes det var spild af tid at stå og lave mad til kun en person...
men jeg tror jeg den næste stykke tid vil prøve og spise noget mere hen af Jacobs plan som jo lyder lækkert...
har i nogen gode ideer til hvorfra man får umættede fedtsyre... jeg har aldrig kunne finde ud af forskellen på mættede og umættede fedtsyre..
16 år6. februar 2008 kl. 08:07
iakob
Ja.
Mættede fedtsyrer er i bund og grund animalske fedtsyrer. Det fåes fra kød og mælk. Og kokosmælk. Det kendetegnes ofte ved at stivne når det bliver koldt.
Umættede fedtsyrer kommer fra vegetabilske olier. Olivenolie, rapsolie, tidselolie og så videre - der er et utal af olier. Desuden får man umættede fedtsyrer fra nødder, frø og kerner (bortset fra kokosnød åbenbart) og fra advokadoer. De kendetegnes ved ikke atstivne når de bliver kolde. Men jeg kan ikke på stående for sige hvilke er er enkeltumættede og flerumættede - det må du selv lige kikke efter.
Mættede fedtsyrer er i bund og grund animalske fedtsyrer. Det fåes fra kød og mælk. Og kokosmælk. Det kendetegnes ofte ved at stivne når det bliver koldt.
Umættede fedtsyrer kommer fra vegetabilske olier. Olivenolie, rapsolie, tidselolie og så videre - der er et utal af olier. Desuden får man umættede fedtsyrer fra nødder, frø og kerner (bortset fra kokosnød åbenbart) og fra advokadoer. De kendetegnes ved ikke atstivne når de bliver kolde. Men jeg kan ikke på stående for sige hvilke er er enkeltumættede og flerumættede - det må du selv lige kikke efter.
16 år6. februar 2008 kl. 13:38
slank2008 (slettet)
Koldpresset olivenolie stivner når det står på køl så der er undtagelser. Kokos kan være enten mættet eller umættet. Kokos er lidt underlig på det punkt.
16 år6. februar 2008 kl. 18:21
iakob
Kokosmælk er mættede fedtsyrer - så det hjælper ikke at skifte fløde ud med kokosmælk hvis det er mængden af mættede fedtsyrer man er nervøs for.
Der skal nok være andre dele af kokosen som indeholder umættede fedtsyrer. Det har du sikkert ret i.
Og det med kendetegnene var også bare en tommelfingerregel - ikke en fysisk egenskab ved alle fedtsyrerne. Det fik jeg vist ikke formuleret godt nok.
Der skal nok være andre dele af kokosen som indeholder umættede fedtsyrer. Det har du sikkert ret i.
Og det med kendetegnene var også bare en tommelfingerregel - ikke en fysisk egenskab ved alle fedtsyrerne. Det fik jeg vist ikke formuleret godt nok.
16 år6. februar 2008 kl. 20:15
slank2008 (slettet)
Den kokosmælk man køber i butikkerne er ikke den kokosmælk der er i midten af kokos men er selve kokos-nødden der er presset og blandet med vand.
16 år6. februar 2008 kl. 20:30
Mayflower (slettet)
Mange tak for alle de gode råd og oplysninger dem er jeg glade for og håber at jeg kan følge dem og se et godt resultat med de sidste 5-8 kg som jeg mangler..
16 år7. februar 2008 kl. 07:51
iakob
Hej Mayflower - meld dig til vores onsdagsvejninger i rummet "vægttab". Det eneste du skal gøre er bare at skrive lidt om dit vægttab siden sidste onsdag og evt i ord hvordan ugen er gået - og om du har det godt eller skidt med resultatet.
Det er en god måde at følge sin fremskridt på fra uge til uge - og har man spørgsmål eller tvivl så kan man få svar eller råd.
Bare en opfording. Jo flere vi er, desto bedre :-)
Det er en god måde at følge sin fremskridt på fra uge til uge - og har man spørgsmål eller tvivl så kan man få svar eller råd.
Bare en opfording. Jo flere vi er, desto bedre :-)
16 år7. februar 2008 kl. 09:51
Morgenmad: ½ grovflute med mager ost ingen smør og 1 stk frugt
Formiddag: 1 stk frugt (pærer, kiwi, blomme eller æble)
Frokost: 3 stk frugt, 5 cherrytomater
Eftermiddag: 1 æble
Aftensmad: 2 stk frugt, 5 cherrytomater, 1 skive groft knækbrød med mager ost
Jeg drikker intet andet end vand hele dagen.
jeg motionere mellem 2 og 4 timer om dagen og er ved at løbe tør for hvad mere jeg kan gøre for at tabe mig det sidste jeg synes jeg mangler..
motionen er enten brug af skimaskine(har en hjemme), løbetur på mellem 5 og 15 kilometer, pilates og stepmaskine..
Er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg mere kan gøre så jeg kan komme ned på en mere acceptabel vægt...