Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen
1. Fiskefejl:
Jeg er stor fiskespiser. Men når jeg regner mit gennemsnit ud, så skriver programmet, at jeg kun spiser 1g per uge.
Det skyldes nok, at jeg spiser mere end et kilo, for programmet giver mig alligevel en glad smiley.

2. Fibre
I kategorien fibre regner den med MJ - hvordan tolker jeg den kategori? Minimum for glad smiley er 3, men hvad betyder tallet?

3. Fødevaredatabasen
Jeg har spist røget bækørred, det tæller ikke som fisk og den skriver heller ikke, hvilken type fedt den indeholder. Min bekymring er, at en del fødevarer måske ikke er så komplet indtastet, som man umiddelbart tror og derfor ikke kan bruge de tal som programmet udregner for anbefalet indtag. Hvis man nu automatisk kunne få den til at sætte en * ved de fødevarer med manglende oplysninger, så ville det være ret smart.
Ved røget bækørred, som mangler information om fedtsyrer og ikke er i kategori fisk, skulle der altså stå: Bækørred, bækforel, filet, røget*
Det kræver selvfølgelig at de kan ordnes automatisk, da det ellers er en temmelig uoverkommelig opgave :)
17 år9. august 2007 kl. 22:26
re: Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen
1. Du havde ret, fejlen skyldtes, at mængden var større end 1 kilo. TAK, det er straks rettet.

2. Fibre regnes i g/MJ = gram pr. megajoule (anbefalingen er fra nordiske næringsstofanbefalinger 2004).
dvs. anbefalingen lyder:
3g/MJ eller
3g/(1000 kilojoule) eller
3g/240kcal
Altså skal den indtagne mængde mad indeholde 3g pr. 240 kcal.
Jeg ved godt, at den er lidt svær at gennemskue mht. hvor meget man skal have mere for at opnå anbefalingen. Men der må man pt. prøve sig frem med fødevarer, som har et højt fiberindhold.

3. Bækørred går ind under kategorien fisk - det må være pga. kilo-fejlen, at det har set anderledes ud. Ellers må du lige sige til, hvis du mener, at fejlen ikke er rettet med ovenstående ændring.
Du har ret i din betragtning angående en markering ved de fødevarer, som mangler oplysninger. Det har jeg ladet være, fordi manglende oplysninger er markeret med et "-" under info>mad. (men ja, det er EFTER man har indtastet, I know :-)). Jeg har også overvejet om man skulle sætte et (x/x) på oversigten, for det er egentlig der, at man mangler oplysningerne. Hvor x/x ville betyde, at f.eks. 11 ud af 15 varer indeholder fedtsyreangivelser (ud for fedtsyrefordelingen). Det er det samme med kostfibre og tilsat sukker.

Samme problem er der nemlig ved vitaminer og mineraler, men der kan man nemmere gå op på listen ovenover og se, hvor mange produkter, der ikke er talt med (dem med "-").

Men der er jo også forskel på om det er en vare, som man har spist 5g af eller 250g af, hvor oplysningerne mangler delvist, så jeg ved ikke helt, hvorledes man kan gøre det bedst.

Det bedste ville selvfølgelig være, at alle oplysningerne var anførte, men sådan foreligger fødevaredatabanken desværre ikke.

Du har mange gode betragtninger - du fortsætter bare ;-)
Gerne med et forslag til en løsning på "-"problemet :-)
17 år9. august 2007 kl. 23:54
Mht. nr. 3, så er slet ikke så stort et problem alligevel. Jeg havde slet ikke tænkt på jeg kan se det udspecificeret for den enkelte vare under info/mad.

Tror efterhånden jeg har helt overblik over alle mine muligheder på siden nu - det tog sin tid :)

For at øge brugervenligheden, kan du evt. gøre knapperne større (dem med vitaminer, mineraler osv.) under info/mad og fjerne muligheden for at vælge andet end liste/graf - det var lidt svært at gennemskue de første mange gange jeg klikkede forbi.

Og jeg synes der skal være en side som Info/mad, men hvor alle de nyttige oplysninger som programmet laver er indeholdt. Jeg tror rigtig mange brugere får for lidt ud af programmet som det er nu, simpelthen fordi det er lidt svært at overskue. Mine forældre ville eksempelvis ikke kunne finde alle de nyttige oplysninger der genereres. Men f.eks. med en "avanceret" knap under Info/mad, hvor alle vitale informationer er evt. med mulighed for at udskrive, så ville værdien af programmet for mange brugere helt sikkert blive forbedret kraftigt.

Jeg betragter mig selv som avanceret, jævnt doven, bruger, og det har taget meget tid at komme ud i kringelkrogene, hvor vigtig information er gemt.

Bliver mere og mere glad for programmet og er glad for, at jeg ikke lod det forvirrede førstegangsindtryk jeg fik holde mig fra programmet. Det er også alletiders at kunne kommunikere med skaberen af programmet så hurtigt og direkte.

Hvis jeg rigtigt tager usability brillerne på, så ville jeg nok begynde at fjerne nogle knapper og køre nogle funktioner sammen, så endnu flere kan nyde godt af dit arbejde. Men det er ikke strengt nødvendigt.

MVH :)
17 år10. august 2007 kl. 00:57
re: re: Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen
OK mht. 3 :-) ... men jeg synes nu stadig at der kunne tilføjes et eller andet på et tidspunkt.

Det kan godt være, at det er lidt forvirrende, det er der vist nogle stykker, der har skrevet. Det ser man bare ikke rigtig, når man kender programmet 100% :-)
Det der også er lidt et problem, er at funktionerne er udviddet, hvor designet så ikke er fulgt med - jeg kan vist ikke lægge så meget skjul på, at det at lave et godt design ikke lige er min stærke side :-) Og så er det lidt bare "klasket på" hm...

Men jeg vil dog sige, at jeg synes, designet er rimeligt, indtil det får en omgang - der har bare været så mange andre ting, som jeg gerne ville have lavet inden designet - og der er flere endnu ;-)

Men ja, der er så meget jeg/I gerne vil have lavet ... og det skal nok komme hen ad vejen :-)

Jeg vil slutte for i dag, da øjnene er lidt små.
Mvh Lone
17 år10. august 2007 kl. 01:28
re: re: re: Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen
Gud jeg havde slet ikke set man kunne se alt det! Det er virkelig en omfattende side du har lavet! Det er sørme flot. Jeg er enig i at designet kunne være en anelse mere brugervenligt, men det er klart den bedste side af ALLE på nettet!
17 år10. august 2007 kl. 21:34
Tak :-)

Men lidt ærgerligt, at man ikke opdager det hele - det er der jo nok flere end én der går fejl af så ... øv øv, men det må nu stadig vente :-)

Når alle funktionerne er nogenlunde som jeg vil have det, så kan jeg begynde at tage stilling til designet ... ellers render jeg nok alligevel ind i noget, når der kommer flere udvidelser derefter ... hm ... hvis siden nogensinde bliver "færdig" ;-)
17 år10. august 2007 kl. 23:35
re: re: Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen
Det gør den ikke, Lone. Bliver færdig altså :-)

Men det er jo en positiv ting!
17 år13. august 2007 kl. 12:30
re: re: re: Fiskefejl, fibre og fødevaredatabasen
ja, klart ;-)
17 år13. august 2007 kl. 13:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });