marcipanprodukt med chokolade

Du læser en tråd i debat > madital.dk

marcipanprodukt med chokolade
Tak for en fantastisk hjemmeside!
Jeg undrer mig over at jernindholdet i "marcipanprodukt med chokolade" er så højt, det er mere end 10 x så højt som i både marcipan og chokolade...kan det passe?
17 år24. marts 2007 kl. 16:25
re: marcipanprodukt med chokolade
Du har ret, det må simpelthen være en fejl. Den er mere end 2 gange ADT i et 100 g’s marcipanbrød.
Det korrekte tal kan dog godt være lidt højere end i ren marcipan fordi mange "marcipanprodukter" indeholder betragtelige mængder abrikoskerner, bl.a. det, der sælges som konfektmasse. Der er mere jern i abrikoskerner end i mandler,
17 år24. marts 2007 kl. 19:31
Jeg har lige dobbelttjekket fødevaredatabankens tal. De 37mg pr. 100g skulle være korrekt efter denne liste.

Tak for de rosende ord :-)
17 år26. marts 2007 kl. 14:08
re: re: marcipanprodukt med chokolade
Det lyder alligevel forkert, det er alt for højt i forhold til alm marcipan, der burde bestå af 2/3 mandler og 1/3 sukker. Det er nok ikke så vigtigt, da vi alligevel ikke kan tillade os at spise ret mange marcipanbrød :) men det er et interessant fænomen, der faktisk sætter lidt spørgsmålstegn ved basens troværdighed. Kan man ikke stille spørgsmålet til "forfatterne"?
17 år26. marts 2007 kl. 20:47
Jeg har sendt et spørgsmål afsted. Tror nok jeg fandt den rigtige mail, ellers håber jeg, at de sender videre.

Jeg lader høre fra mig, når de gør :-)
17 år26. marts 2007 kl. 21:21
Kære celia og epm,
Nedenstående svar må være til jer og ikke til mig :-)
Hvis I opdager andre mistænksomme tal, så skriv det blot her, så skal jeg nok sende det videre.
Mvh Lone

Svaret på min email lød:

Jeg er glad for at du stiller os dette spørgsmål.
Du har opdaget en upåagtet fejl i vores levnedsmiddeltabeller.
Denne type reflekterede spørgsmål fra vores brugere hjælper os med at gøre tabellerne bedre ved bl.a. at få rettet fejl, der kan være vanskelige at finde i et stort datamateriale.

Der skulle have stået 3,7 mg/100g som indholdet af jern i Marcipanprodukt med chokolade.

Fejlen er nu rettet og vil fremgå af den næste opdatering af levnedsmiddeltabeller på Internettet.

Fortolker jeg tallene omkring marcipan, chokolade og produkterne "marcipanprodukt med chokolade", betyder dette at der er et sted mellem 1-4 mg/100g jern i denne type produkter afhængig af forholdet og arten af chokolade og marcipan.

Jeg kan iøvrigt oplyse dig at "marcipanprodukt med chokolade" dækker over en blanding af produkterne Marcipanbrød, Kæmpe marciette, Marcipanæg med nougat og Tuvu I.

Du kan finde flere tal om indholdet af næringsstoffer og tilsætningsstoffer i Levnedsmiddelstyrelsens Publikation nr. 203, Slik og Is, 1991
17 år27. marts 2007 kl. 14:19
og så blev det også rettet i databasen :-)
17 år27. marts 2007 kl. 14:24
re: re: marcipanprodukt med chokolade
Dejligt at det er i orden nu! Tak for hjælpen! Men lidt ærgerligt ikke at have en god undskyldning for at spise marcipanbrød!!
17 år28. marts 2007 kl. 19:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });