#2 af Alinea66
Hvordan indtaste kogte og tilberedte varer?
Du læser en tråd i debat > madital.dkAlinea66
Jeg kender nogle steder
Stegesvind
ernaeringsfokus.dk
Ris rå og kogt
gratiskalorietabel.dk
Pasta
gratiskalorietabel.dk
food.dtu.dk
Søg på vægtændringsfaktor
Grønsager vejer jeg rå og mærker med en kødnål, så jeg kan finde dem i gryden :-) - og det samme med hele kødstykker.
Stegesvind
ernaeringsfokus.dk
Ris rå og kogt
gratiskalorietabel.dk
Pasta
gratiskalorietabel.dk
food.dtu.dk
Søg på vægtændringsfaktor
Grønsager vejer jeg rå og mærker med en kødnål, så jeg kan finde dem i gryden :-) - og det samme med hele kødstykker.
7 år5. september 2017 kl. 21:48
Lone
administrator
administrator
Hej helleh24,
Du skal veje dine madvarer i rå vægt og indtaste dem i rå vægt - også selvom du tilbereder dem bagefter :-)
Kalorieindholdet ændres ikke.
Der sker derimod et større eller mindre svind i vitaminer og mineraler alt efter tilberedningsmetode og tilberedelsestid.
Vh Lone
Du skal veje dine madvarer i rå vægt og indtaste dem i rå vægt - også selvom du tilbereder dem bagefter :-)
Kalorieindholdet ændres ikke.
Der sker derimod et større eller mindre svind i vitaminer og mineraler alt efter tilberedningsmetode og tilberedelsestid.
Vh Lone
7 år7. september 2017 kl. 15:18
helleh24
@ Alinea69: Tak for det. Det skal nok blive nyttigt.
@ Lone: Jeg vejer maden både i rå og kogt/tilberedt tilstand. Problemet er, at vi er 2, der skal dele (en portion pasta fx) - men ikke 50-50.
Manden får typisk 2/3 mens jeg selv får 1/3 - + en evt. rest, som anvendes til salat.
Jeg koger jo ikke først 30 gram pasta til mig selv, og så bagefter 70 til manden.
Kan jeg regne med, at de data der er i fødevaredatabanken alle er for den rå vare / tørvare?
@ Lone: Jeg vejer maden både i rå og kogt/tilberedt tilstand. Problemet er, at vi er 2, der skal dele (en portion pasta fx) - men ikke 50-50.
Manden får typisk 2/3 mens jeg selv får 1/3 - + en evt. rest, som anvendes til salat.
Jeg koger jo ikke først 30 gram pasta til mig selv, og så bagefter 70 til manden.
Kan jeg regne med, at de data der er i fødevaredatabanken alle er for den rå vare / tørvare?
7 år7. september 2017 kl. 22:32
Alinea66
Yes, rå hvis der ikke står andet - søgte på ordet kogt og fandt et par stykker her i madital
Kartoffel, kogt og Hamburgerryg, kogt
frida.fooddata.dk
Kartoffel, kogt og Hamburgerryg, kogt
frida.fooddata.dk
7 år8. september 2017 kl. 09:14
Lone
administrator
administrator
Ja, netop, rå hvis ikke andet er nævnt :-)
7 år8. september 2017 kl. 16:54
Lone
administrator
administrator
Helleh: jeg ville veje det inden, og så taste 1/3 af det du spiser ind, hvis du vurderer at have spist det. Jeg vil mene, at det er præcis nok.
7 år8. september 2017 kl. 16:56
helleh24
Ok og mange tak for inputs.
Jeg fortsætter som jeg har gjort hidtil :-)))
Det ser ud som om, det virker.
Tallene på vægten bliver støt og roligt mindre .
Jeg fortsætter som jeg har gjort hidtil :-)))
Det ser ud som om, det virker.
Tallene på vægten bliver støt og roligt mindre .
7 år10. september 2017 kl. 15:35
Lone
administrator
administrator
Dejligt at høre :-)
7 år5. oktober 2017 kl. 15:04
Jeg har problemer med at gennemskue, hvordan jeg indtaster antal gram af fx quinoa, ris, pasta osv.
Energiindholdet opgives på varens emballage, men kun i 'tør' tilstand.
Findes der en omregningstabel et sted (ude i den virtuelle verden), så man kan se, hvor mange kalorier, der er i den kogte vare??
Foreløbigt har jeg indtastet fx quinoa, ris, korn (perlebyg, perlespelt, hirsefrø o.lign.) og vand i forholdet 1:3.
Dvs. hvis jeg hælder 100 gram kogte ris på min tallerken, så indtaster jeg 25 gram ris og 75 gram vand.
Problemet er det samme med æg. Når jeg slår et æg ud i et bæger vejer det fx 60 gram. Når det så er kogt eller spejlet, så er der ca. 10 gram mindre, end i rå tilstand.
Og nu jeg er i gang, så er der også problemer med fx hakket kød. En hakkebøf (fedt% 8-12) der vejer 120 gram i rå tilstand, vejer typisk 90 gram stegt. Det er et temmelig stort svind. Så hvilken vægt skal jeg indtaste?? Fødevaredatabanken opgiver kun data på det rå kød (og langt hen ad vejen kun på råvarer).