Jeg kender nogle steder
Stegesvind
ernaeringsfokus.dk
Ris rå og kogt
gratiskalorietabel.dk
Pasta
gratiskalorietabel.dk
food.dtu.dk
Søg på vægtændringsfaktor
Grønsager vejer jeg rå og mærker med en kødnål, så jeg kan finde dem i gryden :-) - og det samme med hele kødstykker.
#2 af Alinea66
Jeg har problemer med at gennemskue, hvordan jeg indtaster antal gram af fx quinoa, ris, pasta osv.
Energiindholdet opgives på varens emballage, men kun i 'tør' tilstand.
Findes der en omregningstabel et sted (ude i den virtuelle verden), så man kan se, hvor mange kalorier, der er i den kogte vare??
Foreløbigt har jeg indtastet fx quinoa, ris, korn (perlebyg, perlespelt, hirsefrø o.lign.) og vand i forholdet 1:3.
Dvs. hvis jeg hælder 100 gram kogte ris på min tallerken, så indtaster jeg 25 gram ris og 75 gram vand.
Problemet er det samme med æg. Når jeg slår et æg ud i et bæger vejer det fx 60 gram. Når det så er kogt eller spejlet, så er der ca. 10 gram mindre, end i rå tilstand.
Og nu jeg er i gang, så er der også problemer med fx hakket kød. En hakkebøf (fedt% 8-12) der vejer 120 gram i rå tilstand, vejer typisk 90 gram stegt. Det er et temmelig stort svind. Så hvilken vægt skal jeg indtaste?? Fødevaredatabanken opgiver kun data på det rå kød (og langt hen ad vejen kun på råvarer).