Enkeltumættet fedt

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Enkeltumættet fedt
Når jeg ser på analysen ( den nordiske) ender jeg altid med for meget enkeltumættet fedt. Er der et sted, hvor jeg kan se, hvilke fødevare der er synderen? Det fletumættede fedt er fint, det ved jeg skyldes en spsk hørfrøolie, men jeg ville gerne kunne regulere den anden slags.
Vh
Bodil
7 år5. marts 2017 kl. 20:34
Jeg kigger af og til efter den samme funktion, da jeg heller ikke har helt styr på midt fedt ;-) Jeg får for tit for meget af det mættede og generelt for lidt af de to andre.

Jeg har ikke fundet den endnu, men fandt til gengæld den her liste et sted. Jeg kan ikke huske kilden, men kan huske at jeg tænkte den var pålidelig - og jeg er meget kritisk :-)
Håber den kan hjælpe lidt!

Mættede fedtsyrer:
- smør
- blandingsprodukter (fx Kærgården)
- stegemargarine (hård)
- friturefedt
- palmin
- svinefedt
- fedtkanter på kød/pålæg
- bacon
- pølser
- kage
- wienerbrød
- kokosmel, kokosmælk og kokosnød
- fløde- og mælkechokolade
- flødeis
- piskefløde
- creme fraiche
- sødmælk
- ymer
- oste

Enkeltumættede fedtsyrer:
- avocado
- oliven
- olivenolie
- rapsolie
- oliemargarine
- plantemargarine (blød)
- hasselnød
- cashewnød
- mandel
- jordnød (peanuts)
- jordnøddeolie
- jordnøddesmør

Flerumættede fedtsyrer:
- fede fisk, fx laks, makrel, sild, ørred
- solsikkeolie
- vindruekerneolie
- tidselolie
- hørfrøolie
- sesamolie
- majsolie
- soyaolie
- minarine
- plantemargarine (blød)
- græskarkerner
- paranød
- pinjekerner
- sesamfrø
- soyabønner
- valnød
7 år5. marts 2017 kl. 20:52
Tusind tak ?
7 år8. marts 2017 kl. 16:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });