bagateller ;-)

Du læser en tråd i debat > madital.dk

bagateller ;-)
hej lone
en lille ting der er lidt træls er når jeg feks taster 49g grahams bolle ind af min egen opskift skriver siden 48g
disse ting sker tit at der er 1-5 gram forskel i det indtastede og det der så rent faktisk står , det har egentlig været sådan længe og har ikke rigtig tillagt det nogen betydning og som overskriften siger er det jo egentlig en bagatel ;-)
men alligevl den skulle jo gerne registre det jeg rent faktisk taster ( ps er tjekket mange gange )
venlig hilsen lise
10 år22. februar 2015 kl. 10:21
Hej LiseDet skyldes afrundinger når de...
Hej Lise,

Det skyldes afrundinger, når de enkelte ingredienser regnes ud på baggrund af en brøkdel af hele opskriften.

Afrundingerne kan gøre, at der tilsammen mangler nogle hele gram - eller er et par ekstra.

Det ville være forkert rent beregningsmæssigt at lægge de manglende gram til / eller trække fra, når det giver for meget. Problemet er blot, at mange tror, at programmet beregner forkert pga. dette. Derfor har jeg overvejet alligevel, at lave en lille "fejl" med vilje, så de manglende/ekstra gram kommer til at passe i helheden. Men det bliver en fiflen rundt rent for forståelsens skyld :-)

Det kommer ikke med i første omgang på den nye indtastningsside, men det kommer med senere.

Et eksempel:

46g a
76g b
28g c

Opskriften abc vejer i alt 150 gram.

Lad os sige, at vi spiser 40 gram.

Vi har dermed spist:
12g a
20g b
7g c

Men det giver kun 39 gram (fordi der er afrundet). Hvilken ingrediens skal det ekstra gram lægges til? :-) Det bliver muligvis bare den der er mest af, når jeg fikser det op, så det passer med, hvad man indtaster (men dermed ikke beregningerne).

Uanset er det en bagatel som du siger, og jeg kan finde større fejlkilder, så det vil samtidig være ok, at lave et par grams beregningsfiks her :-)

Vh Lone
10 år28. februar 2015 kl. 02:04
Tak for forklaringen - det er...
Tak for forklaringen ;-) det er til at forstå ;-)
10 år1. marts 2015 kl. 11:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...