Regner programmet E% forkert ud - eller er det mig? :-)

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Regner programmet E% forkert ud - eller er det mig? :-)
Hej Lone.

Hvordan regnes E%'en ud?
Jeg har prøvet mig frem for at få samme resultat som programmet og det er ikke lykkedes, så undrer mig lidt.

Jeg har brugt følgende tal til udregning (som programmet har regnet ud)

Mængde: 1109g
Kcal: 1992
Protein: 270 kcal
Kulhydrat: 238 kcal
Fedt: 1470 kcal
Kostfibre: 38 kcal

Programmet siger, at det giver en energi fordeling på
13% protein
70% fedt
17% kulhydrat

Det er så kulhydraterne jeg især studser over. Hvordan kan det give 17%? Er med på at kostfibre tæller med som kulhydrater, men
238 kcal+ 38 kcal =272 kcal
272 kcal/1992 kcal*100= 13,65% og jo derfor ikke 17E%?

Det samme gælder for Fedt E%'en
1470 kcal/1992 kcal* 100= 73,80% og ikke 70E% som programmet siger.

Regner jeg det helt forkert ud, har programmet nogle andre indstillinger eller hvorfor er der forskel på de to?

(Hvis der er nogen, der undrer sig over tallene, så skyldes fordelingen LCHF kost ;-)

10 år28. august 2014 kl. 15:10
Kære Girl next door,

Godt du er opmærksom. Jeg kan dog ikke finde nogen fejl i programmet. Jeg har kigget helt ned i databasen, og det ser rigtigt ud.

Desværre kan jeg heller ikke genkalde de tal, som du skriver har noteret i denne tråd, da du har indtastet mere mad siden. Jeg går ud fra, at de var fra den dag, som du skrev indlægget på - 28/8.

Jeg har en formodning om, at det er en af følgende ting, der er gået galt:
a) Det samlede kcal-tal i dit tilfælde er 2016. Det skyldes, at energiprocenten beregnes ud fra protein, fedt og kulhydrat og dermed skal benytte det samlede tal herfra (altså 270+238+1470+38).
b) Kan du have kigget på en forkert dato under Nordiske beregninger? Datoen skal jo indstilles både i indtastning og ved resultater. Jeg ved godt, at dette er lidt besværligt, men det skyldes at den ene er en enkelt dag og den anden kan vise en periode. Så bliver de nødt til at fungere uafhængigt.

Alternativt må du foretage beregningerne igen, hvor du ikke ændrer disse. Hermed kan jeg kigge på de præcise tal og blive helt præcis i min tilbagemelding.

Jeg er lidt langsommere med at svare på disse spørgsmål, hvor jeg skal helt ned i maskinrummet og finde enkelte tal og beregninger sammen. Svaret skal dog nok komme :-)

Mvh Lone

ad a) Prøv at regne efter på fødevarer du har i køleskabet, det er heller ikke det samme. Det skyldes forskellige beregningsmetoder. Men i beregning af energiprocent bliver vi nødt til at lægge de enkelte energital sammen for at få det samlede - ellers giver det ikke 100% i sidste ende.
10 år1. september 2014 kl. 16:09
Hej Lone.

Tak for svar.

Det er rigtigt at tallene er ændret efterfølgende - derfor jeg skrev dataene så udførligt ned :-)

Jeg har siden jeg opdagede forskellen, efterregnet efter hver måltid og sidst på dagen og resultatet er det samme hver gang: der er udregnet flere E% ved kulhydrater end når det regnes ud manuelt.

Jeg vil gerne prøve at lave udregningen igen en dag hvor jeg er færdig med at taste ind og så er det lettere for dig selv at kigge på det. Jeg skriver her i tråden, når jeg har gjort det ;-)

Jeg har forresten ikke kigget på en forkert dato. Jeg er meget påpasselig med at det er den rigtige dag, der er tale om, da jeg førhen har tastet en masse ind under forkerte dage ;-)
10 år1. september 2014 kl. 21:11
Ok, jeg afventer at du skriver og vil selv regne efter endnu engang, hvis du stadig mener der er problemer.

Du kan evt skrive hvilke sider du tager tallene fra?

Indtastning
Detaljer
Og nordiske kostråd?

Mvh Lone
10 år2. september 2014 kl. 06:48
Jeg har tastet ind her til morgen og undlader at taste mere ind for resten af dagen, så du kan se siden.

Under min dag - detaljer om mad, står der nu

222g ved mængde 370 kcal protein 72 kcal kulhydrat 21 kcal kostfibre 10 kcal fedt 278 kcal

Under energifordeling står der så

Protein 18%
Fedt 69%
Kulhydrat 13%

Igen så passer udregningen ikke.

Protein = 19,5% så der er ikke meget difference (1,5%)
Fedt = 75,1% så der er ca en difference på 6%
Kulhydrat incl kostfibre= 8,4% og dermed en difference på over 5%
Uden kostfibre = 5,7% og difference på over 7%

Selv med en margen hvor der skal være plads til at ramme 100% så synes jeg at fem-seks procent er rigtig meget at have som difference.

Jeg forstår ikke lige det med nordiske kostråd, som du spørger til. Kostrådene har vel ikke noget med udregningen at gøre eller hvordan tænker du?

10 år2. september 2014 kl. 09:38
Hej Girl next door,

Du har simpelthen ret.

Energifordelingen viste en for stor fejlmargin under Analyse > Kalorier > Energifordeling.

Jeg kan kun sige et stort undskyld, det er alene min fejl. Problemstillingen er opstået i de tilfælde, hvor der ikke er noteret fibre på et produkt. 0 gram fibre har regnet rigtigt, ingen registrerede fibre har regnet forkert. I så fald er det enkelte produkt uden fiberdata ikke blevet medregnet i den totale energi, og det påvirker nødvendigvis energiprocenterne. Det skal man muligvis have kendskab til databaser for at forstå. Men uanset databaseforståelse, så har du ret i, at der har været en for stor fejlmargin på den graf, til at det bare var afrundinger. Som du selv har noteret, har det betydet større kulhydratprocenter og lavere af de andre procenter på grafen.

Grunden til mit spørgsmål med nordiske anbefalinger var, at jeg sammenlignede tallene med netop den side (Smiley > Nordiske anbefalinger). Og her var tallene for energiprocent rigtige. Energifordelingen forekommer to steder i programmet, og de skal selvfølgelig være ens uanset hvad. Energiprocent er energiprocent.

Jeg må tilstå, at jeg er meget flov over, at grafen har haft denne fejlmargin. Det er mit ansvar. Det er selvfølgelig rettet med det samme, og jeg kan kun være opmærksom på, at denne fejltype ikke opstår fremadrettet.

Tak for din opmærksomhed, skarphed og vedholdenhed.

Mvh Lone
10 år2. september 2014 kl. 16:46
Hej Lone.

Det behøver du skam ikke undskylde for. Jeg undrede mig jo bare og er lidt nørdet på det punkt, så blev nysgerrig på, hvordan og hvorledes ;-)

Tak fordi du kiggede på det, det kan jo være der er andre der også får fremtidig gavn af det :-)

10 år2. september 2014 kl. 17:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });