Hjælp til indtastning af motion - beregnet af madital.dk?

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Hjælp til indtastning af motion - beregnet af madital.dk?
Jeg er ny herinde, og der én ting jeg ikke forstår. Jeg har prøvet at læse på facebookgruppen (madital.dk), men jeg forstår det stadig ikke.

Når jeg vil indtaste min motion fra dagen i dag, så ser det sådan her ud:

Motion 2.773 kcal

Beregnet op til 24 timer inkl. søvn 23 timer, Beregnet af Madital.dk: 2251
Cykling, generel 1 time, Cykle: 522

Jeg har selv indtastet cykling, men de 2251 kcal, hvor kommer de fra? Hvordan ved den jeg har forbrændt 2251 kcal?

Jeg håber der er en der kan forklare mig dig, for er ikke helt med.. På forhånd tak! :-)

10 år3. marts 2014 kl. 20:10
Beregning af motion
Hej Sarah,

Tak for dit spørgsmål.

De 2251 kcal er beregnet ud fra et bestemt aktivitetsniveau. Det kan du indstille under:
Personlige indstillinger (tandhjul-ikonet) > aktivitet > mit aktivitetsniveau under afsnit aktivitet
Aktivitetsniveauet er forudindstillet, når du opretter din profil. Men du kan ændre dette selv.

Du kan læse mere om aktivitetsberegningerne under indstillinger. Nederst på samme side findes en forklaring.

Du er også meget velkommen til at stille uddybende spørgsmål her i debatten :-)

Mvh Lone
10 år3. marts 2014 kl. 20:22
Hej Lone.
Tusinde tak for svaret.
Jeg har læst det nu og forstår det bedre. Jeg er studerende, så jeg valgte den der hedder 1,3 - siddestillende (studerende).
Men hvad indebærer det præcist? jeg ikke helt sikker på jeg forstår det :-)
10 år3. marts 2014 kl. 20:35
Det, du indstiller, når du vælger aktivitetsniveau, er hvor aktiv du er i løbet af en normal dag, og dermed hvor mange kcal du forbrænder "automatisk" bare ved at være i live + almindelige gøremål. Med et stillesiddende arbejde, som at være studerende, forbrænder du således færre kcal i løbet af en dag, end fx en håndværker med en noget mere aktiv dagligdag. :)
10 år6. marts 2014 kl. 16:24
Tak Reten :-) jeg kan tilføje, at tallet 1,3 betyder, at din samlede forbrænding er 1,3 gange større end dit basalbehov.

Eller sagt på en anden måde, så er dit basalbehov tallet 1 (altså det du forbrænder ved bare at være i live), og dit muskelarbejde er 0,3.

Til syvende og sidst er det blot et tal. 1,3 er lavt. 1,6 er det vi burde ligge på ifølge anbefalingerne (endda gerne 1,7-1,8), men vi ligger oftest under - måske på 1,4-1,5.

Programmet beregner dit basalbehov ud fra dit køn, alder højde og vægt.

Samlet kalorieforbrug = basalbehov * 1,3

I stedet for at prøve at gætte på et tal (som ikke siger os så meget), så kan du skrive ALLE 24 timer ind i en uges tid. Så kan du se dit gennemsnitlige tal mere præcist under smileymenu > NNR > fysisk aktivitetsniveau.

Det var lidt forskellige måder at forklare tallet for fysisk aktivitetsniveau (også kaldet PAL). Jeg håber, at det gav dig en bedre fornemmelse af, hvad tallet er for en størrelse.

Du er altid velkommen til at spørge ind, så vil jeg uddybe, hvor du ønsker det :-)

Mvh Lone
10 år7. marts 2014 kl. 12:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });