Mæt og slank spørgsmål

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Mæt og slank spørgsmål
Hej lone,
Jeg har lige set video'en med mæt og slank og synes generelt den giver et godt prej. Men på et tidspunkt siger du at den øverste bar skal være så kort som mulig ???

Synes ikke helt jeg kan se logikken i hvornår den er lang vs kort.. Og hvordan hænger det sammen med/ hænger ikke sammen med farverne?

Så hvad er målet når jeg gerne vil smide kilo, overvægt af grøn, en kort grøn eller hvordan?
10 år23. januar 2014 kl. 10:28
Godt du spørger.

Den øverste streg viser i hvor høj grad den grønne og den røde streg ophæver hinanden. En fuldstændig ophævning (dvs. ingen totalstreg) betyder, at du har spist med en energitæthed som anbefales. 125 kcal pr. 100 gram.

Det der er bedst er egentlig, at du føler mæthed for de antal kalorier, som du kan spise under vægttabet. Jo mindre rødt og jo mere grønt du har - jo større mæthed. De fleste spiser med et for stort overskud af rødt - og det er der det ofte går galt med vægten, fordi vi stadig er sultne. Derfor kan det godt synes ret svært at lande på et overskud af grønt. Jeg vil nødigt sige, at det SKAL man for at tabe sig. Mæt-slank-balancen skal mere ses som en hjælp til at begrænse energitætheden (fordi du så vil få mere mad ned i maven). Helt nøjagtigt flere gram mad.

Så for vægttab vil primært gælde:
Bedst: mest grønt
Næstbedst: lidt rødt
Som de fleste spiser: meget rødt (briterne spiser med en energitæthed på 160 kcal pr. 100 gram ifølge en kilde, jeg har fundet)

Og anbefalingen er for at have et pejlemærke på, hvor vi generelt anbefales at ligge.

Under vægtvedligehold vil det være bedst med balance (dvs. lige meget rødt og grønt - eller med andre ord "ingen totalstreg"). Så får vi hverken for få eller for mange kalorier i forhold til, hvornår vi bliver mætte.

Men under vægttab vil vi gerne have få kalorier i forhold til, hvornår vi føler mæthed. Så sigt efter overskud af grønt, men mist ikke modet, hvis du ser en lille rød totalstreg og stadig føler mæthed :-)

Nogle gange synes jeg, at jeg får svaret lidt knudret. Jeg håber forståelsen alligevel træder frem, og at I spørger ind, hvor I synes det er uklart :-)

Mvh Lone
10 år23. januar 2014 kl. 11:00
Jeg er meget i tvivl
Hej Lone.
Vil prøve at følge mæt/slank balancen, men er i tvivl om, hvor vidt min morgenmad er rigtig. Jeg spiser 30 g øko havregryn, 125 g mælk og en pære på ca. 100 g. Det giver en grøn streg på 117. Vil det sige, at jeg både har en mæthed på de 125 + de 117? Så ligger det jo alt for højt med mætheden hos mig. Jeg mente ellers, at det var sund morgenmad, hvad synes du?
Hvor højt op må den grønne streg gå, når man skal tabe sig.
Med venlig hilsen
Grethe A
10 år25. september 2014 kl. 10:30
Hej Grethe,

Hvis den øverste streg er grøn, så er det godt. Fordi så har din mad en energitæthed, som er lavere end det anbefalede.

Der er kun ét tal for energitæthed. Det er det som står ved "I alt xxx kcal pr. 100 gram".

Anbefalingen fra USA er på 125 kcal pr. 100 gram. Det betyder, at vi får maven fyldt op med en passende mængde mad for de kalorier, som vi har til rådighed - hvis vi ligger med et lavere tal end 125 kcal.

Fødevarer med lavere energitæthed end de 125 kcal er typisk grøntsager, frugt, magre mælkeprodukter og magre kødprodukter. Spis masser af de fødevarer, og drik vand i stedet for væske med energi. Så er du helt bestemt på rette vej. Alle disse ting ligger også i de danske kostråd :-)

Den grønne streg på Mæt&Slank kan have forskellig længde. Bare læg mærke til, om den er grøn eller rød. Det skal være nemt - og derfor har jeg valgt farverne. Og så skal tallet være mindre end 125 kcal pr. 100 gram :-)

Spørg endelig ind :-)

Mvh Lone

Vh Lone
10 år26. september 2014 kl. 16:43
Men vil det så ikke sige,
ganske kortfattet, at alle tal som står over den grønne streg mellem 1 og 125 er gode til at tabe sig på, og jo tættere jeg kommer på 1, jo mere vil jeg tabe mig? :-D
Jeg skal selvfølgelig stadig prøve at komme op på de kalorier, som jeg er sat til, og det er godt nok meget mad man på spise af de grønne ting, så efter den første dag tog jeg på, men det er nok også fordi jeg samtidig skal have skabt noget mere omsætning i min mave, da jeg gennem længere tid kørte på omkring de 1000 kalorier, hvilket åbenbart er for lidt til at holde min mave igang.
Mvh Grethe A
10 år27. september 2014 kl. 08:41
Det aller aller vigtigste i vægttab er, at du spiser færre kalorier end du forbrænder. Uden energiunderskud har mæt og slank balancen ingen værdi.

Mæt og slank balancen sørger blot for, at du får meget mad ned i maven - så du er mæt - for det rette antal kalorier.

Det du helt praktisk skal gøre, hvis du vil benytte mæt-slank-balancen er:
1) sørg for at forbrænde mere energi end du spiser (se madindtastningssiden)
2) sørg for at få maven fyldt ud med mad, så du bliver mæt (se den øverste linje på mæt-slank-balancen)

De enkelte fødevarelinjer (altså alle linjer pånær den øverste totallinje) er kun en grafisk illustration af, hvor meget de enkelte fødevarer påvirker mæt-slank-balancen totalt (den øverste linje).

Eksempel: Lad os sige, at du i dag har en rød totallinje. Du undrer dig over dette, og vil gerne vide, hvad du skal gøre. Så kan du kigge på de enkelte fødevarelinjer og se, hvilken fødevare som er "værst" for din mæt-slank-balance. Det er helt konkret den med mest rød. Så kan du vælge at spise mindre af denne en anden dag - eller hvis du indtaster før du spiser.

Linjerne skal være både røde og grønne - der skal bare være en god balance totalt. Dvs. en grøn øverste totalstreg :-)

Giver det mening? Det er vigtigt for mig, at det giver mening for jer :-)

Mvh Lone
10 år27. september 2014 kl. 12:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });