Det grønne felt
Du læser en tråd i debat > madital.dkfedania
re: Det grønne felt
Hvis du gennem længere tid spiser mindre end dit basale behov, så risikerer du, at din krop lukker ned for forskellige funktioner i kroppen (menstruation er et kendt eksempel fra anoreksiens verden, men der er andre funktioner som bliver lukket ned først), for at nedsætte din forbrænding til at svare til det energi du indtager. Kroppen opfatter simpelthen dit projekt som om der er hungersnød i verden, og at den må gør alt hvad den kan for at holde på den sparsomme energi du indtager.
Det skal dog siges, at basalt stofskifte (som det jo hedder) er forskelligt fra person til person, så det er muligt, at dit stofskifte er lavere end de modeller som fx denne side tager udgangspunkt i. Hvis det er tilfældet, så er det muligt, at du med dit lavere indtag stadig er over DIN krops basale behov. Der findes flere steder, hvor man kan få målt sit eget basale stofskifte, hvis man er interesseret i et nøjagtigt, personligt tal at tage udgangspunkt i.
Jeg er selv en af dem, som har svært ved at komme op over minimum hver dag, men jeg er meget opmærksom på, hvad det betyder for min krop, og gør hvad jeg kan, for at komme derop.
Det skal dog siges, at basalt stofskifte (som det jo hedder) er forskelligt fra person til person, så det er muligt, at dit stofskifte er lavere end de modeller som fx denne side tager udgangspunkt i. Hvis det er tilfældet, så er det muligt, at du med dit lavere indtag stadig er over DIN krops basale behov. Der findes flere steder, hvor man kan få målt sit eget basale stofskifte, hvis man er interesseret i et nøjagtigt, personligt tal at tage udgangspunkt i.
Jeg er selv en af dem, som har svært ved at komme op over minimum hver dag, men jeg er meget opmærksom på, hvad det betyder for min krop, og gør hvad jeg kan, for at komme derop.
12 år20. november 2012 kl. 07:54
Mewffs (slettet)
Jeg er godt klar over konsekvenserne ved at spise mindre end basalbehovet og jeg er absolut ikke typen, der ender i anoreksi. Jeg har allerede fået konstateret lavt stofskifte. Det handler også om få kcal (omkring 150) jeg spiser mindre end det generelle basalbehov.
Men tak for svaret alligevel :)
Mit spørgsmål var egentlig mere relateret til, om hjemmesiden fungerer for andre, hvis de bruger den på denne måde.
Jeg er ret ny på siden og eftersom siden jo (fornuftigt nok) er bygget til, at man skal spise til sit basalbehov som minimum, kunne det være at den ikke fungerede, hvis man ikke fulgte dette ?
Det lader nemlig til, at målet (der hvor der står mål) ligger ved mit basalbehov fremfor der, hvor mit mål egentlig burde være, dvs. omkring 150 kcal før basalbehovet.
Ind imellem mit reelle mål og basalbehovet, siger den så, at jeg mangler 0 kcal. Men den tæller ikke, hvor mange jeg har spist for meget i forhold til mit rigtige mål, før jeg når op på basalbehovet. Dvs. jeg ikke har nogen ide om, hvornår jeg reelt set mangler 0 kcal. Det er lidt indviklet. Det er i hvert fald bare sådan noget der gør, at jeg bliver i tvivl om, om hjemmesiden kan bruges, når ens mål er sat før basalbehovet.
Men tak for svaret alligevel :)
Mit spørgsmål var egentlig mere relateret til, om hjemmesiden fungerer for andre, hvis de bruger den på denne måde.
Jeg er ret ny på siden og eftersom siden jo (fornuftigt nok) er bygget til, at man skal spise til sit basalbehov som minimum, kunne det være at den ikke fungerede, hvis man ikke fulgte dette ?
Det lader nemlig til, at målet (der hvor der står mål) ligger ved mit basalbehov fremfor der, hvor mit mål egentlig burde være, dvs. omkring 150 kcal før basalbehovet.
Ind imellem mit reelle mål og basalbehovet, siger den så, at jeg mangler 0 kcal. Men den tæller ikke, hvor mange jeg har spist for meget i forhold til mit rigtige mål, før jeg når op på basalbehovet. Dvs. jeg ikke har nogen ide om, hvornår jeg reelt set mangler 0 kcal. Det er lidt indviklet. Det er i hvert fald bare sådan noget der gør, at jeg bliver i tvivl om, om hjemmesiden kan bruges, når ens mål er sat før basalbehovet.
12 år20. november 2012 kl. 23:04
Wolfgirl (slettet)
Mit råd ville være at tage anbefalingerne om basalstofskifte alvorligt og hvis dit stofskifte allerede er lavt så skal det jo nødigt blive endnu lavere, det kan jo netop også have noget at gøre med at du spiser for lidt.
Den der med at man ikke er typen, der går hen og får anoreksi... Der findes ikke typer, der går hen og får anoreksi og typer, der ikke gør. Jeg sagde ordret det samme engang og året efter blev jeg indlagt med anoreksi.
Den der med at man ikke er typen, der går hen og får anoreksi... Der findes ikke typer, der går hen og får anoreksi og typer, der ikke gør. Jeg sagde ordret det samme engang og året efter blev jeg indlagt med anoreksi.
12 år28. november 2012 kl. 16:44
Som I nok ved, skal man have et grønt felt for at ens ønskede kur skal kunne lade sig gøre. Dette er dog kun såfremt, man spiser det ens basalbehov kræver.
Jeg vil gerne tabe 3 kg på en måned. Jeg dyrker to timers stille og to timers intensiv motion om ugen. Med de data er der ikke muligt at få et grønt felt.
Jeg ville høre, om der er andre end mig, som vælger en kur, hvor man ikke har noget grønt felt? '
Jeg behøver langt fra at spise til mit basalbehov for at blive mæt. Og med et krævende studie, job m.m. er det simpelthen ikke muligt med mere motion.
Er der noget jeg skal være obs på, når jeg bruger hjemmesiden på denne måde?
På forhånd tak for hjælpen :)