hjemmelavede retter
Du læser en tråd i debat > madital.dkfedania
re: hjemmelavede retter
Der er desværre ikke nogen brugsanvisning som sådan, men mange af tingene giver faktisk sig selv.
Hvis du har en ret du ofte laver, så taster du den ind som en opskrift i menuen "Mine Gemte Ting" (disketen). Her skriver du ind hvor meget du putter i af hver ingrediens, og så vil jeg anbefale, at du vejer den færdige portion, og så "tilføjer" et negativt antal gram vand, svarende til det vand der er fordampet undervejs (hvis du har puttet 1500g ingredienser i, men den færdige portion kun vejer 1200 gram, så tilføj -300g vand). Så kan du veje den portion din datter spiser, og blot skrive det ind.
Hvad angår cirklerne ud for madvarerne, så er det også ret simpelt - hvis den er grøn, så er det en madvare, som har lave energitæthed (altså få kalorier pr. 100g), orange er middel og rød er høj. Blå er fordi det er en madvare, hvor programmet ikke kan beregne energitætheden - fx. fordi det er en blanding af drikkevarer og mad, eller vitaminpiller osv.
Hvis du har en ret du ofte laver, så taster du den ind som en opskrift i menuen "Mine Gemte Ting" (disketen). Her skriver du ind hvor meget du putter i af hver ingrediens, og så vil jeg anbefale, at du vejer den færdige portion, og så "tilføjer" et negativt antal gram vand, svarende til det vand der er fordampet undervejs (hvis du har puttet 1500g ingredienser i, men den færdige portion kun vejer 1200 gram, så tilføj -300g vand). Så kan du veje den portion din datter spiser, og blot skrive det ind.
Hvad angår cirklerne ud for madvarerne, så er det også ret simpelt - hvis den er grøn, så er det en madvare, som har lave energitæthed (altså få kalorier pr. 100g), orange er middel og rød er høj. Blå er fordi det er en madvare, hvor programmet ikke kan beregne energitætheden - fx. fordi det er en blanding af drikkevarer og mad, eller vitaminpiller osv.
12 år21. oktober 2012 kl. 15:45
Vi er lige begyndt at bruge denne site (mor med yngre datter der skal tabe sig temmelig meget) og roder lidt rundt i begreberne....
Er der en slags brugsanvisning til at finde rundt så man ikke behøver at trætte andre med sine spørgsmål?
Såsom hvordan indskriver man feks. sine hjemmelavede retter - en fantastisk sund grøntsagssuppe lavet af flere friske grøntsager? Der findes kun færdigsupper, og da jeg laver mad til hele familien kan jeg ikke rigtig stå og veje af hvor mange grøntsager går til min datters portion. Og jeg kan ikke finde Philadelphia cream cheese (light 11%)?
Derudover er jeg ikke sikker på hvad de farvede cirkler (røde, grønne osv.) ved siden af beskrivelsen af madvaren betyder?
Mange hilsener,
Kerenogmor