Stor forskel på kalorierne...
Du læser en tråd i debat > madital.dkAblanu
re: Stor forskel på kalorierne...
lone, som laver siden, bruger en fødevaredatabank til at indsætte kalorierne fra. Andre varer skal du selv taste ind, da lone går meget op i kildkritik. Du kan se lidt mere i faq'en (madital.dk).
Forskellen på kalorieindholdet skyldes forskellige prøver. Der vil altid være forskel, og jeg kunne forestille mig at frugter er en af de 'slemme' procentvis, da der er stor forskel på vandmængden :)
Forskellen på kalorieindholdet skyldes forskellige prøver. Der vil altid være forskel, og jeg kunne forestille mig at frugter er en af de 'slemme' procentvis, da der er stor forskel på vandmængden :)
12 år8. september 2012 kl. 21:02
Need2befit (slettet)
men der er da en pæn stor forskel på 24kcal/100g og på 34/36, (kan ikke lige huske det helt præcise)kcal/100g.
12 år9. september 2012 kl. 10:26
Ablanu
Det er der, ja, men der er også stor forskel på frugter..
Mange frugter bliver forsøgt at gjort så store som muligt (= højere pris), men meget af det der gør dem store er ikke det 'gode' i frugten, men vand.
Jeg hørte på et tidspunkt en 'historie' med nogen der faktisk sprøjtede vand i meloner for at gøre dem større og kunne få flere penge for dem!
Og vandet giver jo ingen kalorier, kun masse..
Mange frugter bliver forsøgt at gjort så store som muligt (= højere pris), men meget af det der gør dem store er ikke det 'gode' i frugten, men vand.
Jeg hørte på et tidspunkt en 'historie' med nogen der faktisk sprøjtede vand i meloner for at gøre dem større og kunne få flere penge for dem!
Og vandet giver jo ingen kalorier, kun masse..
12 år9. september 2012 kl. 10:34
fedania
På kalorietabel hjemmesiden står der følgende:
Bemærk, at ingen værdier kan være 100 % præcise, eftersom fødevarernes friskhed, høsttidspunkt, art, opbevaring mv. spiller en stor rolle. I mange tilfælde har jeg valgt et gennemsnit fra flere forskellige kalorietabeller og databaser.
Jeg tror faktisk begge steder har de samme referencer som udgangspunkt (du kan se kilderne til madital på madital.dk og til kalorietabel på (kalorietabel.dk), men at de har valgt forskellige udvælgelseskriterier, når de har lagt tallene ind.
Det må være op til dig selv hvad du stoler mest på - hvis du ikke stoler på det tal der står på madital, kan du blot oprette varen som din egen vare, med den energifordeling du tror er rigtig :)
Bemærk, at ingen værdier kan være 100 % præcise, eftersom fødevarernes friskhed, høsttidspunkt, art, opbevaring mv. spiller en stor rolle. I mange tilfælde har jeg valgt et gennemsnit fra flere forskellige kalorietabeller og databaser.
Jeg tror faktisk begge steder har de samme referencer som udgangspunkt (du kan se kilderne til madital på madital.dk og til kalorietabel på (kalorietabel.dk), men at de har valgt forskellige udvælgelseskriterier, når de har lagt tallene ind.
Det må være op til dig selv hvad du stoler mest på - hvis du ikke stoler på det tal der står på madital, kan du blot oprette varen som din egen vare, med den energifordeling du tror er rigtig :)
12 år9. september 2012 kl. 10:55
Lone
administrator
administrator
Tak for jeres deltagelse i tråden :-)
Jeg benytter helt præcist foodcomp.dk
Mvh Lone
Jeg benytter helt præcist foodcomp.dk
Mvh Lone
12 år14. september 2012 kl. 00:24
Jeg har lige lagt mærke til, at der er "stor" forskel på de kalorier som de forskellige varer indeholder på madital og fx. i selve varen eller på kalorietabel.
Fx inde på kalorietabel.dk indeholde en honningmelon ca. 36kcal/100g, hvor den kun inde holde 24kcal/100g på madital? Samme gælder med nogle af de andre frugter.
Så bliver man lidt forvirret og ved ikke, hvad jeg skal gå efter?
og hvorfor er der fx. ikke galia melonen eller frøskindsmelonen? :D