Hej Solakka,
Jeg er ked af at høre, at du har fået en uhelbredelig sygdom.
Jeg kender ikke til denne, og uanset om jeg gjorde det eller ej, ville mit råd være: opsøg en diætist.
Hvorfor er mit råd vejledning hos en fagkyndig person? Fordi der er rigtig mange faktorer på spil - nogle af dem nævner du selv. Det er grænseværdier, svind ved tilberedning af maden, samspillet imellem de forskellige næringsstoffer, din krops optagelse osv. Du SKAL søge vejledning hos fagfolk, og du må ikke lade dig vejlede af Madital.dk. Programmet her er lavet til den gennemsnitlige raske befolkning, ikke folk der skal spise noget særligt.
Varerne som har flest fastsatte værdier er dem fra Fødevaredatabanken - husk at også disse er kun gennemsnitsdata fra rigtig mange forskellige produkter.
Jeg ved godt, at det koster penge, at tale med (de fleste) fagfolk - fx diætister. Men det er penge, som det lyder til, at du gør dumt i at spare. Måske kan du få tilskud igennem lægen, det er ikke noget jeg ved noget om, men det er blot et bud? Ellers se det som din egen forsikring til dig selv at opsøge en fagperson.
Jeg håber, at du tager mit råd om at opsøge en diætist til dig, da jeg desværre ikke er kompetent til at hjælpe dig.
Mvh Lone
#2 af Lone (administrator)
hvad med Indhold af vitaminer og mineraler for varer man selv taster ind..?
De mangler jo! (Indlysende... det står jo sjældent særlig meget om dette på etiketten!)
Har du et forslag til hvordan jeg skal gebærde mig for at slippe for at manuelt kontrol regne ca. hvor meget Ca, Mg, K, Ph... og især D- vitamin men også K vitamin jeg får via den kost jeg taster ind?
Det er IKKE noget jeg har tænkt mig at gøre hver dag...
men blot indtil jeg har fået nogle pejlemærker..
Jeg er nemlig kommet i en trist situation. Har fået diagnosen Colitis Ulcerosa. En farlig, kronisk og uhelbredelig sygdom. Og skal spise Prednisolon. Skal derfor - doctors orders - spise ekstra kalk og D vitamin. For at foebygge knogleskørhed.
Litteratursøgning gav diverse studier... det ser ud til at 18% på trods af ekstra kalk og D alligevel får knogleskørhed - ØV!
Men - mon balancen mellem de forskellige stoffer som samarbejder i kroppen omkring knoglesundhed har været optimal..? Det betvivler jeg.
Jeg vil bruge tid og krafter på at udarbejde en kostplan som giver mig bedst mulige chancer at undgå knogleskørhed plus at leve så godt som mulig med min nye "følgesvend" Colitis U.
Hvorom alting er har jeg fundet nogle grænseværdier for Ca indtag... min konkluison er at over 2000 mg begynder at være for meget..
Men lægerne har jo ikke spurgt hvad jeg spiser!
I går fik jeg over ca. 2000 mg fra kosten alene!
Spiste jo pligtskyldigst de 3 kalktabletter jeg har fået besked jeg skal spise..
Og landede på flotte ca. 3300 mg Ca - UPS!
Skal nok lave lidt mere litteratursøgning først - men må nok hellere "skrue" lidt på kosten og skære ned på kalktabletterne...
Undskyld at bakgrundsforklaringen blev så lang!
Hilsen
Solakka