#1 af bikealot (slettet)
"Fejl" i søgefunktionen
Du læser en tråd i debat > madital.dkbikealot (slettet)
Jeg har undret mig over en fejl (hvis det er det!) i søgefunktionen. Normalt er det nok hvis man skriver de første tre bogstaver. Eksempelvis yog, så kommer alt med yoghurt. Ban = alt med banan,... Men hvis jeg skriver mæl, kommer alt ANDET end alm. mælk. I stedet får jeg en liste med mælkeis, cacao og div. andre produkter hvor mælk forekommer i teksten/produktet.
12 år6. marts 2012 kl. 15:01
Ablanu
re: "Fejl" i søgefunktionen
Jeg tror bare du skal søge, finde det og bruge det nok gange, så dukker det (nok) op først på et tidspunkt :)
12 år6. marts 2012 kl. 15:41
Lone
administrator
administrator
Hej Bikealot,
Det skyldes, at mælk står som "letmælk", "skummetmælk" osv. og programmet favoriserer det som står først i ordet. Det giver nogle uhensigtsmæssigheder i nogle tilfælde, men er heldigvis rigtig godt i andre. Så jeg tror blot, at du må vænne dig til at skrive fx "letm", når du søger på mælk.
Er der andre søgninger end specielt mælk, der giver problemer?
Mvh Lone
Det skyldes, at mælk står som "letmælk", "skummetmælk" osv. og programmet favoriserer det som står først i ordet. Det giver nogle uhensigtsmæssigheder i nogle tilfælde, men er heldigvis rigtig godt i andre. Så jeg tror blot, at du må vænne dig til at skrive fx "letm", når du søger på mælk.
Er der andre søgninger end specielt mælk, der giver problemer?
Mvh Lone
12 år6. marts 2012 kl. 17:24
bikealot (slettet)
Ablanu: Nej, det gør det ikke :)
Lone: Tak for svar... ja, selvfølgelig - det giver jo mening... :-)
...og så alligevel ikke helt...
Hvis jeg søger på MÆL (blandt basis- og mine egne varer), så får jeg:
Mælkebøtte, blade, rå
Mælkeis, uspec
Cacao, instant, uden mælk, pulver (kopi) (egen vare)
Cacao, instant, uden mælk, pulver
Cacao, instant, med mælk, pulver
... altså kun disse 5 varer
Hvis jeg derimod søger på MÆLK , ser listen sådan ud:
Minimælk (kopi) (egen)
Yoghurt øko, Naturmælk (egen)
Cacaomælk, Milbona (egen)
Cacaoskummetmælk
Kærnemælk
Mælkebøtte, blade, rå
Mælkeis, uspec
Cacao, instant, uden mælk, pulver (egen)
Letmælk (egen)
Skummetmælk
Letmælk, konventionel, (ikke-økologisk)
Skummetmælk, økologisk
... osv
Det er slet ikke noget problem, men bare - som jeg skrev i den oprindelige post - noget jeg har undret mig over, for hvorfor genererer søgningen på MÆL ikke alle varerne som indeholder disse tre bogstaver?
Jeg kan ikke lige komme i tanker om andre "ord" der har givet problemer, eller rettere - grund til undren ;-)
Lone: Tak for svar... ja, selvfølgelig - det giver jo mening... :-)
...og så alligevel ikke helt...
Hvis jeg søger på MÆL (blandt basis- og mine egne varer), så får jeg:
Mælkebøtte, blade, rå
Mælkeis, uspec
Cacao, instant, uden mælk, pulver (kopi) (egen vare)
Cacao, instant, uden mælk, pulver
Cacao, instant, med mælk, pulver
... altså kun disse 5 varer
Hvis jeg derimod søger på MÆLK , ser listen sådan ud:
Minimælk (kopi) (egen)
Yoghurt øko, Naturmælk (egen)
Cacaomælk, Milbona (egen)
Cacaoskummetmælk
Kærnemælk
Mælkebøtte, blade, rå
Mælkeis, uspec
Cacao, instant, uden mælk, pulver (egen)
Letmælk (egen)
Skummetmælk
Letmælk, konventionel, (ikke-økologisk)
Skummetmælk, økologisk
... osv
Det er slet ikke noget problem, men bare - som jeg skrev i den oprindelige post - noget jeg har undret mig over, for hvorfor genererer søgningen på MÆL ikke alle varerne som indeholder disse tre bogstaver?
Jeg kan ikke lige komme i tanker om andre "ord" der har givet problemer, eller rettere - grund til undren ;-)
12 år6. marts 2012 kl. 23:55
mox66
Hej Lone
Jeg skyder lige en kommentar ind i Bikealots tråd, for jeg har et eksempel på en lignende søgningsrelateret uhensigtsmæssighed. Mit eksempel går på fremsøgning af M&M-godbidder (Jeg ved det; Jeg burde slet ikke spise dem, men lad nu det ligge... :o)).
1. Hvis man indtaster "m&m" fremkommer chokoladepastillen på side 13 af en meget lang søgeresultatliste.
2. Hvis man indtaster "m&ms" er chokoladepastillen nummer 1 (kun 1 søgeresultatside)
Det forekommer mig en lille smule uhensigtsmæssigt, at det lille s skal gøre så stor en forskel.
Det var bare mine 5 cents... :o)
hilsen
Thomas
Jeg skyder lige en kommentar ind i Bikealots tråd, for jeg har et eksempel på en lignende søgningsrelateret uhensigtsmæssighed. Mit eksempel går på fremsøgning af M&M-godbidder (Jeg ved det; Jeg burde slet ikke spise dem, men lad nu det ligge... :o)).
1. Hvis man indtaster "m&m" fremkommer chokoladepastillen på side 13 af en meget lang søgeresultatliste.
2. Hvis man indtaster "m&ms" er chokoladepastillen nummer 1 (kun 1 søgeresultatside)
Det forekommer mig en lille smule uhensigtsmæssigt, at det lille s skal gøre så stor en forskel.
Det var bare mine 5 cents... :o)
hilsen
Thomas
12 år8. marts 2012 kl. 06:05
Lone
administrator
administrator
Argh ja, søgefunktionen tilfredsstiller desværre ikke alle søgninger.
Du kan dog komme om ved de varer, som du ofte indtaster (eller har indtastet tidligere) ved at indstille søgningen til at vise disse varer øverst (det gøres ved at klikke på skruenøglen og sætte flueben i prioriter favoritter/tidligere indtastet).
Mvh Lone
Du kan dog komme om ved de varer, som du ofte indtaster (eller har indtastet tidligere) ved at indstille søgningen til at vise disse varer øverst (det gøres ved at klikke på skruenøglen og sætte flueben i prioriter favoritter/tidligere indtastet).
Mvh Lone
12 år20. marts 2012 kl. 20:46