#2 af Wolfgirl (slettet)
Endnu et spørgsmål om opskrifter.
Du læser en tråd i debat > madital.dkWolfgirl (slettet)
re: Endnu et spørgsmål om opskrifter.
Du skal ikke trække noget fra, du skal bare veje ingredienserne rå og regne med kalorieindholdet ud fra det. Når den er bagt tæller vægten ikke længere, da kalorieindholdet i varen er udregnet ud fra den rå madvare og vandet derfor er medregnet. Så tænk ikke på den 'færdige' vægt :) Medmindre det er noget som ikke ændrer vægt undervejs eller det er noget hvor du har en angivelse af kalorieindholdet af den færdige vare fx med kogt pasta.
13 år29. januar 2012 kl. 20:07
Need2befit (slettet)
Er du sikker på det.
Kan huske at der var et andet spørgsmål om dette, og mange mente at man skulle trække vandet fra.
fx. så har jeg lavet noget, og før dens "færdige vægt" er der ca. 150kcal i 100g.
Når den er færdig er der ca. 210kcal i 100g.
Kan huske at der var et andet spørgsmål om dette, og mange mente at man skulle trække vandet fra.
fx. så har jeg lavet noget, og før dens "færdige vægt" er der ca. 150kcal i 100g.
Når den er færdig er der ca. 210kcal i 100g.
13 år29. januar 2012 kl. 20:10
Need2befit (slettet)
^^ Jeg tænker også på, at man bliver jo nødt til at trække noget fra, den det ellers ikke giver rigtig mening, :/
altså at den vejer ca. 400g før og 340 efter, så har man mindre end man troede.
altså at den vejer ca. 400g før og 340 efter, så har man mindre end man troede.
13 år29. januar 2012 kl. 21:49
Ablanu
Det er rigtigt nok, at hvis man vejer både før og efter og trækker dem fra hinanden (som vand) i opskriften, så kan man fint veje den tilberedte mad og taste det ind direkte :)
13 år29. januar 2012 kl. 21:59
Need2befit (slettet)
Jamen, så giver det ikke rigtig nogen mening.
- hvis jeg fx vil spise det hele på en gang ;i, så giver hele opskriften 450kcal. (hvis jeg bare taster det ind i dagbogen).
- hvis jeg indtaster det ind som opskrift, og vejer det før og efter og trækker det fra hinanden så er der flere kalorier.
selvom jeg bare har spist det samme og det samme mængde (:
- hvis jeg fx vil spise det hele på en gang ;i, så giver hele opskriften 450kcal. (hvis jeg bare taster det ind i dagbogen).
- hvis jeg indtaster det ind som opskrift, og vejer det før og efter og trækker det fra hinanden så er der flere kalorier.
selvom jeg bare har spist det samme og det samme mængde (:
13 år29. januar 2012 kl. 22:35
Ablanu
Øh.. Hvis du alligevel spiser det hele, behøver du jo ikke trække fra? Og hvis du spiser det hele, skal du jo skrive hele opskriften ind (altså alle grammene) alligevel?
13 år29. januar 2012 kl. 22:41
Need2befit (slettet)
hov, jeg mente at det var energien pr. 100g der bled ændret.
13 år30. januar 2012 kl. 08:20
Ablanu
Ja, det er jo det der er pointen :)
Når du fjerner vandet, bliver der jo flere kalorier pr. 100g?
Når du fjerner vandet, bliver der jo flere kalorier pr. 100g?
13 år30. januar 2012 kl. 09:46
Lone
administrator
administrator
Lige en ændring. Energitæthed for fast føde og væske har forskellige grænseværdier for, hvad der anbefales. Jeg skal have fundet ud af, hvad jeg gør med et miks - dvs. opskrifter der indeholder både fast føde og væske.
Dvs. når I søger på opskrifter der indeholder begge dele, får I nu blot en besked om, at energitætheden ikke beregnes.
Herudover skal jeg have fundet en bedre løsning til det med tilberedte opskrifter, men indtil da er løsningen med vand den bedste :-)
Mvh Lone
Dvs. når I søger på opskrifter der indeholder begge dele, får I nu blot en besked om, at energitætheden ikke beregnes.
Herudover skal jeg have fundet en bedre løsning til det med tilberedte opskrifter, men indtil da er løsningen med vand den bedste :-)
Mvh Lone
13 år31. januar 2012 kl. 21:38
Hvad er forskellen på, at man indtaster ingredienserne ind bare sådan eller ind som en opskrift?
Her tænker jeg, fx har jeg indtastet nogle ingredienser, som i alt giver præcis 500kcal.
- men maden skal bages, så hvis jeg taster det ind som opskrift vejer den fx. 411g. - når den er færdig vejer den mindre og jeg skal jo trække det fra som vand (selvom jeg ikke har brugt vand)... = færre kalorier i selve opskriften.
Hvordan kan det være?
Håber du forstår mit spørgsmål ;) ellers vil jeg meget gerne uddybe det. (: