de 8 kostråd - sukker

Du læser en tråd i debat > madital.dk

de 8 kostråd - sukker
Jeg har ifølge siden med de 8 kostråd i dag fået 26 % af min energi fra tilsat sukker. I oversigten over kulhydrater har jeg dog fået 0 gram.

Det er vist en bug i kodningen.
12 år10. januar 2012 kl. 16:02
re: de 8 kostråd - sukker
Hej Solskinsglad,

Godt du spørger. Beregningen er rigtig nok - men det er to forskellige ting.

Jeg går ud fra, at du ved de 0 gram henviser til "tilsat sukker" på kulhydrat-oversigten.

Den nye side med de 8 kostråd tæller energi fra al slik, kage, sodavand osv. Det der typisk henvises til, som "tomme kalorier".

Den gamle oversigt medtager det som er registreret under "tilsat sukker" ved vareindtastningen.

Jeg har valgt at lave denne ændring, da "tilsat sukker" ikke er registreret for ret mange fødevarer. Vi får derved et skævt billede - et "pænere" billede af virkeligheden.

Beregningen på siden "de 8 kostråd" medtager al energien fra specifikke varegrupper i kostråd 4 (netop slik, kage, sodavand m.m.). Jeg har valgt at tage al energien, fordi det var de data, som kunne udtrækkes, og fordi grunden til, at vi ikke skal have for meget sukker er fordi, det så optager pladsen for mad med masser af vitaminer og mineraler. Ligesom det gør hvis vi spiser for meget slik og kage. Det er altså en mængde kalorier, som vi kunne have brugt bedre/sundere.

Det er dermed beregningen på siden med de 8 kostråd, som stemmer bedst overens med virkeligheden, og den du skal gå efter.

Jeg håber det hjalp til opklaringen. Jeg har i sinde at lave nogle videoer, som forklarer hvert af de 8 råd i dybden.

Jeg vil overveje også at gøre dette med den gamle oversigt.

Mvh Lone
12 år10. januar 2012 kl. 17:28
Okay, tak for svaret, det forklarer det jo så.

Som PCO-pige må jeg slet ikke få sukker i min kost, så det var derfor, jeg studsede over det, og jeg kan sagtens se, hvordan det giver bedre mening for flertallet, og jeg kan jo sagtens overse de smileys, der ikke er relevante for mig.
12 år13. januar 2012 kl. 08:02
Ja lige nu kører jeg efter de generelle retningslinjer, som gælder for den brede målgruppe.

På et senere tidspunkt vil gerne gerne se på, hvad man kan gøre på fx PCO-området. Jeg tænker at man så kan få en mulighed for at indstille sin profil til PCO og få de retningslinjer der gælder der.

Jeg ved desværre intet om området lige nu, hvilket jo er en forudsætning for, at jeg overhovedet kan sætte det op. Herudover er der også andre ting, som venter allerførst.

Så jeg tænker at det først er noget som vil være muligt om et halvt-helt års tid. Uden at jeg har en konkret tidshorisont.

Mvh Lone
12 år13. januar 2012 kl. 10:34
Helt fint, jeg tror nu også de fleste med specielle diæter ved hvad de må og skal.

I øvrigt vil jeg lige benytte lejlighed til at komplimentere siden og de mange nye tiltag. Af de mange gode ting, er det særligt det med hvilket måltid det drejer sig om, jeg finder meget smart. Både automatisk valg jf tidspunkt og mulighed for at opdatere.

Tak for en rigtig god side.
12 år14. januar 2012 kl. 07:28
Tak - og selv tak :-)
12 år14. januar 2012 kl. 15:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...