Programmet ændrer vægtangivelsen

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Programmet ændrer vægtangivelsen
Hej

Jeg har indtastet en opskrift på min aftensmad. Når jeg så efterfølgende indtaster at jeg har spist 500 gram, så bliver det ændret til 499 gram når jeg gemmer det. Jeg har prøvet at slette det og taste det igen og det samme sker. Jeg prøvede også at indtatste 750 gram og de blev til 751 gram.

Det er ikke fordi det ene gram betyder noget, jeg undrer mig bare over at det bliver lavet om. er der nogen logisk forklaring på det?
13 år5. januar 2012 kl. 18:41
re: Programmet ændrer vægtangivelsen
Sådan gør den også ved mig, men kun når jeg taster en opskrift ind... Har også undret mig over det :P
13 år5. januar 2012 kl. 18:45
Hej Annnja,

Jeg kunne faktisk ikke rigtig finde et eksempel, så jeg tillod mig at bruge dit fra i dag :-)

Du har en opskrift der lyder på:
353g vare A
818g vare B
221g vare C
373g vare D
600g vare E
140g vare F
= 2505g opskrift

Du har indtastet 500g - hvilket betyder at programmet har beregnet:
70,4g vare A
163,2g vare B
44,1g vare C
74,4g vare D
119,7g vare E
27,9g vare F
= 500g spist opskrift

"Problemet" er blot, at programmet regner med hele tal i dette tilfælde. Det giver ingen mening at begynde at gemme tiendedele spist gram, det er der andre fejlkilder der overskygger usikkerhed af :-)

Følgende bliver altså gemt:
70g vare A
163g vare B
44g vare C
74g vare D
120g vare E
28g vare F
= 499g spist opskrift er gemt

Så det er pga. afrundinger. Jeg ved dog godt, at det giver grundlag til undring, så jeg har overvejet, om jeg lige skal runde en af varerne (i dette tilfælde) op. For i princippet er det jo ligemeget, jeg kunne bare gøre det så det altid er den der er mest af, som lige bliver justeret med få gram?

Jeg synes dog, at det er så lille en detalje. Dog forstår jeg godt en undren, når man ikke lige har baggrunden for beregningerne, så jeg laver det nok om, når jeg kommer til de helt små ting :-)

Der er jo også mange som benytter programmet, som ikke spørger. Men sidder med de samme spørgsmål, og der vil undrenen bare vare ved.

Men nu har I i al fald forklaringen :-)

Mvh Lone
13 år5. januar 2012 kl. 23:18
Hej Lone

Tak for svaret, så behøver jeg ikke undre mig mere over det :-)
13 år6. januar 2012 kl. 21:32
Nej, det kan godt ske jeg laver det om, så den indstiller til specifikt det man indtaster :-) Så er der ikke andre der undrer sig, og i princippet er de få gram underordnet.

Mvh Lone
13 år8. januar 2012 kl. 23:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...