De 8 kostråd

Du læser en tråd i debat > madital.dk

De 8 kostråd
Hej

Jeg forstår ikke helt at der ud for kostrådet om at spise pasta, kartofler, ris og fuldkorns står at jeg skal spise 452 gram af disse madvarer om dagen. Hvordan beregner programmet at det er den mængde jeg har brug for? Og kan det virkelig passe at det skal være nødvendigt at spise så meget af disse madvarer?
13 år4. januar 2012 kl. 17:26
re: De 8 kostråd
Hej Annnja,

Ja, det lyder af meget - den opfattelse deler du med de fleste. Jeg har faktisk ikke hørt nogen sige det modsatte :-)

I rapporten fra Ernæringsrådet og Danmarks Fødevareforskning fra 2005 (det er denne rapport, som netop beskriver de opstillede kostråd dengang de havde deres oprindelse) står følgende (side 39-40):

"Brød og gryn samt kartofler, ris og pasta bør udgøre en væsentlig del af den daglige kost. For større børn og voksne anbefales i alt ca. 500g pr. dag, fordelt ligeligt på brød/gryn og kartofler/ris/pasta.
Mængderne er vejledende og beregnet ud fra et energibehov på ca. 10 MJ. Ved større eller mindre energibehov kan mængderne justeres tilsvarende med plus/minus 50g/MJ".

Jeg har tidligere haft kontakt til Fødevarestyrelsen, som netop lagde vægt på, at denne mængde var et FORSLAG, og ikke en direkte anbefaling. Men det er disse tal, som de også bekræfter i dag.

Samtidig skal nævnes, at de 8 kostråd i øjeblikket bliver kigget efter i sømmene - både for at se, om vidensgrundlaget har ændret sig, og om ordlyden af rådene bliver korrekt opfattet i selve formuleringen af rådene. Netop dette 4. kostråd er et som de nævner specielt i henhold til, om det er på tide at opdatere rådet i forhold til ny viden om kulhydrater. Så mit bedste bud er, at det bliver lavet om - hvor lidt eller hvor meget afhænger af, hvad gruppen som har med vidensgrundlaget at gøre finder ud af. Og hvordan det helt konkret formuleres i et råd er jo også en klar overvejelse, de skal gøre sig (det er der en anden gruppe, der tager sig af).

Så jeg kan godt forstå din undren. Vi har jo hørt noget andet om at vi nok ikke skal have så mange kulhydrater alligevel (jeg har det dog kun fra medierne og ikke fra noget vidensgrundlag). Men indtil vores offentlige indstanser kommer med et andet udspil, så er det de eksisterende råd, som gælder.

Og de 452 gram, som du får som forslag skyldes, at du så må have et aktivitetsniveau, som er lavere end de 10000 kJ. Programmet trækker gram fra, jo færre kalorier du forbrænder, som der også står i rapporten fra 2005.

Jeg har dog valgt IKKE at lægge flere gram til (selvom der i rapporten står PLUS/minus 50g/MJ). Dette skyldes, at de især pt. har fokus på dette kostråd, og at det muligvis er en for høj angivelse i forhold til, hvad de bør anbefale den generelle befolkning. Så her i programmet, får man altså et maksimalt forslag på 500g.

Mvh Lone
13 år4. januar 2012 kl. 19:04
Jeg glemte i mit skriveri at vedlægge et link til rapporten fra 2005 - kommer her:

meraadet.dk
13 år4. januar 2012 kl. 19:12
Mange tak for svaret, så må jeg leve med en sur smiley, for hvis jeg følger anbefalingerne synes jeg personligt at en for stor del af mit daglige energiindtag går til kulhydrater og der skal også være plads til andet.
13 år5. januar 2012 kl. 06:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...