Forslag (evt. betalingsfunktion) især til sportsfolk

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Forslag (evt. betalingsfunktion) især til sportsfolk
Ved ikke om sitet fortsat skal målrettes til vægttab eller du evt. vil udvide kundepotentialet til motionister og sportfolk som gerne vil målrette kosten.

Forslag 1:
Udover at kunne vælge tiden på dagen for et måltid at det også er muligt at vælge:
-før træning1
-efter træning 1
-før træning 2
-efter træning 2
Går man op i sin træning, vil de fleste indtage måltider der er særligt målrettet før og efter og sammensætningen af disse vil typisk være anderledes end for resten af dagen. Er man seriøs nok, så træner mange to gange dagligt og uden for sæson er det mange der vægttræner ved siden af "hovedsporten".

Forslag 2:
Mulighed for selv at definere det ønskede indtag af protein, kulhydrat og fedt, målt i procent.

Forslag 3:
I detaljer mad, at man kan se gram pr. kg for især protein men også kulhydrat og fedt. Altså indtaget gram pr. kg kropsvægt.

Igen - hvis du ikke har sportsfolk i tankerne som kunder, er det helt igennem overflødigt, men ellers nogle værktøjer som man vil have meget stor glæde af.
13 år3. januar 2012 kl. 22:42
re: Forslag (evt. betalingsfunktion) især til sportsfolk
Hej gtfh,

FORSLAG 2: Udfordringen er, at jeg skal have en viden inden for de forskellige områder :-)

Mit eget mål med siden har rykket sig over årene, når jeg selv har fået mere viden. Først havde jeg bare fokus på kalorietælling, men så fandt jeg ud af, at det ikke var nok - noget manglede fordi man med ren kalorietælling stadig kan spise noget helt forkert men stadig tabe sig. Så lige så langsomt er programmet udvidet og har fået mere sundhed med - og sidst her med "De 8 kostråd".

Mine hjemkundskabslærere på læreruddannelsen gjorde mig i 2007 meget opmærksom på, at være kildekritisk. Indtil da havde jeg nærmest "søgt og fundet på nettet", men herefter fik jeg sat fokus på de nordiske næringsstofanbefalinger. Det mener opkvalificerede programmet betydeligt. Med de 8 kostråd, som jo er Danmarks officielle kostråd er der taget endnu et stort skridt i den retning.

Grunden til at jeg skriver dette er en forklaring på, at jeg er meget påpasselig med at gå i en masse forskellige retninger - hvad angår anbefalinger og dermed også egne indstillinger. For hvem har udsendt anbefalinger på andre indtag af protein, kulhydrat og fedt? Jeg har valgt at gå efter de officielle retningslinjer, da de beror på et stort vidensgrundlag. Folk skal vide, at de tal, de får på Madital.dk er seriøse og til at gå efter uden de skal undersøge tingene selv. Jeg er ikke sikker på, at alle herinde er opmærksomme på min holdning til at være kildekritisk - men det er noget, som jeg vil sætte fokus på i 2012 (fordi det hænger sammen med de 8 kostråd).

Jeg tror (uden dog at have andet end mine egne ører, at bero det på), at rigtig mange folk tager alt for meget sundhed til sig. Det er netop dette der gør, at fx havregryn skal spises den ene dag, men ikke den næste. Det udmunder sig i stor forvirring på sundhedsområdet. Jeg mener, at hovedårsagen er, at vi simpelthen ikke er kildekritiske. Jeg har selv fundet en ro på sundhedsområdet ved, at lytte til de officielle myndigheder og skære stort set alt andet fra. Selvfølgelig skal man være åben, men ikke ukritisk.

Hvis man selv kan indstille tallene, kan det være, at man bare har fået en anbefaling fra en træningsmakker? Eller et debatindlæg fra nettet?

Dermed ikke været sagt, at der ikke kan være andre optimale sammensætninger for andre målgrupper end "den almene dansker", som retningslinjerne henvender sig til. MEN hertil mangler jeg viden. Allerhelst ville jeg nok foretrække, at der var forskellige valgmuligheder (med baggrund i fundne kilder). Altså fx energifordeling1, energifordeling2, energifordeling3.

Så hvis du har en kilde på en anbefaling inden for energifordelinger for sportsfolk, så skal jeg gerne se på det. Jeg vil gætte på, at vi skal op i eliteudøvere før der er noget - dette er dog blot mit personlige bud.

Jeg ønsker at Madital.dk skal anses for værende Danmarks mest seriøse kalorietæller. Det mener jeg kan opnås ved at følge de officielle anbefalinger.

FORSLAG 1: Mulighed for andre "tidsindstillinger" vil jeg godt se på på et senere tidspunkt, men der er andre ting herinde der vil være bedre for flest at få lavet :-)

FORSLAG 3: Datavisningen "gram pr. kg" vil jeg gerne sætte på. Jeg sætter det på nederst på oversigten - forhåbentligt i løbet af denne uge.

Du er velkommen til at spørge ind til ovenstående, eller kommentere det med dine betragtninger. Jeg vil meget gerne bringe tingene op til debat - på den måde får vi det bedste program :-)

Mvh Lone
13 år3. januar 2012 kl. 23:33
I øvrigt besvarede jeg ikke dit spørgsmål angående målgruppe, så det kommer her :-)

Jeg har "den gennemsnitlige befolkning" som målgruppe. Men er der andre målgrupper som jeg kan hjælpe med nogle enkelte ændringer, er jeg selvfølgelig indstillet på det.
13 år3. januar 2012 kl. 23:42
Jeg synes faktisk at du har argumenteret fint for IKKE at indarbejde punkt 2.
Og da du lægger gram/kg på i maddelen (det troede jeg ellers ville høre til i den besværlige ende) kan man jo let se hvor man ligger i forhold til hvordan man gerne vil afvige fra de mere almindelige anbefalinger.

For mange sportsfolk vil et øget kulhydratindtag være det man går efter. Side 9 i:
rove.dif-sitecore.dif.dk
For mange der styrketræner for at få mere bøf på kroppen, er det et højere proteinindtag man vil ønske. Alle i miljøet ved at det gør en forskel i praksis men der er ingen officielle steder som anbefaler det.
Sportsorinterede kilder kan dog citeres for et højt proteinindtag under diæt for atleter der skal ned under normalvægt. Men det er næppe noget der skal snakkes for meget om - der er spiseforstyrrede nok. Og igen:
Når g/kg kommer på, så lever "vi" gerne med sur smilie.

Så ved nærmere eftertanke, er det egentlig fint at du holder fast i de normale anbefalinger. Nørderne skal nok hitte ud af det alligevel.
13 år4. januar 2012 kl. 00:53
Ang forslag 3 med g/kg så har jeg også manglet den til at tælle kulhydrater i LCHF, så det glæder mig at den kommer på.
13 år4. januar 2012 kl. 08:30
re: re: Forslag (evt. betalingsfunktion) især til sportsfolk
gtfh > jeg skal lige høre dig om kostfibre tæller med under kulhydrat ligesom ved energifordelingen af protein, kulhydrat og fedt?

Mvh Lone
13 år5. januar 2012 kl. 19:00
re: re: Forslag (evt. betalingsfunktion) især til sportsfolk
Jeg har lige søgt mig lidt rundt og på aktiv træning, står følgende:

"Kulhydrat. Både når du træner, og når du skal udføre tænkearbejde, bruger kroppen kulhydrater som brændstof. Ifølge eksperter skal folk, der træner jævnligt, have mellem 5 og 8 gram kulhydrat pr. kilo kropsvægt om dagen. Det kulhydrat, du spiser, lagres som såkaldt glykogen i muskler og lever, og brændstofreserven frigives, når du har brug for den.

Det er bedst at spise langsomt-optagelige kulhydrater som fuldkornsprodukter, brune ris og grove grønsager frem for hurtigt-optagelige som slik, sportsdrikke og energibarer. Selv om du træner hårdt, har du sjældent brug for energidrikke - faktisk skal du træne i mere end 1½ time, før du har tømt kroppens egne lagre af kulhydrater."

aktivtraening.dk

Når de her taler om at det er bedst at spise langsomt optagelige kulhydrater i forbindelse med udregningen af kulhydrat pr. kg, så må man gå ud fra at kostfibre er medregnet :-)

Kostfibre er medregnet i det tal, som I nu kan se på oversigten.
13 år5. januar 2012 kl. 19:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...