Hjælp til egen "opskrift".

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Hjælp til egen "opskrift".
Hej tabere, vedligholdere og Lone(som jeg også håber du kan svare).

Nu har jeg været på madital i et godt stykke tid - dejlig side btw.

Jeg vil gerne prøve at lave en opskrift, så jeg har mad til nogle dage, fx. suppe eller en spinat tærte (bare et eksempel).
Så taster jeg fx.
500g. brunne bønner.
1000g vand.
100g gulerød
100g. peber (Et eksempel).
Og så giver den mig, hvor mange kcal der er i hele opskriften, men også hvor meget der er pr. 100g. fint fint(:
Jeg vejer jo tingene før, altså i rå tilstand,
og så vil bønnerne nok veje mere (efter), da de har været i vand?

Og hvordan kan jeg være sikker på, at der er så mange kcal i den portion? Fordi det kan jo godt være, at jeg slet ikke har gulerødder i lige præcis den portion, men madital vil tælle det med alligevel?
Hvordan beregner madital det?

Det er bare nogle ting jeg har undret mig meget over.

& et spørgsmål mere.
Hvis jeg nu laver en spinat"pizza" af en art.
Fx. fuldkornsmel/rugmel osv. så vejer jeg jo også melen før det har været i ovnen, vil det så give det samme antal kcal?
fordi hvis vi nu siger, at ét stykke vejer 50g før det er færdig, men så vil det måske veje mere eller mindre efter?

Hvis jeg skal være mere præcis, så kan jeg give et eksempel.

Jeg laver dejen - 150g, putter ca. 100g spinat og 50g af en slags ost. - det hele vil nok veje 300g.
men når det er færdig, vil det sikkert ikke veje det samme, hvordan kan jeg så gå ud fra beregningerne?

- Håber I kan hjælpe, :-)
Det er bare nogle ting, jeg har undret mig meget over. (-:

13 år11. december 2011 kl. 13:40
re: Hjælp til egen "opskrift".
Prøv at veje det hele fra start af, så du ved hvor meget der er i. Bagefter skal du så veje hvor meget der er, når det er færdigt. Tabet taster du ind i opskriften som -vand (f.eks. vand -> -300).
Så kan du herefter taste det antal gram ind, som du har indtaget.

Du kan gå ind, efter du har tastet opskriften ind, og rette på de enkelte ingredienser i dit indtag, men jeg tror du prøver at være alt for præcis.. Det er meget muligt, at der ikke er gulerødder i lige præcis den portion du tager i dag, men måske er der dobbelt så mange i portionen i morgen, så den del tror jeg ikke, du skal tage så tungt.. Gør det bare meget mere besværligt :)

Programmet taster ind som du skriver, det er 'dumt', og kan selvfølgelig ikke regne ud om du har spist flere eller færre gulerødder i dagens portion.
13 år11. december 2011 kl. 15:21
jeg forsår ikke helt det med - ?
Hvad så, hvis det er dejen med alt muligt ovenpå?
13 år11. december 2011 kl. 15:29
Jes 10 det er ikke gulerøddderne der forrykker det er de fede ingridienser...Ablanu er inde på det rigtige....

Hvis det du laver afviger meget fra gang til gang så må du taste...tingene ind..enkeltvis.

Men du kan have bestemte opskrifter som du laver næsten ens hver gang. Et tilfælde kan være kartoffelsalat....hos mig kan der være forskel på at jeg om sommeren har en masse flere krydderurter..og radisser....men det betyder så lidt kaloriemæssigt...og jeg ved jo hvad jeg putter i...Så ja jeg har stået og vejet og tastet en ind en gang. Det er ikke så beværligt når du får en vis rutine i tingene...
Hvis dine bønner suger vand og du tilsætter mere vand så vejer det mere men har det samme kalorieindhold.
Husk det er kalorietunge ting som kan svinge og forrykke dit indtag...

13 år11. december 2011 kl. 16:13
Så længe du taster både dej og fyld med i opskriften, er det jo ikke et problem (med mindre du f.eks. kun spiser fyldet)?
F.eks. en pizza: Taster dej ind + fyldet som ligger ovenpå. Vejer før og efter, trækker talene fra hinanden og skriver så tallet ind som -vand.
Når du så tager et stykke af pizzaen (som jo er med både dej og fyld), vejer du dette og skriver det ind.. Da procentdelen af fyld og dej er det samme i dit stykke og i hele pizzaen?
13 år11. december 2011 kl. 17:09
altså bønner er jo ret kalorieholdige ;)

-
Altså, hvis pizzaen ender med en vægt på 600g, men når den er færdig vejer den 450, skal jeg så taste ind som - 150... vand? fordi det er vandet som fordamper??
13 år11. december 2011 kl. 17:12
Præcis :)
Hvis der er meget fedtholdige ting ting i, kan det også være fedt der fordamper, men det er svært at skelne.. Så der må du bruge lidt logik og en god portion held til at finde ud af, hvad der skal 'fjernes' fra opskriften :)
13 år11. december 2011 kl. 17:54
Okay, sorry. Men det er virkelig ikke min dag, det er søndag, så jeg er lidt hjernelam...

Altså, dvs. at jeg har indtastet 500g vand -> ialt vejer det ca... skal vi sige 1000g, og når den er færdig vejer den 750.
så skal jeg GÅ ind og redigere opskriftet og fjerne 250g fra vandet.

Hvad så hvis det er suppen, skal jeg så veje hele suppen? (:
13 år11. december 2011 kl. 18:17
Du kan bare skrive det som en ny ingrediens :)
Og så bare sætte et minus foran :)

Og mht suppen, ja, det skal du :)
13 år11. december 2011 kl. 18:36
Hej Jes10, håber det er okay, hvis jeg stiller et spørgsmål, da jeg har et lignende spørgsmål, og synes det er dumt, hvis jeg opretter en nyt indlæg.

hvis vi nu tager dit eksempel, så stiger suppens vægt jo, skal man så bare tilføre det som vand? :]

& hvorfor er det, jo flere ting man tilføre til opskriften jo lavere bliver kalorieindholdet?
også når man tilføre vand?

~ håber det er okay.

13 år11. december 2011 kl. 19:09

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...