#2 af Fluffy82
Manglende angivelse af værdier
Du læser en tråd i debat > madital.dkFluffy82
re: Manglende angivelse af værdier
Oversigten er sat sammen af data fra flere forskellige steder. En stor del af de "basale" fødevarer stammer fra en database hvor en række fødevarer er blevet analyseret for energi-indhold og vitaminer og mineraler. En anden stor del er indtastninger fra varedeklarationer, og da det ikke er lovpligtigt at oplyse vitaminer og mineraler, er disse data naturligvis (desværre) ikke med. Når du vælger en vare står kilden nedenunder boksen med oversigt.
Hvis dit primære fokus er vitaminer og mineraler kan du prøve at vælge den fødevare som kommer tættest på og som kommer fra fødevaredatabasen.
Selvfølgelig er værdierne ikke nødvendigvis HELT de samme, men data fra fødevaredatabasen dækker også over en vis variation. Hvis du vil se kilden kan du bare gå ind på foodcomp.dk.
Hvis dit primære fokus er vitaminer og mineraler kan du prøve at vælge den fødevare som kommer tættest på og som kommer fra fødevaredatabasen.
Selvfølgelig er værdierne ikke nødvendigvis HELT de samme, men data fra fødevaredatabasen dækker også over en vis variation. Hvis du vil se kilden kan du bare gå ind på foodcomp.dk.
13 år5. april 2011 kl. 18:36
Kristine2
Mange tak for svar. Vil det så sige, at energiindholdet altid er opgivet på alle madvarerne i oversigten, da det jo er lovpligtigt?
Jeg vil prøve at finde nogle lignende madvarer, for jeg synes godt nok at det er svært at få nok af alle de vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for.
Jeg vil prøve at finde nogle lignende madvarer, for jeg synes godt nok at det er svært at få nok af alle de vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for.
13 år7. april 2011 kl. 13:43
Fluffy82
Ja. Energiindholdet og fordelingen mellem fedt/kulhydrater/protein er givet for alle madvarer. Ellers tror jeg ikke programmet kan finde ud af det.
Derimod er fedtsyrefordeling og sukker/tilsat sukker ikke altid opgivet.
Derimod er fedtsyrefordeling og sukker/tilsat sukker ikke altid opgivet.
13 år7. april 2011 kl. 15:44
Jeg prøver en gang i mellem at indtaste mit madindtag for at se, om jeg får nok vitaminer og mineraler og selvfølgelig for at få et fingerpeg om, hvor meget energi jeg indtager.
Nu har jeg flere gange oplevet, at der bare står en streg i stedet for en værdi. Det gælder f.eks. Cheasy hytteost 1,5%, frosne broccolibuketter og røget laks, som alle kan vælges i oversigten. Hvis de er i oversigten, hvorfor kommer der så ingen værdier? Så kan jeg jo slet ikke bruge angivelserne af kalorier og vitaminer/mineraler til noget.
Hvad gør I andre? Sjusser jer frem til kalorieindtaget eller har jeg bare været uheldig at ramle ind i de madvarer, der ikke har værdiangivelser?
Tak for hjælpen :-)