#2 af Lone (administrator)
Kalorier i kogt mad
Du læser en tråd i debat > madital.dkLone
administrator
administrator
re: Kalorier i kogt mad
Hej Josefine,
Du kan bruge følgende tommelfingerregel:
kogt pastas vægt / 2,6 = rå pastas vægt
kogt vægt for ris / 2,0 = rå vægt for ris
Dvs. hvis du har kogt noget pasta, og lad os sige, at du spiser 250 gram, så kan du sige:
250/2,6 = 96 (så indtaster du 96 gram rå pasta)
Bedre ville være at veje den rå pasta inden du koger den og taste denne vægt ind i programmet, men det er ikke altid, der er mulighed for dette.
Mvh Lone
Du kan bruge følgende tommelfingerregel:
kogt pastas vægt / 2,6 = rå pastas vægt
kogt vægt for ris / 2,0 = rå vægt for ris
Dvs. hvis du har kogt noget pasta, og lad os sige, at du spiser 250 gram, så kan du sige:
250/2,6 = 96 (så indtaster du 96 gram rå pasta)
Bedre ville være at veje den rå pasta inden du koger den og taste denne vægt ind i programmet, men det er ikke altid, der er mulighed for dette.
Mvh Lone
13 år3. april 2011 kl. 15:25
Foss (slettet)
Jeg har lavet en opskrift på bla. kogt ris.
Jeg vejede den mængde ris, jeg ville koge, Kogte dem og vejede dem så igen. Forskellen i vægt skrev jeg i opskriften som + xxx g vand.
Samme fremgangs måde til pasta og nudler.
Lidt besværligt måske. Men det er jo kun den ene gang man behøver at gøre det.
Jeg vejede den mængde ris, jeg ville koge, Kogte dem og vejede dem så igen. Forskellen i vægt skrev jeg i opskriften som + xxx g vand.
Samme fremgangs måde til pasta og nudler.
Lidt besværligt måske. Men det er jo kun den ene gang man behøver at gøre det.
13 år3. april 2011 kl. 15:56
alicesc
Nu beklager jeg meget hvis jeg spørger dumt...men jeg har tænkt på dette spørgsmål i et stykke tid.
Rent kaloriemæssigt skal jeg så regne med en kartoffels vægt FØR eller EFTER tilberedningen?
Rent kaloriemæssigt skal jeg så regne med en kartoffels vægt FØR eller EFTER tilberedningen?
13 år11. april 2011 kl. 10:47
Lone
administrator
administrator
Hej Alice,
Spørg bare med det samme et spørgsmål dukker op, der er højst sandsynligt andre, der sidder inde med samme.
Kartoflerne som står her i programmet er i rå vægt. Dvs. du skal VEJE OG INDTASTE DEN RÅ vægt - herefter er det ligemeget om vægten ændrer sig ved tilberedning, det er stadig den rå mængde, der tæller rent kaloriemæssigt.
Mvh Lone
Spørg bare med det samme et spørgsmål dukker op, der er højst sandsynligt andre, der sidder inde med samme.
Kartoflerne som står her i programmet er i rå vægt. Dvs. du skal VEJE OG INDTASTE DEN RÅ vægt - herefter er det ligemeget om vægten ændrer sig ved tilberedning, det er stadig den rå mængde, der tæller rent kaloriemæssigt.
Mvh Lone
13 år11. april 2011 kl. 19:20
mmbeer
Jeg har alltid vejet den rå mengde mad jeg laver, men da jeg laver mad til 2 personer, er det ikke alltid jeg ved på forhånd hvor meget jeg selv kommer til at spise. Jeg har tidt tastet ind alle de rå ingredienser som en opskrift, (når jeg laver sammensatte rettter, som .f.eks gryteretter) og så vejet den portion jeg har på tallerknen, men blev så gjort opmærksom på at dette ikke var helt rigtig at gøre. For dette gjelder vel for al mad der bliver tilberedet, ikke bare pasta og ris?
13 år20. april 2011 kl. 11:17
Jeg har dog et lille(stort) problem. Når jeg tæller kalorierne, når jeg spiser pasta, ris og nudler etc, kan jeg kun finde kalorierne for det ikke-kogte produkt, og det samme kan jeg på bagsiden af varen.
Hvis der er nogle råd til, hvordan man NEMT kan gøre det, er jeg meget åben!
mvh Josefine