motionsfaktor?

Du læser en tråd i debat > madital.dk

motionsfaktor?
Hej
Nu har jeg brugt dette program i en uge.
Synes stadig det er lidt svært at finde den aktivitet der passer.
Men èn ting jeg ikke forstår.:
Det er fakta 1 at køre bil, men faktor 1,3 at sidde og læse.

Hvori ligger det x-tra energiforbrug?.. jeg skal da ihvertfald bruge mere af krop og hjerne for at køre bil end at sidde og læse.

Hilsen Pia
13 år3. februar 2011 kl. 08:54
re: motionsfaktor?
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor den siger at det kræver mere at læse end at køre bil, men et umiddelbart gæt er, at når du læser, kræver det 100% konstant koncentration... når man køre bil er det naturligt at man i korte mellemrum kobler hjernen lidt af... bare et gæt. Men faktorerne er noget der hedder MET, som er en international måle enhed, hvor der er bestemt hvor hårdt en aktivitet er.

iht det med ikke at kunne finde lige præcis den aktivitet du mangler, så kan du jo bare finde noget der har samme MET... eller så kan du tilføje aktivitet(motion -> ny liste)
13 år3. februar 2011 kl. 11:08
re: motionsfaktor?
Hej Pia,

Jeg vil lige uddybe JiBars kommentar. MET-dataene er hentet fra en kilde i USA. De har målt energiforbruget hos personer i specifikke aktiviteter. Det er sådan at uanset hvilken aktivitet du beregner på, så vil vi ikke alle opnå den samme faktor. I skal derfor ikke tage tallene præcise (ligesom kalorietallene), men mere niveauet som helhed.

Jeg ved, at det kan være irriterende, at tallene ikke er helt præcise, men vores krop kan på ingen måde sættes ind i et generelt beregningsprogram som dette, som alle kan benytte.

Ikke engang kalorietallene på næringsdeklarationerne kan vi være helt sikre på, da det kan svinge fra den ene pakke til den anden - men pointen er, at det jo ikke svinger meget, så overordnet kan vi godt bruge programmet som en rettesnor.

Men uanset ... hvis du oplever en aktivitet som hårdere end en anden er det bedre at tage kroppen som målepind end et generelt program.

Jeg kan ikke gå ind og kommentere at køre bil op imod at læse, så jeg har svaret mere generelt ovenfor. Jeg håber, at svaret kan bruges.

Mvh Lone
13 år4. februar 2011 kl. 18:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...