Er kartoflen ikke en grøntsag?

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Er kartoflen ikke en grøntsag?
Jeg undrer mig over, at kartofler slet ikke tæller i "frugt og grønt"-regnskabet her på siden?
14 år9. juni 2010 kl. 20:54
re: Er kartoflen ikke en grøntsag?
Kartofler tæller ikke som grøntsag, da det er en kulhydratkilde. Kartofler indeholder meget stivelse, og betragtes derfor som kulhydrat. En ny kartoffel kogt i 8 minutter kan til nød betragtes som grøntsag, men det kan vist være svært for databasen at skelne mellem disse "fortolkninger" :-)
14 år9. juni 2010 kl. 21:01
Hej mariannesm,

Jeg har valgt at læne mig op ad Fødevarestyrelsens kostråd omkring de anbefalede 600g frugt og grønt om dagen. Kartoflen tæller ikke med i dette råd, hvorfor den heller ikke gør her i programmet.

Der er dog et andet af rådene, som hedder at man gerne må spise kartofler hver dag - ud over ovenstående frugt og grønt :-)

Mvh Lone
14 år9. juni 2010 kl. 21:12
Hvis man spiser rå kartofler som snack eller revet sammen med gulerod, tæller det så som grøntsag? Jeg mener, er der stadig rigtig meget kulhydrat i? Det kan jeg nemlig ikke helt finde et konkret svar på :)
14 år10. juni 2010 kl. 00:04
Kartoflen er en grøntsag, og den tæller også med i de 6 om dagen sundhedsmæssigt, men - for nu at videregive hvad jeg har hørt - den tæller ikke officielt med i de 6 om dagen, fordi man ikke skal tro at man bare kan klare den ved at spise sig mæt i kartofler. 100 g er fint, ligeom et glas juice er fint. Man kan jo heller ikke dække sit grønsagsbehov ved at drikke 6 dl juice om dagen.

At Madital så vælger at den ikke tæller med i grønsagsregnskabet - det kan man jo vælge at springe op og falde ned på.

Der er mig bekendt ikke forskel på en rå og en kogt kartoffel, men GI skulle ændre sig fra en varm til en kold. Fatter ikke hvorfor, men nevermind.
14 år10. juni 2010 kl. 07:47
Der ER forskel på en kogt og en rå kartoffel. Det har noget at gøre med krystalisering af kulhydrater og dermed nedbrydelse af samme. Det er en lang forklaring, jeg nødig vil skrive her :-). Der er for meget stivelse i en kogt kartoffel til at den kan tælle som grøntsag.
14 år10. juni 2010 kl. 09:51
Mange tak for jeres svar!
Som forventet er det ikke entydige svar, men interessante argumenter og betragtninger.
Jeg har ikke problemer med at nå op på 600 g. frugt og grønt - uden kartofler, men har alligevel flere gange undret mig lidt.
14 år10. juni 2010 kl. 10:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...