Kcal-felt tilføjet ved vareindtastning

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Kcal-felt tilføjet ved vareindtastning
Kære brugere,

Jeg har tilføjet endnu et felt til den enkelte vare, når I indtaster/retter jeres egne.

Nu er der både kJ og kcal.

Tallene (kJ og kcal) bliver ikke brugt til noget endnu. I stedet udregner programmet energien i varerne.

Programmet vil dermed fremover benytte kJ/kcal-tallene til energiberegninger, så disse stemmer nøjagtig med næringsdeklarationerne.

Mvh Lone
14 år15. maj 2010 kl. 22:07
re: Kcal-felt tilføjet ved vareindtastning
Jeg kan ikke få ststemet til at gemme værdierne, når jeg har tastet nyt ind. Jeg opretter en vare, og taster kj eller kcal ind, men værdien bliver gemt med "o" hver gang...
14 år17. maj 2010 kl. 09:32
Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener Lone, de felter har da været der er stykke tid?
14 år19. maj 2010 kl. 20:29
Hej Vira,

kJ-feltet har været der i et stykke tid.
kcal-feltet er tilføjet.

Krumme> det forstår jeg ikke, hvad taster du ind i de enkelte felter, og hvilken besked får du af programmet?

Mvh Lone
14 år19. maj 2010 kl. 20:44
aha, selvfølgelig det havde jeg ikke lige set. Tak for opklaringen :-)
14 år20. maj 2010 kl. 11:13
Jeg har også oplevet at når jeg kun taster KJ og kcal ind så gemmer den varen men værdien er kun 0... Men det må vel være fordi at de tal endnu ikke bliver brugt, som Lone skriver øverst?

Jeg har også oplevet at jeg taster varer ind, hvor de så efter udregning indeholder flere KJ/kcal end det jeg har indtastet... Er det af samme årsag? Og kan jeg ikke regne med at det på varedeklarationen passer? I givet fald bliver jeg jo nødt til at taste mindre gram ind her for at få det til at passe energi mæssigt.

Mvh Laura
14 år30. maj 2010 kl. 23:47
Hej Laura,

Det er korrekt, at tallene endnu ikke bliver brugt - jeg giver besked, når dette bliver ændret :-)

At varedeklarationen ikke passer til beregningerne er en længere forklaring, som jeg vil prøve at gøre kort.

Det handler om, at man kan komme frem til energien på forskellige måder - fx kan man bruge formler (og her er der endda også nogle forskelle alt efter hvilken man bruger) samt energien kan måles på et laboratorium.

De forskellige metoder giver forskellige resultater. Så den metode, som producenten har valgt, bestemmer hvilken værdi der fremstår på næringsdeklarationen. Det er desværre ikke bestemt hvilken metode, man SKAL bruge, så på den måde er der ikke en ensrettethed.

Ovenstående viden kan godt forvirre en - for kan man så ikke stole på de tal, som fremkommer? Svaret er både jo og nej. Nej fordi det vil ikke være det præcise tal, som står på varedeklarationen, og jo på den måde at det alligevel heller ikke er helt forkert. Derfor anbefaler jeg brugerne ikke at fokusere for meget på de enkelte varers data, men mere se på det samlede billede - fx for en dag.

Jeg håber, at ovenstående er med til at give en opklaring :-)

Mvh Lone
14 år31. maj 2010 kl. 16:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...