motions faktorer

Du læser en tråd i debat > madital.dk

motions faktorer
Hej Lone

Paa hvilket grundlag er motions faktorerne udregnet?? Er det ud fra en mand eller en kvinde, som vejer et bestemt antal kg ,og er i en vis fysisk form?? Eller ligger der et andet grundlag bag?
Jeg træner rigtigt meget hvert dag paa højt niveau og bruger et pulsur, saa jeg bestemt ved, hvor meget jeg forbrænder ved de forskellige sports grene jeg dyrker. Jeg kan personligt ikke bruge de motions faktorer, som er nævnt i motions afsnittet, hvilket fik mig til at undre mig over, hvordan de er opstaaet og paa hvilke grundlag??
14 år11. april 2010 kl. 17:57
re: motions faktorer
jeg har også undret mig lidt, for der er jo klart forskel på hvor hårdt de forskellige aktiviteter føles, alt efter størrelse og kondition osv.. :)
14 år12. april 2010 kl. 07:31
Hej fitness,

Motionsfaktoren (eller rettere MET-værdien) er forholdet mellem stofskiftet i arbejde og i hvile. Dvs. en motionsfaktor på 2 vil give et dobbelt så højt energiforbrug end ved hvile. Og 5 vil give fem gange så højt :-)

Dette tal bliver ganget med vores basalstofskifte, som afhænger af både køn, alder, højde og vægt, så på den måde afhænger det endelige kalorieforbrug af den enkeltes data.

Den enkelte motionsfaktor er en fast værdi og varierer dermed ikke efter vores egne data. Præcis hvordan den enkelte motionsfaktor er fremkommet, er jeg ikke i stand til at svare dig på.

Som Mivsel er inde på er f.eks. håndbold jo ikke lige hårdt for alle - eller den enkelte dag kan være hårdere end den anden. Værdien er blot en gennemsnitsværdi for den enkelte sportsgren.

Fitness> du skriver, at du dyrker rigtig meget sport. Jeg går ud fra, at du dermed er godt trænet og har en god muskelandel. Du kan derfor have en forbrænding, der er højere end i programmet. Dette skyldes, at muskler forbrænder mere end fedt.
Jeg har ændret formlen i programmet til at være passende for den almindelige og overvægtige krop, som vi ofte ser i dag. Tidligere havde jeg en formel, som regner et lidt højere forbrug (typisk 1-5% højere), hvilket passede mere til den menneskelige kropsbygning for mange år siden. Formlen blev udviklet i 1919. Jeg forventer, at jeg kan tilbyde jer, at I selv vælger hvilken formel I vil benytte en dag, men det er endnu ikke muligt.

Hvis der fandtes en metode, som kunne give mere præcise beregninger ville jeg rigtig gerne føre disse ind i programmet :-) Jeg har søgt en del efter dette, men har ikke kunnet finde det. Programmer som dette er nødsaget til at benytte sig af generelle data og beregninger - derfor vil ingen tal være præcise, men skal tages som vejledende.

Fitness> jeg er selv rigtig glad for at benytte mig at mit pulsur, og i starten blev jeg frustreret over, at det ikke passede præcist med programmet. Samtidig er det klart, at det ikke gør det. Pulsuret baserer sig ligeledes på nogle generelle beregninger, og alt efter om jeg indstilller mit ur til at jeg er lidt aktiv, middel aktiv eller meget aktiv fremkommer også forskellige forbrændingstal - og derimellem ligger også mange niveauer.
Om programmet eller dit pulsur giver de mest præcise tal i forhold til dig, kan jeg desværre ikke svare dig på.

Jeg vil fremhæve, at tallene i højere grad skal ses overordnet - altså på daglige beregninger, eller endda over en hel uge. Dette giver det bedste billede af, hvad dit generelle energiniveau ligger på.

Det er både sjovt og spændende også at se på de enkelte tal for sig og sammenligne de enkelte aktiviteter, men pas på ikke at tage tallene for værende nøjagtige og "sande". Det er de ikke, og det kan de desværre ikke blive.

Husk generelt dette, når I anvender kostprogrammer: Se på tallene mest fra oven og skel en lille smule til detaljen ;-)

Jeg håber, at ovenstående gør de fremkomne tal lidt mere forståelige :-)

Mvh Lone
14 år12. april 2010 kl. 17:22
Hej Lone,

Mange tak for dit hurtige og meget udførlige svar. Du har selvfølgelig helt ret, naar du beder os om ikke at tage alt fuldstændig bogstavligt ,men bruge vores sunde fornuft. Jeg vil for sjov skyld ændre min aktiv indstilling paa mit pulsur og observere, hvad der sker.
Tak for en fanstatisk website.
14 år12. april 2010 kl. 19:41
Ja, prøv dette og vend gerne tilbage :-)
14 år12. april 2010 kl. 19:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...