#2 af SiriS (slettet)
Aktivitetsniveau - ny måde
Du læser en tråd i debat > madital.dkSiriS (slettet)
re: Aktivitetsniveau - ny måde
Begge metoder vil være en forbedring, tror jeg! Jeg kan lettest indplacere mig med de 12 valgmuligheder.
14 år1. marts 2010 kl. 23:34
kp08
Jeg er helt klart mest til de 12 valgmuligheder. Med fuldtidsarbejde (kontor)og studie, samt familie er der perioder (som eksamenstid) hvor aktivitetsniveau ikke er ret højt.
Jeg bliver irriteret på mig selv over at jeg aldrig når 1,6 andet når det er ferie og fridage.
De 12 muligheder vil betyder at jeg kan ændre niveauet alt efter hvor jeg er i mit liv lige nu.
Jeg bliver irriteret på mig selv over at jeg aldrig når 1,6 andet når det er ferie og fridage.
De 12 muligheder vil betyder at jeg kan ændre niveauet alt efter hvor jeg er i mit liv lige nu.
14 år2. marts 2010 kl. 07:24
rdrd (slettet)
fint at dele det op i arbejde og fritid. Det jeg har gjort indtil nu er at jeg har sat mit aktivitets niveau til lavt og så indtastet hvad jeg har lavet. Til hverdag, hvor jeg er på arbejde er det ikke noget problem at få glad smiley ved aktivitet, men i weekenden er det svært. F.eks i lørdags var jeg ude at gå i en time og lavede bagefter knæbøjninger o.lign i 45 min, men det var stadig ikke nok til at få en glad smiley :-(
14 år2. marts 2010 kl. 08:13
Lone
administrator
administrator
Aktivitetsniveau - opdatering
Hej med jer,
Så har jeg opdateret måden, hvorpå man indtaster sit gennemsnitlige aktivitetsniveau i profilen.
Dvs. det aktivitetsniveau som benyttes, hvis man ikke indtaster specifik motion.
Det ændres under Profil > ret profil.
Hvis man ikke foretager nogle ændringer, vil beregningerne være de samme som indtil nu. Dette vil vare ved indtil man næste gang opdaterer sin profil.
Formålet med ændringen er at gøre motionsindtastningen mere forståelig. Jeg håber det lykkes - det skal dog ikke afholde nogen fra at stille spørgsmål alligevel ;-) Jeg vil meget gerne besvare dine spørgsmål, så du på nogen måde ikke er i tvivl om brugen af programmet.
Mvh Lone
Så har jeg opdateret måden, hvorpå man indtaster sit gennemsnitlige aktivitetsniveau i profilen.
Dvs. det aktivitetsniveau som benyttes, hvis man ikke indtaster specifik motion.
Det ændres under Profil > ret profil.
Hvis man ikke foretager nogle ændringer, vil beregningerne være de samme som indtil nu. Dette vil vare ved indtil man næste gang opdaterer sin profil.
Formålet med ændringen er at gøre motionsindtastningen mere forståelig. Jeg håber det lykkes - det skal dog ikke afholde nogen fra at stille spørgsmål alligevel ;-) Jeg vil meget gerne besvare dine spørgsmål, så du på nogen måde ikke er i tvivl om brugen af programmet.
Mvh Lone
14 år11. marts 2010 kl. 23:39
rdrd (slettet)
re: Aktivitetsniveau - opdatering
Hold da helt op. Det gjorde lige at jeg fik et aktivitets niveau på 1,80 bare ved arbejde. Jeg er i tvivl om jeg har valgt rigtigt. Jeg er dagplejer og har når vi når til middag gået imellem 5000 - 10000 skridt alt efter hvad vi laver den pågældende dag, men jeg synes da det lyder lidt voldsomt alligevel.
14 år12. marts 2010 kl. 08:18
Lone
administrator
administrator
rdrd> Jeg har aktivitetsdataene fra bogen "Nordiske Næringsstofanbefalinger 2004".
Hvordan passer dit vægtforløb ud fra det stillede aktivitetsniveau. Eller rettere - hvad var det tidligere niveau og passede det til dit vægtforløb eller tabte du dig mere, end programmet sagde?
Mvh Lone
Hvordan passer dit vægtforløb ud fra det stillede aktivitetsniveau. Eller rettere - hvad var det tidligere niveau og passede det til dit vægtforløb eller tabte du dig mere, end programmet sagde?
Mvh Lone
14 år14. marts 2010 kl. 18:48
bruger slettet
Jeg forstår ikke de 12 muligheder. Altså forstår godt 1.1, 1.3 osv. men ikke de mellemliggende niveauer?
14 år14. marts 2010 kl. 19:12
Lone
administrator
administrator
Hej Vira,
Nogle gange kan man godt tænke, at man ligger mellem 2 af de beskrevne aktiviteter.
F.eks.
Siddende arbejde .... og .....
Siddende arbejde, hvor du også bevæger dig lidt rundt (lidt fritidsaktivitet)
I så fald er det muligt at vælge et trin imellem og tættere på den ene beskrivelse end den anden.
-||- er blot gentagelsestegn for at vise, at det har samme betydning.
Mvh Lone
Nogle gange kan man godt tænke, at man ligger mellem 2 af de beskrevne aktiviteter.
F.eks.
Siddende arbejde .... og .....
Siddende arbejde, hvor du også bevæger dig lidt rundt (lidt fritidsaktivitet)
I så fald er det muligt at vælge et trin imellem og tættere på den ene beskrivelse end den anden.
-||- er blot gentagelsestegn for at vise, at det har samme betydning.
Mvh Lone
14 år14. marts 2010 kl. 19:38
Lone
administrator
administrator
Giv endelig et forslag til, hvorledes jeg bedre kan beskrive dette ved valget af aktivitetsniveau :-)
Mvh Lone
Mvh Lone
14 år14. marts 2010 kl. 19:39
administrator
I har efterspurgt en måde at angive aktivitetsniveauer, som er mere forståelig. Det har jeg nu fundet.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre jer, inden jeg implementerer det, hvor høj detaljeringsniveau, I ønsker.
Jeg har fremover tænkt mig at gøre forskel på "arbejdsniveau" og ugentlige timer med "fritidsaktivitet".
Jeg tænker to modeller:
Enten 5 eller 12 valgmuligheder
De 5:
a) Senge- eller stolbundet (ikke kørestol)
b) Siddende arbejde og kun lidt eller ingen fritidsaktivitet
c) Siddende arbejde med mulighed for at bevæge sig rundt, lidt fritidsaktivitet
d) Arbejde, herunder både stående og i bevægelse (fx husarbejde, ekspedient)
e) Meget anstrengende arbejde eller daglig, konkurrencedygtig træning.
eller de 12:
1.1 Senge- eller stolbundet (ikke kørestol)
1.2 -||-
1.3 Siddende arbejde og kun lidt eller ingen fritidsaktivitet
1.4 -||-
1.5 -||-
1.6 Siddende arbejde med mulighed for at bevæge sig rundt, lidt fritidsaktivitet
1.7 -||-
1.8 Arbejde, herunder både stående og i bevægelse (fx husarbejde, ekspedient)
1.9 -||-
2.0 Meget anstrengende arbejde eller daglig, konkurrencedygtig træning.
2.2 -||-
2.4 -||-
+ timer i moderat fritidsaktivitet (her skrives antal)
+ timer i anstrengende fritidsaktivitet (her skrives antal)
Jeg vil ikke uddybe yderligere, da ovenstående skal være umiddelbart forståeligt ... ellers skal vælges en anden og bedre løsning :-)
Håber på tilbagemeldinger.
Mvh Lone