Grønt der ikke "tæller" som grønt

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Grønt der ikke "tæller" som grønt
Jeg har idag spist flere forskellige slags frugt og grønt. Når jeg selv lægger mængden sammen får jeg det til ca. 400g men på min infoside står der at jeg har spist omkring 200g - Er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse ting der ikke tæller som grønt:
Banan. tomat, agurk, gulerod eller majs (konserves)??
14 år12. februar 2010 kl. 13:00
re: Grønt der ikke "tæller" som grønt
Hejsa.
Jeg forestiller mig, at majs tæller som stivelse og ikke som "grønt" - lidt ligesom kartofler.
14 år12. februar 2010 kl. 13:03
Hej sveske31,

Majs tæller ikke med i de 600 gram frugt og grønt her på siden, fordi den ikke er listet under frugt og grønt i den database, som jeg har hentet alle dataene fra.

Den burde selvfølgelig tælle med, hvis den tæller med i fødevarestyrelsens anbefalinger om de 600g frugt og grønt om dagen.

Jeg kan huske, at vi har haft majs oppe at vende før af samme grund - men jeg tror blot at jeg holdt mig til, hvad der stod i databasen fra DTU Fødevareinstituttet, og det ville jo være mere relevant i denne forbindelse, hvis majs tæller med ind under de 8 kostråd, rådet om de 600 gram frugt og grønt.

Det finder jeg lige ud af og vender tilbage senere ;-)

Tak fordi du gør mig opmærksom på det :-)

Mvh Lone
14 år12. februar 2010 kl. 16:55
Så har jeg fundet en pålidelig kilde, nemlig Fødevarestyrelsen.

På denne side (et forældet link til madklassen.dk er blevet fjernet) henviser de til de 600g frugt og grønt fra kostrådene samt en top 10 over grøntsager, vi oftest spiser - heriblandt majs.

Jeg mener dog, at Superwoman har ret i sin betragtning af, hvorfor DTU Fødevareinstituttet kategoriserer majs under andet end grøntsager.

Siden her henviser jo til rådet "Spis frugt og grønt - 6 om dagen", så jeg har valgt at lægge de 3 majstyper over i denne kategori, således at de tæller med under de 600 gram frugt og grønt.

Tak for opmærksomheden omkring dette spørgsmål :-)

Mvh Lone
14 år12. februar 2010 kl. 18:02

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...