Hjælp mht. dagligt kalorieindtag

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Hjælp mht. dagligt kalorieindtag
Jeg er ny her på siden og har nu ledt i forummet i et stykke tid, men har ikke kunne finde svar på mit spørgsmål.

Jeg har sat mig et mål om at tabe cirka ét kilo om ugen i en længere periode hvilket jeg ikke skulle mene er urealistisk eller usundt for min krop pt.

Det jeg undrer mig over er at der står at min krop har brug for et kalorieindtag på minimum 1.665 kcal pr. dag, men for at nå mit mål må jeg dog maksimalt indtage 1.462 kcal pr. dag.

Dvs. at jeg skal indtage 203 kcal mindre pr. dag end hvad programmet anbefaler at jeg minimum spiser pr. dag.

Er det fordi mit mål er for optimisk med mit nuværende aktivitetsniveau eller burde min krop ikke stadig kunne fungere med de par hundrede kcal mindre om dagen?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med mit spørgsmål.

På forhånd tak
14 år10. februar 2010 kl. 21:20
re: Hjælp mht. dagligt kalorieindtag
Hej
Det er for ganske nyligt, at der er blevet lavet en udregning af basalstofskiftet herinde. Det er det, du som minimum skal indtage af kalorier for at det ikke går ud over din krop negativt. Til gengæld er det et tal, der er afhængigt af, hvad du vejer, dvs. du vil tabe dig, hvis du indtager de 1.665 kcal/dag, og efterhånden som du kommer af med vægt, så vil tallet også blive nedjusteret.
Det er i hvertfald sådan jeg har forstået det - men tjek tråden mht. for lavt indtag af kcal (også under forummet Madital.dk), for det er den, der har givet anledning til denne udregning af basalstofskiftet.

Men det er da et problem, at man laver en udregning, der sætter en under basalstofskiftet - det virker ret forvirrende.

Hvis der er andre, der har bedre kommentarer, så er det fint, for dette er bare, hvordan jeg har opfattet sammenhængen.

Held og lykke med det Julie :)

Bedste hilsener
Anne
14 år10. februar 2010 kl. 22:10
Ja ja, tråden hedder "for lav daglig energi" - men jeg var da tæt på :)
14 år10. februar 2010 kl. 22:12
Hej Anne

Tusind tak for svar.

Jeg prøver at læse den tråd!
14 år11. februar 2010 kl. 17:39
Hej Julie,

Jeg kan godt se problemet. Jeg har sammensat programmet ud fra kendte formler, og jeg kan godt se at det er misvisende tal, som fremkommer på din profil, som du beskriver det.

Jeg vil desværre meget nødig anbefale dig noget angående denne grænse, da jeg ved meget lidt om den, men den er opstået ud fra et behov til en specifik brugergruppe, som benytter siden. Gruppen jeg henviser til er spiseforstyrrede unge, som har behov for at blive oplyst om, at der er noget galt.

En ting kan jeg dog informere om - og det er at man jo både kan få et energiunderskud ved at spise mindre mad ... men lige så godt og om ikke bedre ... så ved at øge dit aktivitetsniveau. Jeg vil til enhver tid anbefale motion, når man ønsker et vægttab - og for den sags skyld også hvis man blot har brug for at holde sin nuværende vægt :-)

Vi har hørt det rigtig mange gange. Motion er super sundt for vores krop. Det er ikke kun pga. vores forhøjede forbrænding, men også at kroppen øger sit niveau til at klare forskellige ting - den bliver altså stærkere på mange måder.

Selvfølgelig alting med måde :-)

Det er desværre mit bedste svar på dette spørgsmål.

Mvh Lone
14 år12. februar 2010 kl. 16:26
Det er også det jeg går ud fra. Jeg indtager minimum 1495 kcal, der er mit basale nærings behov og så må jeg optjene de sidste kcal, da jeg ellers kun kunne få 1195 kcal.
Jeg synes dog det er lidt svært i weekenderne at få rørt mig nok.
14 år15. februar 2010 kl. 21:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...