Forvirrende/manglende info

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Forvirrende/manglende info
Først vil jeg rose denne side, synes det er fedt den er gratis og enda bedre end tex den beregner som jeg tidligere brugt.

Men, jeg savner virkelig muligheden at finde forklaringe på de forskellige ting. Optimalt ville være at man enten ved at holde musen over en feature kunne få en lille pop-up med info om den eller at der blev oprettet et index/ordbog med info.

Man kan sikkert finde svaren gennem at læse alle de mange tråde i forum igennem men det er alt alt for omstændigt!

Teks:
1) hvad er det for kategorier der står udfor madvarerne jeg indtastet?
2) hvorfor tæller tex cola light med som drikke men ikke mælk?
3) forklaring på hvordan man skal forholde sig til aktivitets niveauet. jeg har stillet mit til lavt, da jeg har et stillesiddende hverdag med studie. men til gengæld dyrker jeg meget sport ved siden af så det har jeg tænkt at indtaste efterfølgende. Men så kan jeg se at på listen over motion, findes alt fra børnepasning, sidde på kontoret, familiesammenkomst mm mm. Jeg gik ud fra at sådanne dagligdagsting skulle man regne ind i ens aktivitets niveau?

Ønske til forbedring: Muligheden for at efter indtastning af mad efterfølgende kunne rette i mængeden. hvis man nu fået et glas mere mælk senere på dagen så kunne rette det man allerede tasten ind stedet for at stå med to poster med mælk.

Men alt i alt super side!
15 år17. juli 2009 kl. 15:10
re: Forvirrende/manglende info
Hej Anonym Bruger,

Tak for din ros af programmet :-)

Forklaringer findes (i en dårlig udgave), når du logger dig ind som gæstebruger. Under de enkelte sider er der forklaringer til de forskellige funktioner. Håber noget af dette kan bruges.

ad 1) at man angiver kategorier skyldes at Danmarks Fødevaredatabank er kategoriseret med disse. Det bruges lige nu kun til at tælle frugt og grønt sammen, men jeg tænkte at det kunne være fint at have muligheden for at kunne udvide senere - f.eks sammentælling af Snack og Fastfood - men det er blot en "fremtidssikring" ikke altså blevet lavet endnu.

ad 2) mælk skulle også gerne tælle med som drikke - det bliver rettet :-)

ad 3) motionen kan klart forbedres, det har du fuldstændig ret i. Brugerne herinde har dog prioriteret flere varer højere, så det er det, som jeg i første omgang er gået i gang med (sammen med hjælpende hænder fra brugerne). Jeg anbefaler at taste alle aktiviteterne for hele dagen - som hjælp kan tastes "aktivitetslister", da mange dage er nogenlunde ens. Man kan f.eks. have aktivitetslister som "Træningsdag", "Mandag", "Doven dag", "Arbejdsdag med træning", "Arbejdsdag uden træning" osv osv. Dette er kun forslag :-)

Forbedring: Du kan allerede rette i mængden under Info>mad (tryk på opdater under "mængden" i tabellen, så kommer der indtastningsfelter frem).

Du er meget velkommen til at komme med yderligere forslag efterhånden, som du kommer til at mangle funktioner :-)

Mvh Lone
15 år17. juli 2009 kl. 15:36
hej
det med mængden af feks indtag af mælk, kan man også opdatere i løbet af en dag. du holder musen på info og så står der et lille "mad" den klikker du på og får en oversigt af dagens indtag i fedtprocent , osv yderst til venstre står der foroven "mængde opdaterer"
mvh lise
15 år17. juli 2009 kl. 16:59
nå lone svarede samtidig med mig ;O)
15 år17. juli 2009 kl. 17:02
Tak for det hurtige og gode svar. Og tak for at du rettet det med mælk - kan nu se min mælk tæller med :)

Jeg synes personligt det er alt for stort og ubetydeligt arbejde at sidde og taste ind all dags aktivitet, som bære madposer hjem, cykel til skole mm. Men nu fik jeg da svar på hvordan jeg skal bruge funktionen i hvert fald.

Fortsat god aften!
15 år17. juli 2009 kl. 20:12
Du har ret i at man kan taste meget detaljeret.

Jeg plejer "kun" at taste: gå, stå, sidde, sove og hvis der har været andre mere aktive aktiviteter. Jeg pinder ikke ud at jeg har siddet i bilen, til morgenmad, skrevet på pc osv :-) Det giver samme forbrænding og det er kun til, hvis man synes det er sjovt - det kan dog være meget lærerigt trods alt, hvis man ønsker at følge det meget nært.

Efter min smag er ovenstående fyldestgørende nok :-) Det er kun omkring 5-6 indtastninger pr. dag i motionen.

Håber at du evt kan bruge noget af ovenstående.

Mvh Lone
15 år18. juli 2009 kl. 00:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...