Udviklingstiltag nr. 1 - Flere varer

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Udviklingstiltag nr. 1 - Flere varer
Der viser sig en ret klar tendens for jeres stemmer på udviklingstiltag - I ønsker flere varer :-)

Jeg må her spørge - hvilke varer? :-)
Er der nogle konkrete?

Det jeg tænker er, at jeg vil tage kontakt til de største fødevareproducenter for at høre om de ligger inde med data over deres varer og om de vil udlevere disse, så jeg kan få dem ind i systemet.

Andre tanker omkring dette tiltag modtages gerne.

Mvh Lone
15 år18. januar 2009 kl. 17:49
re: Udviklingstiltag nr. 1 - Flere varer
Hej Lone

Som udgangspunkt syntes jeg at databasen indeholder virkelig mange varer og produktgrupper, men da jeg forleden bl.a. ville taste noget sukkerfrit marmelade ind kunne jeg ikke finden nogle, så måske nogle flere sukkerfri og light produkter?
Da der er en del som har stemt på denne tiltagskategori, så håber jeg også at der er en del der vil give dig feed-back på ønsker.
15 år19. januar 2009 kl. 08:45
De fleste færdiglavede varer man køber, dem er der jo en varedeklaration på, så man selv kan taste dem ind, så dem mangler jeg ikke så meget. Der, hvor jeg ofte har måttet ud og søge en del på nettet, er hvis jeg har købt nogle lidt mere utraditionelle frugter eller grøntsager eller fx. fisk, der ikke er i listen. Så må der søges - eller jeg gætter mig frem til noget, der ligner og taster det ind i stedet...

Så for mig er det mest det, jeg køber ved grønthandleren og fiskehandleren, der ikke er varedeklaration på, jeg godt kunne bruge lidt mere af - det andet kan jeg selv taste ind...

Lone: Kan du ikke se folks lister over de varer, de selv har tastet ind? Det kunne jo være et godt udgangspunkt for at se, hvad folk har manglet...
15 år19. januar 2009 kl. 19:37
Jeg synes det kunne være godt hvis der kom flere opskrifter ind og egentlig ikke specielle fødevare, eller lige promillemælk ville være dejligt at få ind.
15 år19. januar 2009 kl. 22:07
Kokosmælk
Falafel

Fastfood-retter.. Ved godt at det er så evigt dumt at spise, men når man nu falder i, så kunne det var sjovt at have kalorietallet stående.. Ellers så bare på sunset's produkter.

Derudover mangler jeg meget vægten på fedtstoffer som fx. 1. tsk olie.

Måske kunne man også gøre sådan, at når nogen taster en vare ind, så kan man vælge, om alle skal kunne se, hvad varen indeholder.. Eller er det for besværligt? Det vil iværtfals hurtigt få udviklet fødevaredatabasen.
15 år19. januar 2009 kl. 23:59
Der er lavet nogle undersøgelser hvor man har fundet den gennemsnitlige energiindhold i diverse grupper af fastfood, f.eks. pizza med kød uden fisk, vegetar pizza, burger, falafel etc etc.

Jeg kan desværre ikke finde linket lige nu - men det var et pdf-dokument som jeg selv har brugt til at taste ind med. Jeg har vist tidligere lagt et link ud til siden her på madital.

Tallene var - som jeg husker det - fundet af en officiel myndihed i Danmark.
15 år20. januar 2009 kl. 08:52
Jeg bruger mange varer der har en varedekleration. Det er fint nok jeg selv kan taste det alt sammen ind, men jeg spiser ikke tit den samme ting, og i øvrigt så gider jeg ikke altid ;)

Det lyder godt med dit forslag om at kontakte fødevareproducenter :)
15 år20. januar 2009 kl. 13:33
Jeg har manuelt indtastet følgende som jeg ikke kunne finde:
Becel , Butterdej, Riskiks, Kokosmælk , Røde Kidney-Bønner, Tortilla Wraps, Wasabi Ærter, Sukkerfri Marmelade.

Færdigvareprodukter som findes på restaurenter som bl.a. Mc Donalds, Burger King, Subway har alle lister over madvarernes "næringsindhold". Det kunnne være rart hvis systemet allerede havde disse indtastet.
15 år20. januar 2009 kl. 14:43
Ulla B > der er problemer med indtastning af fødevarer med mange sødestoffer, da programmet her udregner det til for meget energi.
Sødestoffer indeholder mindre energi end andet kulhydrat, men det hele er samlet under "kulhydrat". Jeg ved endnu ikke, hvordan jeg skal komme ud over dette problem ved lightprodukter.

claus > Jo, det var en god idé. Jeg har i første omgang fokuseret på de søgninger, der ikke har givet noget resultat, men som rent faktisk findes i systemet. Forkerte stavemåder - f.eks. katofler, advocado, vindruer (skal i ental: vindrue) gør, at visse varer ikke kommer frem. Jeg har lavet nogle alternative søgeforslag til de søgninger, som jeg kan se giver flest problemer. (prøv at søge på kato og se teksten mellem programmets og dine varer)
Dette er selvfølgelig kun en lille del af det, at visse produkter "ikke findes" i systemet. Den anden del er de varer som rent faktisk ikke findes i systemet - dette vil jeg også se på jeres indtastede varer.

antihero > jeg har endnu ikke gjort det muligt for brugerne at dele varer, det kommer evt. men der skal en eller anden form for superbrugerfunktion eller andet på dette tiltag.

iakob > linket du tidligere har indsendt er:
food.dtu.dk
Jeg har kigget overfladisk i første omgang, men når jeg har overblik over, hvorledes forbedringerne gøres bedst vil jeg højst sandsynligt hente det frem igen. Tak for henvisningen!

Mvh Lone
15 år20. januar 2009 kl. 18:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...