Går det mon fint med kalorieindtaget?

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Går det mon fint med kalorieindtaget?
Jeg har egentligt aldrig fokuseret så meget på korrekt kalorieindtagelse, men mere på at jeg i hvert fald ikke kom over et fast antal kcal., f.eks. 1100 eller 1200 dagligt. Det har jeg da også tabt mig ved i den periode det har stået på (sjældent over månedsvis fordi vægttabet er stagneret muligvis pga for få kalorier?)
Her på siden kan jeg se i min oversigt at jeg skal have mindst 1200 kcal dagligt med min nuværende vægt, og skønt jeg kun har været på i et par dage har jeg spekuleret lidt over om det mon er godt eller skidt rent indtagelses- og forbrændingsmæssigt at komme under det anbefalede. Jeg mener – Jeg taber mig jo ved de ca. 900-1.000 kcal jeg indtager og så længe jeg ikke syntes det er træls eller surt er det vel okay eller?? – Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg har en trist smiley på min oversigt for energibalancen. Hvad gør jeg forkert? Samtidig er der i bunden også en trist smiley for energifordeling på måltider. Hvor mange af dem skal helst ligge indenfor de oplyste kcal-grænser for at jeg får tommelen opad? Det er godt nok ren teori det her, men hvis der er en logisk forklaring bag vil jeg da meget gerne kende den, så jeg måske på sigt kan forstå hvad det er for mekanismer det går i gang under vægttabs-forløbet. Jeg går ud fra at efterhånden som jeg taber mig at så flyttes grænseværdierne for min kalorieindtagelse også? Eller hvad?
15 år14. januar 2009 kl. 10:56
re: Går det mon fint med kalorieindtaget?
Jeg har også mange af de samme spørgsmål som du har...

Egentlig har jeg bare ignoreret de der smileys...
15 år14. januar 2009 kl. 20:18
Efterhånden som du taber dig flyttes grænseværdierne.

Dog ikke de 1200 kcal. Den grænse blev sat på programmet, da flere brugere spiste meget lidt. Så det var til diskussion, og derfor blev grænsen for smileyen sat på.

Grænsen er den eneste, som ikke er sat af en offentlig instans. Men ifølge brugerne var grænsen 1200 - jeg havde ellers i første omgang ladet den være lig med vores basalbehov, som er lidt højere end de 1200 alt efter vægt, køn, alder og højde.

Jeg vil gerne forklare, hvorfor er sat på programmet her, men jeg vil desværre ikke gå ind på, hvorfor grænserne er sat, og hvor vigtige de er. Dette simpelthen af frygt for at sige noget forkert, og jeg vil tro, at brugere godt kan tage en administrators udtalelser for "lov". Dette vil jeg gerne undgå, da jeg ikke har nok viden på feltet. Jeg kan kode, så det gør jeg ;-) ... de gode råd overlader jeg til folk med baggrund for at svare på dem ;-)

Håber du kan se begrundelsen i, at jeg ikke kan svare på dit spørgsmål.

Jeg håber, at du får svar fra andre brugere.

Mvh Lone
15 år14. januar 2009 kl. 22:06
Det er helt okay Lone - men det kunne jo være at der var nogle herinde som kendte lidt "prof" til ernæring som sådan som måske havde en forklaring. Jeg syntes da selv jeg er nogenlunde oplyst omkring hvad der er godt og skidt ifb. med kost, også selvom jeg godt ved at jeg ikke altid gør det rigtige eller fornuftige. Som du selv siger er der mange som spiser meget lidt, hvilket på sigt ikke er den korrekte måde at vægtregulere da der på et tidspunkt vil begynde at tære på de forkerte dele af kroppen. Vi må se om der dukker nogle gode svar op.
15 år15. januar 2009 kl. 08:33
Det håber jeg, og jeg læser gerne med ;-)
15 år15. januar 2009 kl. 21:53

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...