Sovs

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Sovs
Hej Tak for en godt program, men hvad med tal for sovs ?
opbagt, pulversovs,færdig sovs mv.
16 år7. oktober 2008 kl. 23:22
re: Sovs
Under "mad" - "ny vare" kan du selv taste produkter ind, som f.eks. færdigsauce, ved at skrive varedeklarationens info ind i programmet.
Under "mad" - "ny opskrift" kan du taste dine egne opskrifter ind, f.eks. hvordan du laver pulversauce. Før selve pulveret ind under "ny vare" og kombiner det med f.x. smør og mælk inde under "ny opskrift".
16 år8. oktober 2008 kl. 06:53
I en snæver vending kan man godt indtaste en substitut for madvarer, især sovs som man på skrump jo typisk ikke spiser i rå mængder.

Hvis jeg er til fest, så indtaster jeg typisk sovsen som ren piskefløde ud fra devisen at det er nok ikke værre end det (og det er jo typisk flødesovs). Opbagt sovs har jeg tidligere indtastet som sødmælk (tilføj evt selv nogle få gram mel).

Pulversovs er lidt sværere fordi dem kan man lave på mange måder - jeg bruger af og til selv beanaise sovsen fra knorr, men laver den kun på skummetmælk. Så den har jeg indtastet under varer.

Sovse baseret på supper er nok de vanskeligste fordi supper heller ikke umiddelbart er en del af madital. Men hvis man selv indtaster et par frosne supper og nogle bouillionterninger, så kan man bare "tage" 20-40 gram af dem hvis man får serveret sådan en sovs.
16 år8. oktober 2008 kl. 15:50
Tak for det , som ny bruger skal man jo lige kende tricks.
men kan man ikke udveksle "opskrifter" så hele Danmark ikke skal lave lasagne hver for sig ?
16 år9. oktober 2008 kl. 22:43
Jo.. det kunne man måske godt, men skal vi så bruge knorr's standardopskrift? Der er jo stor forskel på om man gratinerer med ost eller rasp. Om man putter ost i bechamelsovsen og om man bruger skummetmælk eller letmælk eller sødmælk. Om man bruger magert kød eller 12-18%. Man kan også lave lasagner med spinat i (eller andre grøntsager) og fordelingen af lasagneplander, kød og bechamelsovs er jo også op til ens præferencer.

Derfor vil det du indtaster som lasagne sandsynligvis slet ikke svare til min lasagne i energi og energifordeling. Faktisk synes jeg der er forskel fra gang til gang, når jeg laver lasagne :-)
16 år10. oktober 2008 kl. 10:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...