nogle der kab hjælpe

Du læser en tråd i debat > madital.dk

nogle der kab hjælpe
med at analysere dette

Energibalance Din krop behøver et indtag på mindst 1.200 kcal pr. dag.

Indtaget: 918 kcal
Forbrændt: 2.609 kcal
Underskud: 1.691 kcal
Yderligere indtag i dag: 677 kcal For at nå dit mål:
Underskud: 1.014 kcal (eller mere)
Fysisk aktivitetsniveau 1,45 1,6
Rigeligt at drikke 600g 2.000g
Frugt og grønt 360g 600g
Energifordeling Protein: 21 E%
Fedt: 28 E%
Kulhydrat: 51 E%
Alkohol: 0 E% Protein: 10-20 E% (mål: 15 E%)
Fedt: 25-35 E% (mål: 30 E%)
Kulhydrat: 50-60 E% (mål: 55 E%)
Alkohol:0-5 E%
Kostfibre 4,5g/MJ 3g/MJ
Tilsat sukker 0 E% Max 10 E%
Fedtsyrefordeling Mættede: 7 E%
Enkeltumættede: 6 E%
Flerumættede: 3 E%
Ukendt: 11 E% Mættede: 0-10 E%
Enkeltumættede: 10-15 E%
Flerumættede: 5-10 E%
Fisk 0g pr. uge

(tirsdag i uge 32 til og med mandag i uge 33) 200-300g pr. uge

Energifordeling
(måltider) Morgenmad: 0% (0 kcal)
Frokost: 43% (394 kcal)
Aftensmad: 47% (430 kcal)
Mellemmåltid: 10% (94 kcal)
Ikke angivet: 0% (0 kcal)

Paranteserne angiver indtaget energi Morgenmad: 20-30% (ca. 399 kcal)
Frokost: 25-35% (ca. 478 kcal)
Aftensmad: 25-35% (ca. 478 kcal)
Mellemmåltid: 5-30% (330-478 kcal)

Paranteserne angiver en vejledende mængde energi med et samlet dagligt indtag på 1.594 kcal
Bemærk: Du har haft et samlet energiunderskud på 1.691 kcal, hvilket svarer til et vægttab på 236 gram kropsvægt.

Copyright © Madital.dk | Senest opdateret: 30. marts 2008 | Kontakt: | Online brugere: 27 | Chat: 0 | Hjælp

..

16 år11. august 2008 kl. 20:00
re: nogle der kab hjælpe
Du har skrevet det hele - men lad os bare tage det lidt af gangen.

Indtaget: 918 kcal
Forbrændt: 2.609 kcal
Underskud: 1.691 kcal
Yderligere indtag i dag: 677 kcal For at nå dit mål:
Underskud: 1.014 kcal (eller mere)

Det betyder at du har sat et mål som du skal have et underskud på 1.014 kcal for at nå. Du har et underskud på 1691 - og bør derfor spise omkring 677 kcal mere den dag for ikke at nå dit mål for hurtigt.

Det kan være en god idé at spare lidt kalorier op til weekenden eller til festdage, men det skal helst ikke være for meget - så risikerer man jo at man får for lidt mad (dvs vitaminer, fibre, mineraler og kalorier) og at kroppen dermed fungerer mindre optimalt.

Fysisk aktivitetsniveau 1,45 1,6

Du har været aktiv den dag, men dit aktivitetsniveau bør op på 1.6 i gennemsnit. Hvis du er mere aktiv andre dage så er det jo fint, men hvis denne dag er repræsentativt bør du overveje at få mere motion. De 1.6 kommer fra de 8 kostråd om at man bør være aktiv i mindst 30 minutter hver dag.

Det skal lige siges at i starten af min kur var jeg overhovedet ikke aktiv - man kan godt føje motion til trinvist så man ikke går fra sofamus til cykelmus i et slag - det kan nemlig hurtigt blive ret surt.

Rigeligt at drikke 600g 2.000g

Et menneske bør drikke 2 liter hver dag - mere hvis der er varmt eller hvis man dyrker motion. The og kaffe (mælk, juice mv) tæller med i væskeregnskabet, men det meste af væsken bør komme fra vand.

Frugt og grønt 360g 600g
Igen de 8 kostråd (søg efter dette på google). Eller tag et kik på 6omdagen.dk (eller hvad hjemmesiden nu hedder).

Jeg skriver resten senere, fordi nu vil jeg altså se film :-D
16 år11. august 2008 kl. 21:59
Hjemmeside for 6 om dagen: 6omdagen.dk

Hjemmeside for de 8 kostråd: sundhedsguiden.dk - bagved ligger der naturligvis mere nøjagtige tal, som er dem som dette program benytter sig af.

Energifordeling
Protein: 21 E%
Fedt: 28 E%
Kulhydrat: 51 E%
Alkohol: 0 E%
Protein: 10-20 E% (mål: 15 E%)
Fedt: 25-35 E% (mål: 30 E%)
Kulhydrat: 50-60 E% (mål: 55 E%)
Alkohol:0-5 E%

E% er energiprocent. Der er forskel på % og E% fordi % er hvor mange gram f.eks. fedtet udgør af 100 gram. Energiprocenten er hvor mange kcal fedtet udgør af 100 kcal.

Det vil sige at du ligger lavt med fedt og kulhydrat og højt med protein, men bortset fra et enkelt procenttal på protein, indenfor eksperternes råd.

Kostfibre 4,5g/MJ 3g/MJ

Kostfibre kommer primært fra grønt og korn. Typisk er der flere kostfibre i hvis du skal tygge mere. Ærter og tomater indeholder ikke så mange kostfibre som gulerødder og rodselleri. Grov pasta, brune ris og groft brød (dvs bagt på mel med kim- og skaldele, det har ingenting med indholdet af solsikkekerner at gøre) indeholder flere kostfibre end hvid pasta og ris samt lyst brød.

Tilsat sukker 0 E% Max 10 E%

Jeg fik aldrig tilsat sukker til at fungere ordentlig i madital. Fidusen er at en nektarin f.eks. ikke indeholder tilsat sukker (selvom der er masser af frugtstukker i) mens almindelig marmelade stort set består halvt af sukker. Max 10 % af dagens energi bør komme fra tilsat sukker.

Fedtsyrefordeling
Mættede: 7 E%
Enkeltumættede: 6 E%
Flerumættede: 3 E%
Ukendt: 11 E%
Mættede: 0-10 E%
Enkeltumættede: 10-15 E%
Flerumættede: 5-10 E%

Fedt opdeles i to slags: de mættede og de umættede. De mættede er dem som typisk stivner når de køles ned og fåes primært i kød og mælk. De umættede opdeles i to slags (enkelt- og flerumættet - eller mono- og polyumættet) og de er de sunde slags. Den slags som blandt andet hjernens synapser skal bruge for at kunne fungere. Umættede fedtsyrer fåes i nødder, frø, planteolier og f.eks. avokado.

Du får for få umættede fedtsyrer. Prøv at bruge lidt mere olivenolie i din madlavning (eks i en dressing) - og spis så nødder og frø. Jeg har læst mig til at folk taber sig lettere hvis de spiser nødder og frø - og bedre holder vægttabet. Der er forskel på hvilke typer umættede fedtsyrer der er i de forskellige nødder - prøv at undersøge valnødder, hasselnødder, mandler, solsikkefrø og græskarfrø under Info/alle varer. Tryk på fedtsyrer i toppen.

Fisk 0g pr. uge
(tirsdag i uge 32 til og med mandag i uge 33) 200-300g pr. uge

Man bør spise fisk 2 gange om ugen (se 2gangeomugen.dk). Eller een gang om ugen og så fiskepålæg så man i alt får cirka 200-300 gram fisk om ugen.

Madital tæller dette ugevis - det har været fra mandag til søndag, men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer nu. Jeg mener at kunne huske at Lone rettede det så den nu så en uge tilbage uanset hvilken ugedag det er idag.

Energifordeling
(måltider) Morgenmad: 0% (0 kcal)
Frokost: 43% (394 kcal)
Aftensmad: 47% (430 kcal)
Mellemmåltid: 10% (94 kcal)
Ikke angivet: 0% (0 kcal)

Paranteserne angiver indtaget energi
Morgenmad: 20-30% (ca. 399 kcal)
Frokost: 25-35% (ca. 478 kcal)
Aftensmad: 25-35% (ca. 478 kcal)
Mellemmåltid: 5-30% (330-478 kcal)

Fordelingen af mad hen over dagen er der også gode råd for. Personligt så havde jeg det bedst med at spise lidt mere til aftensmad og lidt mindre til frokost end der anses for sundt af eksperterne. Jeg vidste bare med mig selv at var der noget som kunne vælte mine gode intensioner så var det at gå sulten i seng - for jeg kan altså ikke sove hvis jeg er sulten og natture i køleskabet er jo ikke ligefrem befordrende for vægttabet.

Bemærk: Du har haft et samlet energiunderskud på 1.691 kcal, hvilket svarer til et vægttab på 236 gram kropsvægt.

Dette tal er en teoretisk beregnet tal. Den er ikke mere nøgagtig end dine inddateringer (som aldrig kan blive helt nøjagtig) og går ud fra at du har en standard forbrænding i forhold til din alder/vægt mv. Men det er alligevel et sjovt tal at kikke på.
16 år12. august 2008 kl. 15:08
Lige en lille side bemærking til det du skriver om kostfibre iakob. Ærter indeholder faktisk mange kostfibre. 5-6g pr. 100g ærter hvorimod gulerødder indeholder ca. halvdelen. =)
16 år12. august 2008 kl. 15:58
Ok, det vidste jeg ikke. Tak for det.
16 år13. august 2008 kl. 08:02

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });