#2 af Lone (administrator)
ang tilsat sukker og flerumættede fedtsyrer
Du læser en tråd i debat > madital.dkLone
administrator
administrator
re: ang tilsat sukker og flerumættede fedtsyrer
Hej Helle,
Sukkeret kan jeg ikke lige svare på på stående fod.
Fedtet synes jeg egentligt lyder lidt underligt, for omega-3-fedtsyrer ér flerumættede fedtsyrer.
Men nu hvor vi bliver bombarderet med info om, at omega-3 er godt for vores organisme, så vil producenterne vel sikkert rigtig gerne gøre kunderne opmærksomme på, at der findes det i deres produkter.
Hvis man tager summen af alle tallene giver det 11,1 - hvilket jo afrundet kunne give 11.
Derimod ses det også typisk på næringsstofbeskrivelserne at summen af fedtsyrerne typiske ikke giver det samme som der er angivet i samlet mængde fedt (her 11), så jeg er egentlig i tvivl, for der står jo ikke "heraf omega-3-fedtsyrer" under de flerumættede.
Hm.... Det ville nok være bedst at spørge producenten, for jeg kender ikke denne måde at skrive det på.
Mvh Lone
Sukkeret kan jeg ikke lige svare på på stående fod.
Fedtet synes jeg egentligt lyder lidt underligt, for omega-3-fedtsyrer ér flerumættede fedtsyrer.
Men nu hvor vi bliver bombarderet med info om, at omega-3 er godt for vores organisme, så vil producenterne vel sikkert rigtig gerne gøre kunderne opmærksomme på, at der findes det i deres produkter.
Hvis man tager summen af alle tallene giver det 11,1 - hvilket jo afrundet kunne give 11.
Derimod ses det også typisk på næringsstofbeskrivelserne at summen af fedtsyrerne typiske ikke giver det samme som der er angivet i samlet mængde fedt (her 11), så jeg er egentlig i tvivl, for der står jo ikke "heraf omega-3-fedtsyrer" under de flerumættede.
Hm.... Det ville nok være bedst at spørge producenten, for jeg kender ikke denne måde at skrive det på.
Mvh Lone
16 år4. august 2008 kl. 19:56
først og fremmest vil jeg gerne sige tak for en rigtig god slankeside.
Jeg har undret mig over et par småting:
1. jeg ved ikke om der i kategorien 'tilsat sukker' også regnes med sukkerarter? umiddelbart vil jeg mene at det er oplagt at medregne det, også eftersom producenterne oftes ikke skelner mellem 'sukkerarter' og 'heraf sukker'. Nå man så feks kigger på et glas Svansø kalorielet hindbærmarmelade, står der: 'ikke tilsat sukker' og under næringsindhold pr 100 gr: 'heraf sukkerarter: 2,1 g'
hvordan skal dette og lignende tastes ind, så det bliver ensartet?
2. spørgsmål ang. fedtsyrer: udfra tabellen her på siden forekommer det mig at flerumættede fedtsyrer og omega-3 fedtsyrer er det samme. Nu sidder jeg med en dåse stegte sild ('Bornholms') hvor der står:
fedt: 11g
heraf
- mættede fedtsyrer: 2,3 g
- enkeltumættede fedtsyrer: 4,8 g
- flerumættede fedtsyrer: 2 g
- omega-3 fedtsyrer: 1,8
Jeg er derfor ikke sikker på hvordan jeg skal taste dette ind.
mvh Helle