Hej claus,
Tallet 1,6 kommer fra Nordic Nutrition Recommendations (NNR 2004).
Jeg har desværre ikke bogen hos mig lige pt. da den ligger i en flyttekasse - et eller andet sted??
Men jeg har søgt lidt på det, og fundet følgende:
"An active lifestyle, corresponding to pal 1.8, is considered desirable for maintaining good health. An activity level of pal 1.6 corresponds to a lifestyle with sedentary work and limited physical activity level during leisure time."
Kilde: Nordic Council ((et forældet link til norden.org er blevet fjernet))
Oversættelse (BEMÆRK: oversættelsen her er foretaget af mig selv):
En aktiv livsstil, svarende til et fysisk aktivitetsniveau på 1.8 betragtes som ønskværdigt for opretholdelse af et godt helbred. Et aktivitetsniveau på 1.6 svarer til en livsstil med inaktivitet det meste af dagen (f.eks. ved kontorarbejde) og begrænset fysisk aktivitet i fritiden.
Nordic Nutrition Recommendations er en sammenslutning af nordiske lande, som ser på den nuværende levevis og på baggrund heraf fastsætter råd for hvordan befolkningen opnår et godt helbred.
Det er på baggrund af dette, at jeg har sat niveauet til 1,6. Jeg mener, at de i bogen fastslår 1,6 som middel niveau, og anbefaler dette som minimum.
Det skal samtidig siges, at den nyeste udgave af NNR (2004) for første gang har fysisk aktivitet med i anbefalingerne. Dette skyldes, at det generelle fysiske niveau er for lavt hos befolkningen.
Når de nu har taget fysisk aktivitet med denne gang betyder det, at det er generelt for den nordiske levevis, at aktivitetsniveauet er lavt - for lavt.
I øvrigt er der også danske rapporter, som konkluderer det samme - at tendensen til stigende overvægt i befolkningen skyldes et generelt lavere aktivitetsniveau - og ikke (som man nemt kunne forestille sig) maden som eneste faktor. Befolkningens indtag af kalorier er ikke steget nævneværdigt - men det er overvægten. Dvs. det er noget andet end maden, der skyldes overvægten - nemlig den faldende fysiske aktivitet. Jeg kan desværre ikke huske titlen på en sådan rapport, men jeg kan vel nok finde frem til det, hvis det ønskes - der står dog ikke noget med niveau = 1,6 osv, blot at niveauet er for lavt. Det er NNR der har faktoren 1,6 - og det hele bliver jo gjort op i tal herinde, så det er det et program som dette må bruge.
Jeg er desværre ikke kompetent til at vejlede den enkelte ud fra dennes aktivitet, så dette vil jeg undlade. Men jeg kan sige, hvad jeg har lavet programmet ud fra - nemlig ovenstående :-)
Mvh Lone
#2 af Lone (administrator)
Hvor kommer målet fra? Og er der andre, der ligesom mig ser det som et sjovt kuriosum, hvis den en sjælden gang når derop, men ikke bruger selve smileyen til noget?