faktor!

Du læser en tråd i debat > madital.dk

faktor!
hvad betyder faktoren, som står ved ens energi regnskab?
fx at ens faktor er 1,6. Hvad menes med det??
Er lidt forvirret..
hilsen Mig :-)
16 år9. juli 2008 kl. 18:23
re: faktor!
Det er en indikation for aktivitetsniveau. Jo mere hård aktivitet i længere tid, jo større vil faktoren være.

Du skal helt være over 1,6 for at få din daglige motion - det svarer til et middel niveau.

Prøv at indtaste alle dine aktiviteter under motion, så kan du se, hvor aktiv du har været. Indtast for alle 24 timer for at få det mest præcise resultat.

Mvh Lone
16 år9. juli 2008 kl. 18:55
Jeg forstår det heller ikke. Det er faktoren efter mit beregnede energiforbrug i de timer, hvor jeg ikke har angivet at jeg dyrker motion. Den bruges vel til at lave udregningen baseret på hvor aktiv jeg er, men de timer hvor jeg dyrker motion bliver jo særskilt beregnet. Er det en faktor, der sættes på for at tage højde for at aktive mennesker også forbrænder mere i hvile?
16 år10. juli 2008 kl. 11:43
Nu vi er igang med Faktor debatten, så undrer det mig at hård sex er sat til 1,3 (så vidt jeg husker) og da mit gns. niveau hedder 1,45 trækker sex ned i forbrændt energi.......

Synes da umiddelbart at aktivitetsniveaet er højere end gns, men det kan da godt være at jeg tager fejl?
16 år10. juli 2008 kl. 14:09
Man kan sige, at faktoren er et tal for hvor mange gange, man forbrænder sit basalbehov pr. tidsenhed.

Hvis man ikke rigtig laver noget - altså bare står, sidder, ligger osv. så forbrænder man kun 1 gange sit basalbehov - lad os sige at det er 50 kcal/timen for nemhedens skyld. Det giver 1200 kcal på en hel dag.

Hvis man laver en aktivitet med faktoren 3, forbrænder man altså 3 gange så meget motion, som ens basalbehov. På en time giver det så 150 kcal i stedet for 50 kcal.

Hvis faktoren er 8 - som i f.eks. kredsløbstræning eller sjipning - så begynder det at give noget :-) Det er altså 8*50 = 400 kcal/timen.

Der er bare den ulempe, at vi simpelthen ikke kan holde til de hårde aktiviteter i ret lang tid ad gangen. Men en aktivitet med faktor 8 i en time eller mere er med til at trække den samlede faktor op.

MHP> Faktoren tager ikke højde for, at aktive mennesker også forbrænder mere i hvile. Det må man betragte som en bonus :-)
Det er kun køn, alder, højde og vægt, som indgår som de forskellige ting, som kan påvirke basalbehovet. Der er selvfølgelig meget mere i virkeligheden, men når det hele skal puttes ind i en formel, bliver verden jo forenklet :-) Hermed til at det kun er højde, køn, alder og vægt, som udgør en forskel i hele den vide verden ;-) Men formler er til for at komme så tæt på virkeligheden som muligt, når man blot vil regne noget ud.

vejle> Det gælder for alle aktiviteterne, at hvis man ikke synes, at faktoren passer til ens eget, så kan man vælge en anden aktivitet, som matcher sit eget niveau :-)

Mvh Lone
16 år11. juli 2008 kl. 22:28

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...