hakket oksekød

Du læser en tråd i debat > madital.dk

hakket oksekød
Hej Lone ( og Jer andre)
Kan det virkelig passe at oksekød med 3-7 procent fedt har et kcal indhold på 180 kcal pr 100 gram?
16 år4. juni 2008 kl. 22:16
re: hakket oksekød
Der er hyppigt diskussioner om, hvorvidt hakket kød generelt holder de fedt% de lover på pakken. Hver gang det bliver testet viser det sig at mange af dem har mere fedt i end angivet...
Derfor gør det vel ikke noget, hvis kalorierne for hakket kød ligger i den "høje ende"?
Jeg har fundet flg. tal:
Fedtenergi% KJ Kcal

Hakket Oksekød - 5% 33% 571 135
Hakket Oksekød - 10% 52% 735 174
Hakket Oksekød - 15% 63% 898 213
Hakket Oksekød - 20% 72% 1062 252
Hakket Oksekød - 25% 78% 1225 290

- så det er jo ikke HELT ved siden af :)
(Er spændt på, hvordan den tabel kommer til at se ud, når jeg trykker "gem svar" ;))
16 år7. juni 2008 kl. 12:53
Nå, det gik ikke så godt med tabellen :)
Første tal er fedt% i kødet (som angivet på pakken) næste tal er fedtenergi%, tredie tal er KJ, sidste tal er kcal....
16 år7. juni 2008 kl. 12:55
Hm.. så når man laver hakkedrenge af 10% oksekød, så må man hellere spise en masse kogte bønner til for at få fedtenergiprocenten ned til noget acceptabelt.

Jeg troede faktisk ikke det var så slemt. Tak for oplysningen, Kaktus.
16 år7. juni 2008 kl. 20:09
Jeg takker også - lige præcis de informationer har jeg haft svært ved at finde.. Hilsen Karina
16 år7. juni 2008 kl. 22:50
Velbekomme :)
Jeg bruger meget at se på fedtenergi%, da det er lidt mere sigende end fedt% / antal gram fedt.

Skulle nogen være i tvivl, bliver det anbefalet, at den samlede fedtenergi% skal være under 30.

Det gør det jo nærmest umuligt at spise hakket oksekød ;) Men som Iacob siger: Et stort læs grøntsager kan rette op på fordelingen.

Det er jo ikke sådan, at man ikke kan spise fødevarer med en fedtenergi% over 30. F.eks. har avocado en fedtenergi% på 86 og mandler på 83, men derfor er de jo alligevel sunde - bare i begrænsede mængder :)

Jeg er selv fuldstændig tosset med ost, men at se på fedtenergi% har lært mig, at ost er til festlige lejligheder :)
Selv en 20% ost har en fedtenergi% på 42 - øv :(
16 år8. juni 2008 kl. 08:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });