Fedtsyrefordeling og sure smileys

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Fedtsyrefordeling og sure smileys
Hejsa

Jeg er for en uge siden begyndt at bruge siden til at sætte et mål og registrere min kost og motion. Det er fantastisk oplysende at se, hvad man egenltig indtager og forbruger på en dag, og jeg er nærmest blevet afhængig af at få flest muligt glade smileys :-) Derfor tager jeg min evigt sure smiley på fedtsyrefordelingen meget nær: jeg har en god energifordeling mellem protein, kulhydrat og fedt, men min fedtsyrefordeling er altid "forkert": jeg har den rette mængde enkeltumættede fedtsyrer men (ifølge programmet) en for høj mængde flerumættede fedtsyrer. Dette skyldes dog, at mit indhold af mættet fedt er meget lavt. Dette kan vel ikke siges at være et problem? Når det overordnede fedtindhold er i orden, burde det vel være OK at erstatte noget mættet fedt med flerumættet fedt?

Så dette er bare en lille bøn til Madital: hjælp mig til at få endnu en glad smiley til samlingen :-)
(Min evigt sure smiley på måltidsfordelingen tager jeg på mig: kan bare ikke spise morgenmad nok...)

Vh en ny glad bruger
16 år28. april 2008 kl. 15:08
re: Fedtsyrefordeling og sure smileys
Hej, jeg hæfter mig ved at du skriver "forkert" i anførselstegn. Og det er jo netop sådan tallene skal forstås - som vejledende.

Danskerne spiser generelt for mange mættede fedtsyrer (ifølge kostundersøgelser), hvilket må være grunden til det store fokus på dette. De mættede fedtsyrer er ikke farlige, som nogle tror - vi skal også have disse.

Om det er en fordel at spise en lavere mængde mættet fedt end anbefalingerne? - der er vel en grund til anbefalingerne?

Men samtidig vil jeg lige lave en reminder om, at det netop er anbefalinger. Hvis man generelt er sund og rask er det vigtigere at holde fokus herpå end at hænge sig i smileyerne. (det er egentlig en generel opfordring til alle).

Jeg vil ikke ændre anbefalingerne i programmet, da de kører efter offentlige anbefalinger, og ikke er nogle jeg har fundet på. Smileyerne er selvfølgelig nogle jeg har sat på programmet - og de gradbøjes desværre ikke, da jeg ikke ved, hvorledes grænserne skulle sættes. Det er der vist ikke nogle anbefalinger for :-)

Så mit korte svar er: vær glad for det overordnede billede og hæng dig ikke i den sure smiley :-)

Mvh Lone
16 år28. april 2008 kl. 22:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });