#1 af Anonym
Vejning af mad
Du læser en tråd i debat > madital.dkAnonym
Vejning af mad
Jeg spekulerer på om maden man indtager skal vejes før eller efter tilberedning. F.eks. når jeg spiser et æg bruger jeg den vare fra listen der hedder Æg, hele, rå, men jeg vejer det først når jeg har kogt det. Desuden med kød som jo mister en del væske ved tilberedningen, men stadigvæk vejer jeg det først af efter tilberedningen.........? Ligesådan med rugbrød som jeg bedst kan lide ristet - ved ristningen falder rugbrødets vægt, men det er vel kun væske der forsvinder ved denne proces og kalorieindholdet bliver hermed måske forhøjet i forhold til vægten procentmæssigt - snyder jeg så mig selv ved at veje det efter tilberedning - indtager jeg på den måde flere kalorier end der oplyses i mit skema?
16 år25. april 2008 kl. 09:49
Frk M (slettet)
re: Vejning af mad
Jeg må indrømme at det er lidt forskelligt hvad jeg gør, nogle ting bliver vejet før andre efter, nogle ting gætter jeg mig frem til alt efter hvor meget kød der har været i alt
16 år25. april 2008 kl. 09:52
iakob
Du kan bare veje dit rugbrød før ristningen. Det som fordamper, er vand og et ristet stykke rugbrød indeholder lige så mange kalorier efter som før ristningen også selvom det er nogle få gram lettere.
Jeg prøver så godt jeg kan at medtage svind i mine indtastninger. Den anden dag havde jeg en sovs til at simre i 2 timer og det tabte den altså 2 dl vand ved. Ovnbagte grøntsager taber også en del vand.
Jeg gør det fordi jeg ikke selv spiser hele portionen eller bare halvdelen så jeg kan ikke nøjes med at skrive den rå vægt ind. Hvis man ovnbager en peberfrugt og spiser den, så kan man jo bare bruge den rå vægt i madital - men hvis man som jeg ovnbager 3 peberfrugter og spiser 5/8 - ja så bliver det lidt indviklet. Så er det nemmere at veje før og efter tilberedning.
Jeg prøver så godt jeg kan at medtage svind i mine indtastninger. Den anden dag havde jeg en sovs til at simre i 2 timer og det tabte den altså 2 dl vand ved. Ovnbagte grøntsager taber også en del vand.
Jeg gør det fordi jeg ikke selv spiser hele portionen eller bare halvdelen så jeg kan ikke nøjes med at skrive den rå vægt ind. Hvis man ovnbager en peberfrugt og spiser den, så kan man jo bare bruge den rå vægt i madital - men hvis man som jeg ovnbager 3 peberfrugter og spiser 5/8 - ja så bliver det lidt indviklet. Så er det nemmere at veje før og efter tilberedning.
16 år25. april 2008 kl. 11:34
Anonym
Tak for jeres hurtige svar. Rugbrødet bliver i hvert fald fra nu af vejet før ristning ;)
Noget andet, jeg spekulerer på, er, hvad I f.eks. gør, hvis I køber sushi ude i byen..........det er jo alt muligt forskelligt fisk og lidt af det, og så er der risene og agurken, ingefæren og sojaen - man kan jo heller ikke sidde og skille det hele ad, når man kommer hjem med det for at finde ud af, hvad det forskellige vejer.
Jeg er desværre nok lidt af et kontrolfreak, når det kommer til vejningen (er ny herinde), og her i starten vil jeg gerne, at det er så præcist som muligt :)
Noget andet, jeg spekulerer på, er, hvad I f.eks. gør, hvis I køber sushi ude i byen..........det er jo alt muligt forskelligt fisk og lidt af det, og så er der risene og agurken, ingefæren og sojaen - man kan jo heller ikke sidde og skille det hele ad, når man kommer hjem med det for at finde ud af, hvad det forskellige vejer.
Jeg er desværre nok lidt af et kontrolfreak, når det kommer til vejningen (er ny herinde), og her i starten vil jeg gerne, at det er så præcist som muligt :)
16 år25. april 2008 kl. 13:35
iakob
Jeg ved ikke så meget om sushi, men jeg ville nok prøve at opdele det i fede og magre fisk - hvis jeg kunne finde ud af det. Ellers ville jeg bare taste en slags (fed) fisk ind.
Her er et link om emnet (fede/magre fisk): skagenfood.dk
Agurken ville jeg anslå længden på hvis der er tale om mere end et par skiver. Soya ville jeg anslå mængden på og det samme ville jeg med risene. Ingefær er der ikke meget energi i så den ville jeg ignorere.
På nær risene og fisk, så er der ikke nogen særlig grund til at disikere sin mad for at veje de andre ingredienser nøjagtig. Det drejer sig om ganske få kalorier. Husk at taste risene ind som kogte ris - fordi kogte ris vejer betydeligt mere end ukogte ris.
Jeg har tastet kogte ris ind sådan her (som korn- og stivelsesprodukt):
Protein: 8
Kulhydrat: 82
Fedt: 1
Jeg vil næsten tro jeg har fundet disse tal i en råvare-database et eller andet sted.
Her er et link om emnet (fede/magre fisk): skagenfood.dk
Agurken ville jeg anslå længden på hvis der er tale om mere end et par skiver. Soya ville jeg anslå mængden på og det samme ville jeg med risene. Ingefær er der ikke meget energi i så den ville jeg ignorere.
På nær risene og fisk, så er der ikke nogen særlig grund til at disikere sin mad for at veje de andre ingredienser nøjagtig. Det drejer sig om ganske få kalorier. Husk at taste risene ind som kogte ris - fordi kogte ris vejer betydeligt mere end ukogte ris.
Jeg har tastet kogte ris ind sådan her (som korn- og stivelsesprodukt):
Protein: 8
Kulhydrat: 82
Fedt: 1
Jeg vil næsten tro jeg har fundet disse tal i en råvare-database et eller andet sted.
16 år26. april 2008 kl. 20:04
Frk M (slettet)
Mener bestemt at siden her har noget der hedder kogte ris, eller måske har jeg selv tastet det ind
16 år28. april 2008 kl. 10:05
deadea (slettet)
Ej iakob, der var du da godt nok tæt på ar give mig ris fobi. Den energi fordeling er vist til de ukogte ris, kJ mængden svarer ihvertfald dertil, de kogte må indeholde en del mindre.
16 år28. april 2008 kl. 20:53
iakob
Er det rigtigt? Det er den jeg bruger selv for kogte ris. Hm.. det må jeg hellere undersøge engang snart.
16 år28. april 2008 kl. 22:28
deadea (slettet)
Nå men så har du ihvertfald helt sikkert ikke fået for mange kJ, de dage menuen har stået på kogte ris ;)
16 år29. april 2008 kl. 00:06