#2 af claus (slettet)
Cykling - jo langsommere desto flere forbrugte kalorier ifgl madital
Du læser en tråd i debat > madital.dkclaus (slettet)
re: Cykling - jo langsommere desto flere forbrugte kalorier ifgl madital
Jeg har også tænkt lidt på det - for mig er forskellen mellem den nederste og den øverste hastighed i kategorien "langsom" forskellen på at småcykle lidt med en puls på 100-110 eller træde virkeligt igennem og have en puls på 140. Så det er nogle meget store vinduer, de spænder over de kategorier for cykling...
16 år11. april 2008 kl. 16:47
Lone
administrator
administrator
Hej iakob,
Jeg kan godt se, hvad du mener.
Hvis du cykler langsommere, cykler du i længere tid (hvis der er tale om samme distance).
Rent teoretisk er der jo to faktorer, som kan opveje hinanden. Om de lige præcis opvejer hinanden, skal jeg ikke kunne sige - det gør de højst sandsynligt ikke :-)
Men her i programmet falder de to hastigheder i samme kategori (16-19 km/t), hvilket giver en forskel i kalorietallet fordi det så kun er tiden, der er den ændrede faktor.
Men rent praktisk er der også andre aktiviteter som rengøring, børnepasning, madlavning, påklædning osv som ikke bliver indtastet med margin (men rent praktisk kan der jo sagtens være forskelle på, hvor hurtigt vi gør tingene).
Mit bedste bud er, at de forskellige marginer vil ophæve hinanden i de gennemsnitlige beregninger. Det kan aldrig blive helt præcist at sætte ting som mad og motion ind i formler og beregninger, men overordnet/gennemsnitligt ser det ikke helt forkert ud.
Mvh Lone
Jeg kan godt se, hvad du mener.
Hvis du cykler langsommere, cykler du i længere tid (hvis der er tale om samme distance).
Rent teoretisk er der jo to faktorer, som kan opveje hinanden. Om de lige præcis opvejer hinanden, skal jeg ikke kunne sige - det gør de højst sandsynligt ikke :-)
Men her i programmet falder de to hastigheder i samme kategori (16-19 km/t), hvilket giver en forskel i kalorietallet fordi det så kun er tiden, der er den ændrede faktor.
Men rent praktisk er der også andre aktiviteter som rengøring, børnepasning, madlavning, påklædning osv som ikke bliver indtastet med margin (men rent praktisk kan der jo sagtens være forskelle på, hvor hurtigt vi gør tingene).
Mit bedste bud er, at de forskellige marginer vil ophæve hinanden i de gennemsnitlige beregninger. Det kan aldrig blive helt præcist at sætte ting som mad og motion ind i formler og beregninger, men overordnet/gennemsnitligt ser det ikke helt forkert ud.
Mvh Lone
16 år11. april 2008 kl. 19:04
claus (slettet)
Jeg har nogen gange gjort det at hvis jeg så har cyklet med næsten 19 km/t, så taster jeg fx. 2/3 af turen ind i den lave gruppe og så 1/3 i den næste kategori. Så kan man lave overgangen lidt mere glidende end ellers.
Men som Lone også siger: Helt præcist bliver det jo aldrig. Men så længe vi taber os må det jo være tæt nok på :-D
Men som Lone også siger: Helt præcist bliver det jo aldrig. Men så længe vi taber os må det jo være tæt nok på :-D
16 år11. april 2008 kl. 19:43
iakob
Det er jeg fuldstændig med på - at det aldrig bliver helt nøjagtigt.
Det er bare lidt nedtur at hvis man virkelig kokser igennem og når hjem helt rød i hovedet og gennemblødt af sved - så tæller det færre kalorier end hvis man cykler i et noget mere roligt tempo. Hvis jeg gør en ekstra indsats på motionen, så må det gerne vise sig på kalorieforbruget.
Det samme gør sig sikkert gældende for husholdningsarbejde, men da har det ikke så stor en psykologisk betydning.
Jeg ved også at man ikke kan forvente denne hjemmeside kan både brygge kaffe og beregne pi's decimaler - men jeg tænkte at der måske var een eller anden anden hjemmeside som kunne lave kalorieberegningen ud fra distance og gennemsnitsfart? Så kunne jeg jo bare taste kalorierne ind under speciel træning i stedet.
Det er bare lidt nedtur at hvis man virkelig kokser igennem og når hjem helt rød i hovedet og gennemblødt af sved - så tæller det færre kalorier end hvis man cykler i et noget mere roligt tempo. Hvis jeg gør en ekstra indsats på motionen, så må det gerne vise sig på kalorieforbruget.
Det samme gør sig sikkert gældende for husholdningsarbejde, men da har det ikke så stor en psykologisk betydning.
Jeg ved også at man ikke kan forvente denne hjemmeside kan både brygge kaffe og beregne pi's decimaler - men jeg tænkte at der måske var een eller anden anden hjemmeside som kunne lave kalorieberegningen ud fra distance og gennemsnitsfart? Så kunne jeg jo bare taste kalorierne ind under speciel træning i stedet.
16 år12. april 2008 kl. 20:29
Lone
administrator
administrator
Der er jo altid valgmuligheden "Fri træning" .... hvis du har et pulsur kan du taste det antal kalorier uret kommer frem til ind sammen med den brugte tid.
Jeg benytter selv pulsur og synes egentlig at det er ret sjovt - også lidt brugbart, men jeg er stadig mest på stadie "for sjov" :-)
Det er godt nok ikke specielt til kalorieforbruget, selvom jeg da også har kigget her, for jeg har spenderet i et ur, der gemmer dataene under træningen, og så kan man få vist en graf på computeren efterfølgende.
Men de fleste kan vel tælle kalorier, og så er det jo fint til at taste ind.
Graferne er ret motiverende for mig - og det kan evt. være et godt tip til andre? :-) Når jeg får mig sat ordentligt ind i hvordan man træner efter de data det viser, bliver det dog endnu sjovere ;-)
Mvh Lone
PS: Jeg har brugt 2500 kr. på et Polar RS800, og jeg vil til enhver tid anbefale det, selvom det er en del på sådan en ting. Men jeg ville bare ha det! :-) - og for mig har det været hver en krone værd.
Men der er også meget billigere ure som er helt ok :-)
Jeg benytter selv pulsur og synes egentlig at det er ret sjovt - også lidt brugbart, men jeg er stadig mest på stadie "for sjov" :-)
Det er godt nok ikke specielt til kalorieforbruget, selvom jeg da også har kigget her, for jeg har spenderet i et ur, der gemmer dataene under træningen, og så kan man få vist en graf på computeren efterfølgende.
Men de fleste kan vel tælle kalorier, og så er det jo fint til at taste ind.
Graferne er ret motiverende for mig - og det kan evt. være et godt tip til andre? :-) Når jeg får mig sat ordentligt ind i hvordan man træner efter de data det viser, bliver det dog endnu sjovere ;-)
Mvh Lone
PS: Jeg har brugt 2500 kr. på et Polar RS800, og jeg vil til enhver tid anbefale det, selvom det er en del på sådan en ting. Men jeg ville bare ha det! :-) - og for mig har det været hver en krone værd.
Men der er også meget billigere ure som er helt ok :-)
16 år12. april 2008 kl. 22:20
iakob
Jo.. mit ur kan nu ikke beregne kalorier :-)
16 år13. april 2008 kl. 21:32
Så min gennemsnitlige fart kan jeg godt regne ud. Problemet er bare at når jeg virkelig ræser igennem og når jeg kører knap så stært - det falder i samme kategori (moderat cykling = 16-19 km/t). Men jeg bruger jo mere tid på at cykle hvis jeg ikke racer igennem.
Problemet ligger i at hvis jeg indtaster cykling, moderat i 50 minutter så mener madital at jeg bruger flere kalorier end hvis jeg indtaster cykling, moderat i 40 minutter. I virkeligheden cykler jeg den samme distance - bare hurtigere i det sidste tilfælde og det burde så også være det sidste tilfælde hvor jeg forbruger mest energi.
Jeg ved godt at tallene herinde aldrig kan blive nøjagtige - men er det ikke et generelt problem for løbere og cyklister her på madital? At jo længere tid man tager om en distance, desto færre kalorier bruges der i teorien (bare man falder indenfor samme kategori).
Er der mulighed for at indtaste distance og tid - i stedet for gennemsnitsfart og så få beregnet kalorieforbruget. Da jeg tager både udtur og hjemtur i samme måling, så skal jeg lige meget op og ned af bakker. Findes der evt på en anden hjemmeside hvor man kan få dette beregnet?