salat og energi

Du læser en tråd i debat > madital.dk

salat og energi
Er der nogen, der har et pramatisk og praktisk anvendeligt råd her?
På mit arbejde har vi en salatbar, hvor vi kan tage blandede salater med forskellige ingredienser. Jeg har eftehånden lært mig hvor meget forskellige madvarer sådan cirka vejer, for jeg har ikke mulighed for at stå i kantinen med en vægt.
Jeg har bare et problem med salaten, for selv om jeg nogenlunde ved hvor mange gram jeg har taget, så er der jo ikke noget i kalorietabellen der hedder blandet salat. Så eneste mulighed er at skille salaten ad i alle ingredienser og veje hver enkelt del - det kan praktisk jo ikke lade sig gøre.
Hvad gør i andre for at få sådan noget med i nergiregnskabet?
16 år10. april 2008 kl. 20:39
re: salat og energi
Jeg skriver alle slags salater ind som enten iceberg eller hovedsalat. Jeg regner med at forskellen er marginal fordi jeg jo alligevel spiser det i forholdsvis små mængder (salat vejer næsten ingenting). Jeg har aldrig gidet checke, men mon ikke alle salattyper ligger med nogenlunde samme kaloriemæssige indhold per 100 gram.

Mit problem er at jeg ikke kender navnene på alle de fancy salattyper og knap kan kende dem fra hinanden.

Jeg er mere præcis omkring kåltyper fordi dem har jeg bedre styr på.

Jeg gør i øvrigt det samme hvis jeg udsættes for en sovs eller desert jeg ikke lige kender indholdet af. Så taster jeg det ind som ren piskefløde, madlavningsfløde eller creme fraishe 18% - det betyder også at man tager mindre hvis man ved det skal tastes ind sådan :-D
16 år11. april 2008 kl. 10:58
Jeg indtastede sådan en standard salat blanding under opskrifter som passede cirka med hvad der plejer at være i salatbaren - altså fx 20 g salat, 30g majs osv med de mængder jeg nu tror jeg får. Så når jeg taster ind skriver jeg bare at jeg har fået fx 300g af den opskrift. Så passer det jo aldrig helt præcis men sådan cirka...
16 år16. april 2008 kl. 20:30
Hm.. ja, jeg havde også sådan en basis-salat opskrift med gulerod, agurk og broccoli i - som jeg så valgte og derefter supplerede med lidt af hvert (chili, tomat, forårsløg eller hvad der nu måtte friste).

Jeg er gået lidt væk fra det igen, dels fordi jeg lader mig mere styre af hvad der i salatbaren ser mest frisk ud og dels fordi jeg nu tager flere færdigblandede salater efter at kantinen har bedyret mig at de bruger en mager creme fraishe - og for det meste er det en oliebaseret dressing de bruger. Så lader jeg være med at tage fra bunden.
16 år16. april 2008 kl. 20:52
dressing
olie flyder da ovenpå...
16 år22. april 2008 kl. 23:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });