Sunde boller også børnevenlige
Du læser en tråd i debat > madital.dkiakob
re: Sunde boller også børnevenlige
Lyder lækkert. Har du nogle tal på energiindhold og fiberindhold? (hvis du har tastet opskriften ind)?
16 år14. marts 2008 kl. 20:58
bruger slettet
Nej desværre, jeg er hel ny her, er ikke lige så godt til alt det her computer
16 år16. marts 2008 kl. 14:00
bruger slettet
hvor skal jeg taste den ind henne?
16 år16. marts 2008 kl. 14:02
iakob
Under Mad/"Ny opskrift" i menuen øverst på siden.
Hvis du vil være helt nøjagtig så vejer du dejen før hævning og bollerne efter bagning (hele molevitten begge gange). Forskellen skriver du så ind som negative antal gram vand hvis der er svind (og positive antal gram vand hvis der er tale om vægtstigning som der f.eks. kan være ved pasta og ris og bønner mv).
Du kan også skrive dine egne varer ind under Mad/"Ny vare" - jeg har en del varer skrevet op. De varer som jeg normalt køber er alle efterhånden ved at være der.
Og så kan du se dem under Mad/"Dine varer/opskrifter"
Spørg endeligt hvis du er i tvivl om noget.
Hvis du vil være helt nøjagtig så vejer du dejen før hævning og bollerne efter bagning (hele molevitten begge gange). Forskellen skriver du så ind som negative antal gram vand hvis der er svind (og positive antal gram vand hvis der er tale om vægtstigning som der f.eks. kan være ved pasta og ris og bønner mv).
Du kan også skrive dine egne varer ind under Mad/"Ny vare" - jeg har en del varer skrevet op. De varer som jeg normalt køber er alle efterhånden ved at være der.
Og så kan du se dem under Mad/"Dine varer/opskrifter"
Spørg endeligt hvis du er i tvivl om noget.
16 år17. marts 2008 kl. 09:57
25 gr. gær
50gr, olie
100 gr. Græsk yoghurt
1½ tsk. Rørsukker (kan evt. undlades )
1½ tsk. groft salt
200 gr. strimlet skinke
75-100 gr. revet gulerødder
100 gr. rugmel
400-500 gr. hvedemel
Gæren røres ud i mælken, yoghurt, salt, sukker og olien tilsættes, derefter skinken, gulerødder, rugmel og til sidst hvedemelet, hold ca. 100 gr. tilbage til at ælte bollerne med inden de sættes til hævning som boller.
Sættes til hævning i 1½ time rulles til boller
og sætter på en plade og efter hæve 15-30 min.
Pensles med æg eller olie og drysses med knækkede rugkerner.
Bages ved 225 gr. i ca. 20 min.