Opråb til samtlige brugere

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Opråb til samtlige brugere
Kære Mianne og alle andre brugere,

Jeg er selvfølgelig meget ked af at høre, at de brugere, som programmet egentligt var tiltænkt, siger fra.

Især fordi det er pga. indlæg fra en helt anden målgruppe end den tiltænkte. Ikke fordi det blot er en anden målgruppe, men fordi det er den målgruppe, det er - tynde piger, som ikke har behov for at tabe sig, og alligevel gør det.

Jeg har længe overvejet, hvad jeg skulle stille op, og jeg har nu fundet en løsning, som jeg synes er god - desværre nåede jeg ikke, at implementere det, inden du valgte at sige stop. Det ærger mig meget.

Nu kan jeg jo ikke længere kontakte dig, da du har slettet din profil. Så HVIS du ser dette indlæg - hvilket jeg håber - må du meget gerne kontakte mig via kontaktlinket i bunden (husk at skrive din email-adresse, ellers kan jeg ikke få fat på dig).

Jeg håber på en dialog omkring, hvordan løsningen er bedst (for så meget ved jeg ikke om spiseforstyrrelser, at jeg synes at jeg selv lige kan gøre det hele).

SÅ DETTE ER ET OPRÅB TIL ALLE BRUGERE, som ved noget om spiseforstyrrelser og ikke selv lider af det - eller ved hvor man kan henvende sig omkring dette.

Jeg kunne meget vel være interesseret i telefonisk kontakt, så I må gerne skrive hvem I er, og hvilket nummer I er at træffe på.
Samtalen kan selvfølgelig også foregå kun pr. email.

Det jeg mest er interesseret i er gode råd til, hvor man kan henvende sig, hvis man har en spiseforstyrrelse. Hvem kan man kontakte? Ud over egen læge og egen bekendtskabskreds. Og hvis der ellers er nogle gode råd eller formuleringer til denne målgruppe, hvad kunne det i så fald være?

Mvh Lone

PS: Til de omtalte "tynde piger". Jeg bestræber mig selvfølgelig på, at alle må benytte sig af programmet, men jeg bliver virkelig ked af det, når jeg kan se, at man vejer ganske lidt, og ønsker at veje mindre. Jeg ønsker inderligt det bedste for jer, derfor føler jeg mig nødsaget til denne løsning.
16 år5. januar 2008 kl. 17:15
re: Opråb til samtlige brugere
okay.. jeg sletter bare min profil, så jeg ikke til besvær mere :) men syns da du skal vide at den faktisk hjalp mig til at spise mere :) tak for det :)
16 år5. januar 2008 kl. 18:43
Selvom min vægt ser lav ud er mit fedtprocent meget høj og mit taljemål er også meget højt, men man kan jo ikke se på vægten hvor høj man er, eller i mit itlfælde lille :-) 158 cm..
Jeg vælger at indsætte en fornuftigt kostplan fra en diætist som de fleste kan bruge, den er på ca. 1500 kcal eller 6000 KJ pr. dag og følger rådene herindefra med goog grønt og frugt om dagen, kostfibre magre mælkeprodukter samt protein.

Morgen:
Fiberrigt morgenmadsprodukt –For eksempel 1 dl havregryn eller 2 dl havrefras eller 1½ dl Bran flakes med 2 dl skummet/kærne eller mini mælk - evt. lidt frisk frugt til at søde med. Læs mere om kostfibre her
eller 1½ dl mager surmælksprodukt med 1 dl fiberdrys
eller
1 grovbolle (50 g)/ 2 halve stykker fiberbrød – med mager pålæg eller marmelade og honning. Læs opskrift på fiberbrød her og på grovboller her
eller 2 halve stykker rugbrød (50 g) med mager ost eller andet magert pålæg
Formiddag: 1 stk frugt evt grøntsager
Middag:
2 halve stykker rugbrød (50 g) – (guide) med magert pålæg
og
Mindst 100 g grøntsager med mere end 2 g fibre pr. 100 g (se mere om kostfibre i grøntsager her)
eller
1 grovbolle med mindst 100 g råkostsalat med magert kød, fisk, fjerkræ (50 g) og evt. mager dressing
eller 90 g kogt pasta eller ris samt 50 g mager kød samt grønsager mindst 100g . Evt mager dressing.
Eftermiddag:
½ grovbolle eller ½ stk fiberbrød, magert pålæg
eller
½ stk rugbrød, magert pålæg
Aften:
Mindst 250 g grøntsager – mere end 2 g fibre pr. 100 g
Max 100 g kartofler 2 i æggestørrelse, eller 80 g ris eller pasta – tilberedt vægt ( 30 g tørvægt)
Ca. 100 g kød/ fed fisk/fjerkræ med max 12 g fedt pr. 100g tilberedt vægt eller 150 g mager kød eller fisk med max 5g fedt pr 100g - tilberedt
½ spsk fedtstof til stegning.
Gerne mager sauce – se opskrifter og guide
1-2 glas rødvin( 1.5 dl pr. glas) om ugen men så spis mindre aftensmad og undlad brød sen aften, man kan istedet spise et styk frugt og evt nogle grønsager.
Sen aften:
½ grovbolle eller ½ stk fiberbrød, magert pålæg
eller
½ stk rugbrød, magert pålæg
Max 300 g frugt om dagen

Herudover er det bedst at dit brød er helt uden fedtstof.
Til evt. erstatning af fedtstoffet på brødet kan bruges: Miracel Whip Balance, alle typer sennep, Ravigotte; Mayonnaise 5% eller light smørreost.
Du må max. drikke ½ liter mager mælkeprodukt og resten af drikkevarene skal være sukkerfri energifrit.
16 år5. januar 2008 kl. 19:45
Hej Lone...

Hvorfor er der nogle der melder sig fra? Det var da rigtig ærgeligt... Hvad er det for en løsning du er kommet på?

Hilsen Malene
16 år13. januar 2008 kl. 12:26
Hej Lone...

Har lige læst indlægget: "Er der nogle teenagers til stede?"... Vidste slet ikke at spiseforstyrrelser var sådan en stor del af dette program. Blev helt ulykkelig af at læse det og fik en klump i halsen af, at der er nogle piger der er ved at sulte sig. Jeg har to forslag til hvordan man kan prøve at komme problemet til livs.

- Kan du ikke gøre sådan at man ikke kan sætte sig et mål, der ligger under normalt BMI eller i hvert fald gøre sådan at vægtgrafen gør opmærksom på at ens BMI ligger under det normale?

- Gøre sådan at man skal være fyldt 18 for at bruge siden. Teenagere har ofte et meget forvrænget billede af deres udseende og har større chance for at få en spiseforstyrrelse end voksne.

Håber at der kan blive gjort noget ved problemet. Det er synd at dette virkelig gode program bliver brugt på den måde :(

Hilsen Malene
16 år13. januar 2008 kl. 12:51
Har fundet nogle steder hvor man kan finde informationer og hjælp:

- Landsforeningen mod spiseforstyrrelser spiseforstyrrelser.dk
- Børnetelefonen: 35 55 55 55
- spiseroeret.dk (forening beliggende i Århus)
-oelgodungdomsskole.dk

Til de unge piger vil jeg sige at de skal tage kontakt til en voksen. Forældre, Lærer, skolepsykolog, og få hjælp til at komme ud af misbruget.

Håber at der er nogle der kan bruge det...
16 år13. januar 2008 kl. 14:33
Hej Malene,

Tusind tak for din interesse. Jeg kontaktede Landsforeningen i mandags og de ville kigge ind på siden og vende tilbage.

Der er allerede ristriktioner på siden, hvor man ikke kan sætte vægttab, der går under BMI 18,5 - som er den grænse WHO har sat mellem normalvægt og undervægt. Man kan heller ikke holde vægten på det niveau. Men jeg ønsker mere tekst og oplysning til disse unge - og især tekst til hvor de kan henvende sig.

Tak for de yderligere steder, der er at henvende sig. Det kan være jeg bruger nogle af dem i teksten, der engang kommer på til denne gruppe brugere.

Men jeg afventer lige Landsorganisationens svar for at se, hvad de mener - de må være eksperter :-)

Mvh Lone
16 år13. januar 2008 kl. 19:18
Ja de må vide noget om det :) Synes virkelig det er positivt at du prøver at gøre noget ved det...
16 år15. januar 2008 kl. 14:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });