Når man lægger en opskrift ind ??

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Når man lægger en opskrift ind ??
F.eks. risengrød så skriver den 1213 kcal og 1700 gram..

Hvordan hænger det sammen ? - bliver det så rigtigt når man skriver at man har spist f.eks. 300 gram af den opskrift.. syns umiddelbart det lyder af meget...
16 år4. januar 2008 kl. 18:24
re: Når man lægger en opskrift ind ??
Jeg laver lige et regneeksempel:

I 1700 gram er der 1213 kcal
- dvs i 1 gram af opskriften er der 1213/1700 kcal
- og i 300 gram er der derfor 1213/1700*300 kcal

Opskrifterne bliver delt således, at ingredienserne altid er relativt store.
Eks:
En opskrift består af 100g vare1 og 200g vare2 (dvs. 300 gram i alt)
Lad os sige at vi indtager 150 gram af denne opskrift - det er halvdelen af opskriften 150/300.
Halvdelen af vare1 er: 150/300*100 = 50g vare1
Halvdelen af vare2 er: 150/300*200 = 100g vare2

Og lige et tjek: 50g vare1 + 100g vare2 = 150g i alt ... som var det vi skulle regne på.

Ovenstående er selvfølgelig rent teoretisk.

Rent praktisk kan der være visse fejlkilder:
1) Du har indtastet en salat som opskrift med kyllingestykker, men du får mere kylling end den relative del angiver - måske fisker du ;-) (det vil selvfølgelig kun ske, hvis man kun spiser noget af opskriften ... og ikke spiser resten)
2) Du har indtastet en opskrift som har et stort svind: f.eks. indgår der en halv liter vand, som måske forsvinder ved kogning. I sådanne tilfælde ville jeg indtaste mindre vand i opskriften (det indtager man jo alligevel ikke, det koges jo væk).

Er du med på mine regneeksempler? Ellers spørger du bare, hvor jeg skal uddybe :-)

Mvh Lone
16 år4. januar 2008 kl. 18:53
og det forstår jeg så ikke en dyt af.
16 år4. januar 2008 kl. 19:28
Jeg har også været forvirret af at en opskrift stod til en frygtelig høj energi fordi det ikke var angivet pr 100 gram, men angivet pr den vægt ingredienserne nu vejer. Men det bliver rigtigt i den sidste ende, hvor programmet beregner at hvis du tager 100 gram af din opskrift som har 1213 kcal pr 1700 gram, ja så bliver det 1213/17 kcal.

Var det mere forståeligt. Måske ikke. Men jeg forstod Lone ;-)
16 år4. januar 2008 kl. 19:32
jeg synes bare at det var et højere kcal antal den skrev men jeg prøver lige at teste det igen
16 år4. januar 2008 kl. 19:43
Ah, nu forstår jeg måske hvad I mener.

Er det fordi I kigger under "mad>dine varer/opskrifter"? I så fald er det hele opskriften der samlet indeholder det antal kalorier, der står.

Altså i dit eksempel - for lige at vende tilbage til det egentlige spørgsmål ;-) - er det altså alle de 1700 gram der indeholder 1213 kcal. Dvs der i 300 gram risengrød så vil være 214 kcal.

Prøv at indtaste de 300 gram under "mad>indtast" og gå så ind under "info>mad" ... her ser du de 214 kcal (sørg for at du IKKE har sat flueben i "udspecificér opskrifter", hvis du skal se den samlede opskrift ... ellers prøv både med og uden flueben ;-))

Mvh Lone
16 år4. januar 2008 kl. 19:56
Tak, tror også jeg har forstået det nu :-)
16 år4. januar 2008 kl. 20:01
Kanon, jeg har lige sat en lille parantes på siden "mad>dine varer/opskrifter", som gerne skulle gøre forvirringen mindre for andre :-)

Nogle gange tager jeg det lidt som en selvfølge, at folk kender programmet lige så godt som jeg, og bare ved hvordan det virker og skal forstås - ups!

Men det er godt, at I bare spørger, så tilføjer jeg et par opklarende ord hist og pist ;-)
16 år4. januar 2008 kl. 21:15
Hej Lone
Jeg forstår godt konceptet med opskrifterne og den efterfølgende udregning af kcal og synes det er en genial funktion i programmet, som jeg ofte bruger. Jeg har dog et par gange oplevet at der går ged i det, hvis man spiser af det samme til forskellige måltider på én dag. F.x. en hjemmelavet bolle, som man både får til morgen og eftermiddagskaffe. Så kan programmet finde på at lægge det hele på morgenmaden. Beregning af det totale indtag er ok, så det går ikke så galt :-) Men lidt træls hvis man vil forsøge at holde styr på indtaget i løbet af dagen.
16 år5. januar 2008 kl. 21:08
Har du oplevet det i dag? For jeg har været gjort opmærksom på, at der kunne være bøvl med måltiderne ... og derefter ændrede jeg i koden. Jeg mener, at det var i går.

Mvh Lone
16 år5. januar 2008 kl. 21:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });