mættede fedtsyre
Du læser en tråd i debat > kostiakob
re: mættede fedtsyre
Mættede fedtsyrer er kort fortalt det animalske fedt. Det findes i kød og mæleprodukter (smør, ost, yougurt mv).
Hvis du får for mange mættede fedtsyrer (så lige de sidste 3 dage igennem i din dagbog) så prøv at spise lidt nødder (4 gram solsikkefrø og 10 gram hasselnødder giver mig næsten de umættede fedtsyrer jeg skal have). Lav mad i olie, fremfor margarine og smør. Lav olie-eddike baserede dressinger i stedet for mælkeprodukt-baserede. Og spis fisk 1-2 gange om ugen.
Så burde det rette sig lidt op.
Hvis du får for mange mættede fedtsyrer (så lige de sidste 3 dage igennem i din dagbog) så prøv at spise lidt nødder (4 gram solsikkefrø og 10 gram hasselnødder giver mig næsten de umættede fedtsyrer jeg skal have). Lav mad i olie, fremfor margarine og smør. Lav olie-eddike baserede dressinger i stedet for mælkeprodukt-baserede. Og spis fisk 1-2 gange om ugen.
Så burde det rette sig lidt op.
17 år14. oktober 2007 kl. 20:31
julle99 (slettet)
Hemmm... altså jeg bruger faktisk ikke noget smør til at stege mad i, kun en lille smule olie, meget lidt faktisk. Nu siger du mælke produkter, altså ost er jo et mælke produkt, men JEG ELSKER OST, og vil helst ikke undvære det. Og jeg har faktisk skåret rigtig meget ned på min ost... Jeg bruger kærgård på mit brød, der kunne jeg måske bruge becel i stedet for, men det er så mega lidt jeg bruger, knapt 6-7 g om dagen. Men det kan selvfølgelig være nok.
Jeg spiser faktisk omkring 200-300 g fisk om ugen, som madital har anbefalet. Men det er fiske frikedelle, for jeg er alså ikke særligt glad for fisk...
Rejer, fiske frikedelle, røget makral, kogt nytårs torsk.
Jeg osse lide, ål, og tun, men det er jo fed fisk har nogen bildt mig ind. :o)
Men jeg sørger for at spise så meget fiskefrekidelle som overhovdet muligt.
Dressinger, er det salat dressinger du tænker på?
For det røre jeg ikke, jeg hader dressing, jeg spiser salat uden dressing på.
Desvidre spiser jeg ikke så meget salat, jeg kompioner min mad plan med fugter og grøntsager i stedet for. Vi syndes salalt er kedeligt.... :o)
De bedste hilsner
julle
Jeg spiser faktisk omkring 200-300 g fisk om ugen, som madital har anbefalet. Men det er fiske frikedelle, for jeg er alså ikke særligt glad for fisk...
Rejer, fiske frikedelle, røget makral, kogt nytårs torsk.
Jeg osse lide, ål, og tun, men det er jo fed fisk har nogen bildt mig ind. :o)
Men jeg sørger for at spise så meget fiskefrekidelle som overhovdet muligt.
Dressinger, er det salat dressinger du tænker på?
For det røre jeg ikke, jeg hader dressing, jeg spiser salat uden dressing på.
Desvidre spiser jeg ikke så meget salat, jeg kompioner min mad plan med fugter og grøntsager i stedet for. Vi syndes salalt er kedeligt.... :o)
De bedste hilsner
julle
17 år15. oktober 2007 kl. 08:58
iakob
Jeg kan også godt lide ost (den gode skæreost), men jeg spiser faktisk ikke ost længere til hverdag. Jeg bryder mig ikke særligt meget om de magre udgaver (som jeg også synes holder sig dårligt). Det hænder jeg køber en lille ost til weekenden, men ellers ikke. Jeg ærgede mig meget over det i starten, men savner det ikke så meget længere. Prøv at checke varedeklarationen på din ost - eller i oversigten for din spiste mad på madital. Der kan du se hvor meget mættet fedtsyrer du får fra din ost og så finde ud af hvor stor en "synder" osten er.
Jeg bruger ikke smør på mit brød - på nær om fredagen hvor vi får rundstykker på arbejdet og jeg tager en grov med 10 gram smør. Og så til visse pålægstyper (f.eks. mørk chokolade) som jeg får sjældent. Det var faktisk noget af det første som jeg droppede. Igen, check på madital for hvor meget mættet fedtsyre du får fra kærgården.
Prøv at lave en omgang boller i karry, men drop bollerne. Læg i stedet nogle stykker (2 cm lange) sej filetter i sovsen og lad det varme igennem (ikke koge). Det smager rigtigt godt. Men ellers, hvis du får dine 200-300 gram fisk ugentligt så er det ikke her der skal sættes ind. Sej (lyssej eller mørksej) kan i øvrigt tilberedes som torsk men er lidt billigere.
Iøvrigt tror jeg ikke man skal være så bange for de fede fisk. De indeholder ganske vist noget mere energi end magre kødtyper, men de er jo også sunde. Så engang imellem er det vel godt at spise selv fede fisk.
Ja, mht dressing, så var det salatdressinger. Eller dressinger lavet istedet for sauce oven på kartoflerne og i risene mv. Men hvis du ikke spiser det, så betyder det jo heller ikke noget.
Hvis du kikker på madital's oversigt på Info/Mad og klikker på 4 uger, så kan du klikke på fedtsyrer øverst og så på "mættede" i tabeloverskriften for at få dem sorteret. Der kan du så forholdvis nemt se hvor alle dine mættede fedtsyrer kommer fra.
For mit vedkommende - hvis jeg ser bort fra de ting som kom på i forbindelse med en fødselsdag - er de største syndere: creme fraishe, spegepølse og hakket oksekød.
I øvrigt er avokado vistnok en god kilde til umættede fedtsyrer.
Jeg bruger ikke smør på mit brød - på nær om fredagen hvor vi får rundstykker på arbejdet og jeg tager en grov med 10 gram smør. Og så til visse pålægstyper (f.eks. mørk chokolade) som jeg får sjældent. Det var faktisk noget af det første som jeg droppede. Igen, check på madital for hvor meget mættet fedtsyre du får fra kærgården.
Prøv at lave en omgang boller i karry, men drop bollerne. Læg i stedet nogle stykker (2 cm lange) sej filetter i sovsen og lad det varme igennem (ikke koge). Det smager rigtigt godt. Men ellers, hvis du får dine 200-300 gram fisk ugentligt så er det ikke her der skal sættes ind. Sej (lyssej eller mørksej) kan i øvrigt tilberedes som torsk men er lidt billigere.
Iøvrigt tror jeg ikke man skal være så bange for de fede fisk. De indeholder ganske vist noget mere energi end magre kødtyper, men de er jo også sunde. Så engang imellem er det vel godt at spise selv fede fisk.
Ja, mht dressing, så var det salatdressinger. Eller dressinger lavet istedet for sauce oven på kartoflerne og i risene mv. Men hvis du ikke spiser det, så betyder det jo heller ikke noget.
Hvis du kikker på madital's oversigt på Info/Mad og klikker på 4 uger, så kan du klikke på fedtsyrer øverst og så på "mættede" i tabeloverskriften for at få dem sorteret. Der kan du så forholdvis nemt se hvor alle dine mættede fedtsyrer kommer fra.
For mit vedkommende - hvis jeg ser bort fra de ting som kom på i forbindelse med en fødselsdag - er de største syndere: creme fraishe, spegepølse og hakket oksekød.
I øvrigt er avokado vistnok en god kilde til umættede fedtsyrer.
17 år15. oktober 2007 kl. 13:07
Spacy
Jeg har også hørt at det er totalt ligemeget om fisken hører til i den fede kategori, undtagen måske lige ål.
Det vigtigste er at spise fisk, meget fisk, fordi det er de sunde fedtsyrer fisken indeholder.
Det vigtigste er at spise fisk, meget fisk, fordi det er de sunde fedtsyrer fisken indeholder.
17 år15. oktober 2007 kl. 23:13
bruger slettet
Lige præcis med fisk, der skal man bare sørge for at kombinere det, så man ikke kun spiser fede fisk eller kun magre fisk. Man må gerne spise fede fisk hver anden gang, også ål og makral, fordi fisk indeholder alle de sunde fedtsyrer.
Så dagens råd:
Spis fisk. Det er sundt.
Så dagens råd:
Spis fisk. Det er sundt.
17 år16. oktober 2007 kl. 10:45
Og gør det så¨meget at jeg får lidt for meget af det?
Jeg syndes det er meget svært at få enerig fordelingen og fedt syre fordelingen til at gå op i en højre enhed, de er sjællent glade de smilies der, og når de egenlig er, så er det kun endten den ene eller den anden der er glad, det er kun lykkes mig engang at få dem begge til at være glade på en gang. :o(
De bedste hilsner
julle