Opskrift på godt brød

Du læser en tråd i debat > kost

Opskrift på godt brød
Inspireret af oOHeidiOo's spørgsmål om lyst brød, så kunne jeg godt tænke mig at høre om nogle gode opskrifter på brød - brød som kan spises til aftensmaden, i børnenes eftermiddagsmadpakker eller som morgenmad i weekenden - uden at det er tomme kalorier.

Det vigtigste er smagen og luftigheden - ud over hvor sundt det er. Det må meget gerne være langtidshævet hvilket jo giver brød en meget lækker smag.

Jeg har selv et par opskrifter på langtidshævet brød, men den ene indeholder kun hvedemel og den anden er foccia (og derfor fyldt med olivenolie og ret fed).
17 år27. september 2007 kl. 19:31
re: Opskrift på godt brød
Prøv Ry-brødet!!!:
ryhojskole.dk

Opskriften ser måske omstændig ud, men i realiteten så er det enkelt:
1. dag - rør for-dejen sammen
2. dag - mere vand og mel æltes i dejen.
Om aftenen æltes dejen og puttes i forme ELLER formes til boller. Hæver i køleskabet (Som om der er plads...)
3. dag - Brødet bages. En bagesten i ovenen er GENIAL!
Bag brødet ved 240-250 grader de første 10 minutter og skru så ned på 180-200 grader de sidste 10-20 minutter.

Man kan sagtens bruge mere grovmel i dejen - Jeg plejer at bruge omkring 500 gram grahamsmel eller rugmel.
Det er bare med at eksperimentere - Jeg synes brødet er supergodt med valnødder i. Men så kommer jeg bare til at spise for meget :-S
17 år27. september 2007 kl. 20:11
re: Opskrift på godt brød
Hej Cyk

Jeg har mistet min opskrift på det lækre ry-brød og linket virker ikke længere. Har du evt. opskriften? På forhånd tak.
\Charlotte
12 år10. marts 2012 kl. 08:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });